اصلاح الگوی کشت؛ راه دستیابی به امنیت غذایی در کشور/اهمیت به روز رسانی قیمت گندم برای دستیابی به امنیت غذایی


ساعت: 08:59
تاریخ انتشار: 1301/07/12
کد خبر: 1900842

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه سیاست های تشویقی کشاورزان را تشویق به کشت گندم می کند، گفت: بازنگری در طرح الگوی کشت اولویت اول کمیسیون کشاورزی است و بر به روز رسانی قیمت گندم تاکید شد. برای دستیابی به امنیت غذایی.»

رئیس کمیته کشاورزی شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; برای اقدامات این کمیسیون برای دستیابی و تضمین امنیت غذایی از طریق بهره برداری الگوی کشت وی تصریح کرد: کشور ما با جدیت اهداف خود را در حوزه نظامی دنبال کرده و با دسترسی به فناوری های فراوان دنیا را غافلگیر کرده است، بنابراین قطعاً در زمینه تولید و عرضه مواد غذایی نیز می توانیم همین کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: طرح اصلاح الگوی کشت در کشور از اولویت های کمیسیون کشاورزی است و این طرح یکی از مهم ترین طرح های این کمیسیون برای دستیابی به امنیت غذایی در کشور برای افزایش بهره وری در تولیدات کشاورزی محسوب می شود.

بیشتر بخوانید:
ساداتی نژاد: امسال بیش از 7 میلیون تن گندم خریداری شده است


قیمت گذاری دستوری محصولات استراتژیک کشاورزی



وی ادامه داد: البته باید در نظر داشت که اشتباهات دولت های گذشته در این زمینه تکرار نشود. زیرا این فرآیند باید یک فرآیند کاملاً اقتصادی بر مبنای هزینه باشد و با روند دولت قبل; یعنی در قیمت گذاری دستوری نمی توان از این روند نتیجه گرفت.

وی با اشاره به اینکه تنها روش تضمین موفقیت این طرح برای دستیابی به امنیت غذایی، کشاورزی قراردادی است، گفت: برای اجرای هر طرحی که مربوط به اصلاح کشت است، باید طرح بهسازی اراضی مورد توجه قرار گیرد و بر اساس ظرفیت کشاورزی همان استان.» و منطقه و با توجه به نیاز کشور به این طرحالگوی کشت) برآورده شود.

این نماینده مجلس توضیح داد: از دهه 80 این مشکل همیشه بوده است تغییر الگوی کشت این از سوی دولت ها پیشنهاد شده و وزارت کشاورزی نیز در مقطعی لایحه ای در این زمینه تهیه کرده است. اما این لایحه هرگز به مجلس نرسید و این طرح از سوی کمیته به عنوان مطالبه عمومی به دولت ارائه شد.


دولت و مردم باید برای دستیابی به امنیت غذایی با یکدیگر همکاری کنند



وی خاطرنشان کرد: تحقق چنین طرح هایی آسان نیست. زیرا باید کاملا کارشناسی و بر اساس آمایش سرزمینی و ظرفیت اقلیمی در نقاط مختلف کشور با برنامه ریزی دقیق و همکاری همه مولفه های عمومی و دولتی اجرا شود و دولت بر اساس ظرفیت هر استان الگویی را معرفی کند که تاکنون به طور کامل اجرا شده است ارائه نشده است.

وی تصریح کرد: اگر برای رسیدن به این هدف (امنیت غذایی) مشکل قانونی وجود دارد و قانون در تحقق این هدف ایراد دارد، مجلس باید در صورت ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی آن را اصلاح یا به روز کند. قانون را تغییر می دهیم و مشکل را حل می کنیم تا تولید محصولات کشاورزی بر اساس دستور مقام معظم رهبری بلامانع باشد.


تاثیر امنیت غذایی بر امنیت ملی



وی گفت: جنگ روسیه و اوکراین به تمام دنیا نشان داد که امنیت غذایی چقدر مهم است و چالش های غذایی چه تاثیری بر امنیت ملی دارد.

پیوندهای وب به کاربرد الگوی کشت در محصولاتی مانند گندم وی در سال برداشت جاری گفت: امیدواریم این طرح در یک فضا و زمانبندی مشخص و علیرغم اینکه دنیا و ایران به دلیل تغییر اقلیم از نظر نوع بارندگی و کمبود آب آسیب پذیر شده اند، دنبال شود. ; اما با این شرایط با تغییرات و اصلاحات الگوی کشت نوع کشاورزی ما باید تغییر کند تا امنیت غذایی تامین شود تا مشکلی برای کشور پیش نیاید.

وی با اشاره به نیاز 12 تا 13 میلیون تنی گندم در کشور افزود: برای تامین گندم مورد نیاز در قالب … الگوی کشت بهره وری در سطح واحد نیز باید در حال حاضر افزایش یابد و بر سیاست های تحریک تاکید شود انطباق با مدل کشت و به روز رسانی قیمت گندم باعث تشویق کشاورزان به کشت این محصول شد.

دیدگاهتان را بنویسید