ارز چند نرخی معادلات اقتصادی را بی اثر می کند/ علت اصلی تورم افزایش نقدینگی است


ساعت: 13:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۲
کد خبر: 1887393

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه ارز چند نرخی معادلات اقتصادی را ناکارآمد کرد، گفت: اختلاف نرخ 4200 تومانی در برابر ارز بازار آزاد باعث سوء استفاده برخی افراد و ایجاد رانت شد.

حمیدرضا صالحی عضو اتاق بازرگانی استان تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در مورد مشکلات ارز چند نرخیبیان کرد: ارز 4200 تومانی محصول رویکرد اقتصاد نفت محور در سال های اخیر بود و امروز کشور ما در اقتصاد کلان با ارزی با نرخ های فراوان مواجه است.

وی افزود: در سال های اخیر مشکل اصلی اقتصاد این بود که برخی کالاها با ارز ترجیحی و برخی دیگر با ارز آزاد اندازه گیری می شدند. ارز چند نرخیبه یک آفت بزرگ برای جلوگیری از رشد اقتصادی کشور تبدیل شده است.



صالحی با اشاره به این مطلب ارز چند نرخی این امر معادلات اقتصادی را ناکارآمد کرد، وی ادامه داد: اختلاف نرخ 4200 تومانی ارز در بازار آزاد باعث سوء استفاده برخی افراد و ایجاد رانت شد و بازار شاهد واردات مواد غذایی مانند گوشت با ارز ارزان قیمت دولتی بود. اما در بازار قیمت گوشت کاهش نمی یابد. همچنین بسیاری از مواد دامی با ارز 4200 تومانی وارد می شد اما قیمت ارز آزاد توسط پرورش دهنده محاسبه می شد.

بیشتر بخوانید:
تک نرخی شدن ارز منجر به حفظ قدرت خرید مردم می شود


پس از تک نرخی شدن ارز، این روش صحیح پرداخت ریالی یارانه است

عضو اتاق بازرگانی استان تهران افزود: می‌توانیم یارانه تخصیصی به برخی کالاها را از طرق دیگر برای رفاه مردم در نظر بگیریم تا از ارز دولتی یعنی تک نرخی شدن ارز سوء استفاده نشود. پرداخت ریالی یارانه راه بهتری بود.»



وی در خصوص رشد بخش کشاورزی با حذف ارز ترجیحی تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی از واردات کالاهایی که با هزینه ارز آزاد در کشور تولید می شود جلوگیری می کند. تولیدکنندگان محصولات را با قیمت تمام شده فعلی کشور تولید می کردند، از سوی دیگر همین کالا با ارز جهانگیری با قیمت کمتری وارد می شد.


حذف ارز 4200 تومانی باعث خروج دلالان شد

صالحی ادامه داد: حذف کنید ارز چند نرخی این امر باعث شد تا بازرگانان از میدان خارج شوند و تولیدکنندگان و تولیدکنندگان اصلی بتوانند به تجارت خود ادامه دهند.



یکی از اعضای اتاق بازرگانی استان تهران درباره تاثیر حذف ارز 4200 تومانی برای کاهش تورم گفت: دلیل اصلی تورم به افزایش نقدینگی مربوط می شود که به میزان تولید اسکناس و کسری بودجه مربوط می شود. . باید تولید در واحدهای کوچک تشویق شود و هزینه های آن کاهش یابد تا بهره وری افزایش یابد و این تصمیم در نهایت باعث کاهش کسری بودجه می شود.


قدرت تولیدی کشور باید در اقتصاد تاثیرگذار باشد

وی درباره تاثیر پرداخت یارانه مستقیم به مصرف کنندگان در کاهش ضریب جینی گفت: پرداخت یارانه مستقیم در کاهش ضریب جینی تاثیر دارد اما زمانی تاثیر بزرگی را شاهد خواهیم بود که توان تولیدی کشور بتواند در ضریب جینی کارآمد باشد. اقتصاد همه اقشار مختلف کشور در اقتصاد نقش دارند زیرا این موضوع باعث افزایش تولید و تاثیر بر ضریب جینی می شود.



صالحی افزود: اگر مولفه های مختلف اقتصادی در کشور ما به درستی فعال نشود نمی توان به بهبود وضعیت اقتصادی امیدوار بود، حذف ارز از 4200 تومان نیروهای منفی را در اقتصاد حذف کرده و اقتصاد را به هم نزدیک می کند اما باید تمام مشکلات و سیاست های اصلاحی را بر حذف ارز ترجیحی متمرکز نکنید.



یکی از اعضای اتاق بازرگانی در پایان گفت: فقط حذف ارز چند نرخی در اصلاحات اقتصادی موثر نیست. علاوه بر این، برای رشد اقتصادی باید به افزایش تولید و صادرات نیز توجه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید