طراحی مجدد شبکه های مجازی داخلی موثر دشوار اما امکان پذیر است / پشتیبانی هدفمند برای دستیابی به امنیت و اعتماد در فضای مجازی


ساعت: 10:23
تاریخ انتشار: 24.08.1401
کد خبر: 1909176

کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

یک کارشناس فناوری اطلاعات پس از ناآرامی های داخلی با اشاره به محدودیت های اعمال شده از سوی گوگل گفت: بازطراحی شبکه های مجازی داخلی موثر دشوار اما ممکن است و نگهداری هدفمند راه حل دستیابی به امنیت و اعتماد در فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; محدودیت برخی اپلیکیشن‌های ایرانی مانند روبیکا توسط گوگل در هفته‌های اخیر، وزارت ارتباطات را بر آن داشت تا بر حمایت خود از اکوسیستم فناوری اطلاعات کشور تاکید کند و در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما کاملاً پشتیبان پلتفرم‌ها و شرکت‌های ایرانی هستیم که در این زمینه خدمات توسعه می‌دهند. اقتصاد دیجیتال.” است.

همه اینها در حالی است که اینستاگرام متعلق به فیس بوک در اقدامی دیگر به شکلی بسیار افراطی کلیدواژه هایی مانند آرشام که یکی از شهدای جوان حادثه تروریستی شاهچراگ است را محدود کرده و اجازه انتشار آنها را نمی دهد. هشتگ هایی با این نام حذف شدند

بیشتر بخوانید:
دشمن امروزی در جبهه جنگ نرم احساس خطر کرده است / محدودیت اپلیکیشن های داخلی گوگل نشانه موفقیت آنهاست

اتفاقات اخیر در حالی رخ داد که پیش از این سابقه تکرار این رفتارهای غیرحرفه ای و هدفمند از سوی این شرکت ها وجود داشت و در سال 1397 و در جریان شهادت سردار سلیمانی به طرز بسیار افراطی رخ داد، عکس ها و پست های اینستاگرامی مربوط به این شهید حذف شد. او را از تریبون خود و گروه ها و صفحات و کسانی که از این هشتگ و تصویر این شهید بزرگوار استفاده می کردند مسدود کرد.

این بار در قالب پیامی رخ داد که اپلیکیشن روبیکا یا فیدیبو که یک استارتاپ در زمینه انتشار کتاب صوتی است، ایمن نیست و … این ادعا در حالی مطرح شد که تمامی این برنامه ها قبلا توسط این موسسه تایید و منتشر شده بود. شرکتی که در نهایت این ادعای گوگل توسط مدیران این برنامه ها تکذیب شد.


طراحی مجدد شبکه های مجازی داخلی موثر دشوار، اما ممکن است

عمران بهزاد کارشناس فناوری اطلاعات درباره این مشکل و راهکارهای کاهش آسیب این نوع تهدیدات سایبری به خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا؛ وی گفت: گوگل عملیات بسیار گسترده ای دارد که این خدمات را از چندین هزار سرور و سرور ارائه می کند الگوریتم های بسیار پیچیده به مشترکین خود ارائه می دهد.

او ادامه داد: الگوریتم های هوشمند که امروزه گوگل در دست دارد، از پیچیدگی خاصی برخوردار است، زیرا با در نظر گرفتن انحصار موجود در دستیابی به آنها، امکان طراحی مجدد چنین سیستمی وجود ندارد. اما این کار وقت گیر و گران است و با بازنویسی ویندوز از ابتدا قابل مقایسه است.

این متخصص فناوری اطلاعات قدرت رسانه های اجتماعی توضیح داخلی: شرایط در رسانه های اجتماعی همچنین مشابه موضوع گوگل است و به عنوان نمونه می توان به موضوع واتس اپ اشاره کرد که فیسبوک آن را به قیمت 16 میلیارد دلار خریداری کرد که بیشتر این هزینه به دلیل پیچیدگی فناوری این شرکت است.


پشتیبانی هدفمند برای دستیابی به امنیت و اعتماد در فضای سایبری

وی ادامه داد: البته دارایی های این شرکت نیز با این قیمت موثر بوده است; اما عمده این مبالغ صرف فناوری های نرم افزاری و الگوریتم های تخصصی توزیع می شوند و کشور ما در شرایط اقتصادی فعلی که امکان دسترسی به این فناوری ها وجود دارد، حق دارد. اما روند رسیدن به آن بسیار دشوار است.

این کارشناس فناوری اطلاعات در نهایت به لزوم حمایت از شرکت های خصوصی برای دستیابی به این هدف اشاره کرد و حمایت دولت و سرمایه گذاری های تخصصی و هدفمند را در تحقق این هدف موثر دانست.

دیدگاهتان را بنویسید