ضرورت بهینه سازی و مصرف دانش بنیان آب برای الگوی کشت/ امنیت غذایی کشور، اصلی ترین برنامه کمیته کشاورزی در سال جاری است.


ساعت: 10:52
تاریخ انتشار: 1402/02/25
کد خبر: 1838942

در گفت و گو با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شد؛

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به ضرورت مدیریت آب در کشور گفت: امنیت غذایی و الگوسازی از برنامه های اصلی کمیته کشاورزی در سال جاری است.

محمدجواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص لزوم برنامه ریزی در زمینه بهینه سازی مصرف آب برای الگوی کشت کشور و ایجاد دانش در این زمینه گفت: کارفرمایان می گویند با توجه به الگوی کشت سنتی کشور، کشاورزی یکی از حوزه های اصلی است که باید بر اساس آن دانش و مولد و امسال حفظ امنیت غذایی و پرورش دانش یکی از برنامه های اصلی کمیته کشاورزی است.


بخش کشاورزی به دلیل ضرورت ایجاد امنیت غذایی مهمترین رکن امنیت است

وی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی یکی از مهم ترین و حساس ترین عرصه های اقتصاد کشور است، تصریح کرد: کشاورزی نه تنها برای ایران بلکه برای همه کشورهای جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که امنیت غذایی و مردمی است. انبوه و ما در این زمینه نیازمند احتیاط بیشتر و تولید بهتر و در عین حال کیفیت بهتر هستیم، باید جامعه را به ثبات امنیت در تامین کالاهای اساسی کشور برسانیم.

رشد 4 درصدی تولید محصولات کشاورزی دانش بنیان

این نماینده مجلس گفت: نظر کمیسیون کشاورزی مجلس این است که در حوزه تولیدات دانش بنیان و اشتغال زا باید هزینه های لازم را بپردازیم تا اتفاقات خوبی رخ دهد، اما متاسفانه یاد گرفتیم که دانش بنیان محصولات در حوزه محصولات کشاورزی 4 درصد افزایش یافت. یعنی خیلی عقب هستیم. ایجاد پایگاه دانش برای بخش کشاورزی

کاهش تولید غلات در کشور پس از خشکسالی

عسگری با اشاره به کاهش تولیدات کشاورزی در سال های اخیر گفت: عقب ماندگی تولیدات کشاورزی باید پیگیری شود و نکته دیگری که باید در اولویت قرار گیرد، افزایش قیمت محصولات کشاورزی به ویژه گندم و آرد است و باید اینگونه شده باشد. برای کشور سخت است که تاکنون میزان تولید غلات در کشور تقریباً متناسب با نیاز ما بوده است و در برخی سال ها حتی مازاد تولید را صادر می کردیم که متاسفانه در سال های اخیر کشورمان از این تولید خارج شده است.

نقش شورای قیمت گذاری و حضور کشاورزان

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: امروز با توجه به اتفاقاتی که در خشکسالی رخ داد با چالش مواجه شدیم بنابراین تصمیم گرفتیم شورای قیمت گذاری ایجاد کنیم که بر اساس آن گندم وارد شورای قیمت گذاری شد و بسیار معقول و تنظیم شده است. قیمت بین المللی برای این موضوع مورد استقبال تولیدکنندگان و کشاورزان ما قرار گرفت و از سوی دیگر جوی ایجاد کرد تا کسانی که گندم خود را ذخیره می کردند گندم خود را به قیمت جدید به دولت بفروشند.

جنگ اوکراین و روسیه یکی از چالش های تولید غلات است

وی گفت: موضوع دیگر جنگ روسیه و اوکراین است. مثلاً در اوکراین که الان جنگ است و بنابراین تولیدی در زمینه گندم و روغن وجود ندارد. قطعا قیمت ها را بالا می برد. بر این اساس، دولت ها در حال افزایش ذخایر خود هستند زیرا جنگ در اوکراین و چالش تولید غلات پیش بینی می شود سه تا چهار سال طول بکشد.

لزوم مدیریت آب برای رفع نیاز محصولات کشاورزی در کشور

عسگری در پایان تاکید کرد: با توجه به همه این مسائل باید توجه ویژه ای به استفاده درست از ظرفیت داخلی برای تولیدات کشاورزی داشته باشیم. زیرساخت ها فراهم است، قیمت آن ثابت است و کشاورزان نیز به کشت گندم علاقه مند هستند، بنابراین باید آب را مدیریت کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید