گروسی: دستیابی به توافق در وین در روزهای آینده دشوار است، اما غیرممکن نیست

گروسی: دستیابی به توافق در وین در روزهای آینده دشوار است، اما غیرممکن نیست

روز جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر لزوم تعامل و همکاری همه کشورها در برجام تاکید کرد و گفت: دستیابی به توافق در وین در روزهای پیچیده دشوار است، اما غیرممکن نیست. گروسی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلاش‌های خود را برای کمک به دستیابی به توافق و اطمینان از اجرا و پایبندی به آن افزایش داده است و با وجود چالش‌ها، مذاکرات اکنون در مسیر درستی پیش می‌رود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر لزوم تعامل و همکاری همه کشورها در برجام تاکید کرد و گفت: دستیابی به توافق در وین در روزهای پیچیده دشوار است، اما غیرممکن نیست.

رافائل گروسی، مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مذاکرات خود و احتمال احیای برجام به العربیه گفت: هیچ توافقی بدون تعهد ایران و همکاری همه طرف ها حاصل نخواهد شد.

وی تاکید کرد: هرچه طرف های توافق بیشتر صحبت کنند، اختلافات کمتر و دیدگاه ها به هم نزدیک می شود.

گروسی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلاش‌های خود را برای کمک به دستیابی به توافق و اطمینان از اجرا و پایبندی به آن افزایش داده است و با وجود چالش‌ها، مذاکرات اکنون در مسیر درستی پیش می‌رود.

وی گفت: دستیابی به توافق در چند روز آینده کار دشواری است اما غیرممکن نیست و در چند روز آینده مشخص خواهد شد که تلاش‌های فعلی به کجا می‌رود.

وی گفت: تاکنون هیچ توافقی در مورد برنامه هسته ای ایران حاصل نشده است، اما ناامید نیستیم، همچنان مشکلات وجود دارد، اما باید تلاش کنیم تا آنها را یکی پس از دیگری حل کنیم.

گروسی خواستار همکاری ایران در این زمینه شد و تاکید کرد: باید با دقت و حوصله به دنبال راه حل دیپلماتیک باشیم. در سطح سیاسی هم اکنون رایزنی هایی درباره درخواست های طرف های مذاکره در حال انجام است و سوال مهم این است که آیا امکان بازگشت به توافق 2015 وجود دارد یا خیر؟

گروسی همچنین از وجود “مواد هسته ای اعلام نشده” در سایت های ایران ابراز نگرانی کرد.

وی همچنین از ایران خواست با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به سوالات آن پاسخ دهد و به ناظران اجازه دهد تا از سایت های هسته ای ایران بازدید کنند.

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران امروز در گفت وگو با شبکه ام اس ان بی سی به تحولات اخیر در برنامه هسته ای ایران اشاره و بر لزوم بازگشت واشنگتن به توافق هسته ای تاکید کرد. اگر اینطور نباشد، ایران بدون محدودیت باقی خواهد ماند و به توسعه برنامه هسته ای خود ادامه خواهد داد. اکنون با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای آنها در طول سال‌ها و پس از خروج آمریکا از توافق، دیگر امکان دستیابی به همه منافع برجام به بهانه عدم اشاعه و دوری از هسته‌ای در سال 96 وجود ندارد.

علی شمهانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: حق قانونی ایران برای ادامه تحقیق و توسعه و حفظ توانمندی‌های هسته‌ای و دستاوردهای صلح‌آمیز همراه با تامین امنیت در برابر شرور محافظت شده، با هیچ توافقی محدود نمی‌شود. “

دیدگاهتان را بنویسید