اصلاح الگوی کشت در خوزستان بیشترین تولید گندم را به همراه داشت


ساعت: 12:54
تاریخ انتشار: 08/03/1401
کد خبر: 1905769

خلیلیان گفت: با اجرای طرح غدیر ارزو، خواسته دیرینه مردم خوزستان به ویژه در مناطق جنوبی و مرکزی استان محقق شده و آب با کیفیت استاندارد اروپا به جنوبی ترین شهرها رسیده است. استان مانند آبادان و خرمشهر.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رهیاب صادق خلیلیان استاندار خوزستان در گفت و گو با رسانه ها درباره تغییرات اقلیمی در دو سال گذشته اظهار داشت: استان خوزستان به ویژه در دو سال گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی به دلیل چندین مورد با شرایط خشکسالی مواجه است. دلایلی مانند عدم مدیریت صحیح منابع آبی، رهاسازی بی رویه آب از سدها در دولت قبل و پیش بینی نشدن شرایط آتی، به اثرات تنش آبی در این استان دامن زد و مشکلاتی را که شاهد آن بودیم در استان ایجاد کرد. چند سال گذشته

وی افزود: با شروع دولت سیزدهم و زمانی که به عنوان استاندار خوزستان انتخاب شدم، میزان ذخایر آبی سدهای خوزستان در سطح بسیار پایینی بود و وضعیت خوبی نداشتند. تابستان سال قبل

استاندار خوزستان گفت: پس از بررسی شرایط موجود، اقدامات مدیریتی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در زمینه مقابله با تنش آبی به ویژه در حوزه مدیریت زراعی و رفع مشکل آب شرب برنامه ریزی شد. و اولین اقدام در شرایط خشکسالی تغییر الگوی کشت بود.

خلیلیان افزود: بر این اساس در مهر ماه سال زراعی 1400 بخش زیادی از سطح زیر کشت چغندرقند و کلزا که از محصولات آب گیر هستند کاهش یافت و با کمک سازمان های کشاورزی کشاورزان تشویق شدند. توسعه بیشتر کشت گندم با تغییر الگوی کشت در شهرهای مختلف، نیاز آبی در کشاورزی از مهرماه به آذرماه منتقل شد تا با توجه به بارندگی های آذرماه، کشاورزان بتوانند کشت گندم را در روستاها آغاز کنند و در مصرف آب صرفه جویی شود.

وی بیان کرد: با تعدیل الگوی کشت توانستیم در سال گذشته با وجود کاهش 21 درصدی بارندگی در استان، 24 درصد افزایش تولید گندم در استان داشته باشیم و بیشترین میزان تولید گندم در کشور به خود اختصاص داد. به استان خوزستان

خلیلیان افزود: کل گندم خریداری شده در قالب خرید تضمینی نزدیک به 1.4 میلیون تن است. در سال جاری برنامه‌ریزی‌های لازم برای افزایش تولید محصولات اساسی به‌ویژه گندم و همچنین مدیریت تنش آبی به‌ویژه در منطقه رودخانه کره در حال انجام است و خوزستان رکورددار تولید محصولات کشاورزی در یک کشور است.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات پیش روی مردم استان خوزستان عدم دسترسی به آب شرب با کیفیت و سالم در برخی نقاط استان است. در همین راستا در یک سال اخیر دولت تصمیم گرفت این مشکل را حل کند و پروژه آبرسانی غدیر را که سال هاست ادامه دارد در کمتر از یک سال به اتمام برساند که خوشبختانه در زمان بندی و متوسط ​​تعیین شده میسر شد. طرح مدت آبرسانی گدیر به عنوان ابر پروژه خاورمیانه در استان خوزستان اجرا شد.

خلیلیان افزود: در این طرح که از رودخانه دس تامین می شود، 52 درصد جمعیت استان شامل بیش از 2.5 میلیون نفر به آب سالم دسترسی دارند و آب شرب تمام روستاهای مسیر تامین و با ثبات است. اجرای این طرح با اجرای این طرح خواسته و خواسته دیرینه مردم خوزستان به ویژه در مناطق جنوبی و مرکزی استان محقق شد و آب مرغوب و با استانداردهای اروپایی از شمالی ترین نقطه استان رسید. به جنوبی ترین شهرهای استان مانند آبادان و خرمشهر.

وی گفت: چهار طرح دیگر برای تامین آب پایدار سایر مناطق استان در حال اجراست که به تدریج به بهره برداری می رسد. از سال گذشته تاکنون در مجموع 1500 روستا آب شرب آبرسانی شده است که از این تعداد 913 روستا آب جدید تامین شده و در مدیریت تنش آب شرب روستاها موثر است.

استاندار خوزستان افزود: در مجموع بحث مدیریت و برنامه ریزی آب در استان در حوزه های محیط زیست شرب، محیط زیست، کشاورزی و صنعت یکی از موضوعات مهم و اولویت دار برای ما است. متأسفانه دولت قبل به حقوق خوزستان توجهی نداشت، اما نگاه دولت سیزدهم در حوزه مدیریت آب متفاوت است و به شدت بر تامین حقوق خوزستان تاکید دارد.

وی بیان کرد: در مجموع با اجرای طرح آبرسانی غدیر انتظار نمی رود استان در زمینه آب شرب با جابه جایی آبرسانی به روستاها با مشکل مواجه شود. موضوع آب کشاورزی در استان خوزستان و تنظیم الگوی کشت به عنوان یکی از استان های تولیدکننده کشاورزی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است که علاوه بر تامین نیازهای استان و کشور، امرار معاش و درآمد را نیز تامین می کند. بخش بزرگی از جمعیت این استان؛ لذا با تعدیل طرح کشت، علاوه بر بهره وری بیشتر از منابع قابل استفاده، سعی در دستیابی به تولید محصولات کشاورزی با کیفیت و سودآور داریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید