البرز نسخه تحریم را با تولید واکسن نوترکیب آنفلوانزا تکمیل کرد/ خودکفایی ایران و شکستن انحصار جهانی فرانسه؛ دستاوردهای جوانان


ساعت: 11:22
تاریخ انتشار: 1401/01/01
کد خبر: 1817577

با کسب دانش تولید واکسن نوترکیب آنفلوانزای فصلی در آلبورگ، ایران پس از فرانسه دومین کشور تولیدکننده این دارو در جهان شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکرهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود، سال جدید را همچون سال های گذشته «سال تولید مبتنی بر دانش و اشتغال زایی» نامیدند و خطاب به مسئولان کشوری؛ «دوستان از شما می‌خواهم که به آنچه اکنون روی سربرگ‌های دستگاه‌های مختلف دارید بسنده نکنید. – اینها شغل نیست.

رهبر معظم انقلاب ضرورت رشد اقتصادی را رونق تولید ملی خواندند و تولید را کلید حل مشکلات اقتصادی کشور دانستند. تولید ملی در واقع راه اصلی عبور از مشکلات و معضلات اقتصادی برای کشور است، یعنی مهم ترین مشکلات اقتصادی کشور با موضوع تولید، غلبه تولید ملی و رونق تولید ملی حل می شود.

به همین دلیل و با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی 1401 و توجه ایشان به اشتغال زایی که منجر به رفاه عمومی، کاهش تورم و افزایش درآمد سرانه می شود، تصمیم گرفتیم با مجموعه ای از گزارش های مربوط به اهمیت تولید دانش بنیان و نگاهی به اشتغالزایی در استان البرز داشته باشیم. با شبکه خبری تیتریک همراه باشید.

انتقال بیوتکنولوژی جوان از البرز به قله دانش پیشرفته دارویی موفقیت های بزرگی را برای کشور به ارمغان آورده است.

با کسب دانش تولید واکسن نوترکیب آنفولانزای فصلی، ایران پس از فرانسه دومین کشور تولیدکننده این دارو شد و افتخاری دیگر کسب کرد.

معاون کیفیت شرکت داروسازی آریوژن فارمد در گفت و گو با خبرنگار تیتریک گفت: این یک محصول با تکنولوژی بالا با آخرین تکنولوژی است.

صفریان ادامه می دهد؛ این واکسن دارای آخرین فناوری واکسن های نوترکیب آنفلوانزای تولید شده در جهان است.

عبدالغفاری مدیر عامل نیواد فارمد سلامت در گفت و گو با تیتریک گفت: آریوژن به ما کمک کرد تا این تولید را صنعتی کنیم.

c29767e1 0ae5 4de6 8b0b 1aa9dcb6af08 خبر خاکستری

اما نتیجه تلاش 20 نخبه جوان برای خودکفایی کشور است، مشکلی که آریوژن فارمد، معاون تولید شرکت داروسازی آن را برجسته کرده است.

آقاجانی به خبرنگار تیتریک می گوید؛ ما سالانه به 2 میلیون دوز واکسن آنفولانزا در کشور نیاز داریم و کل این رقم قبلاً پرداخت شده بود.

مدیرعامل شرکت داروسازی آریوژن فارمد نیز به تیتریک گفت; پس از شیوع ویروس کرونا، تولید داخلی به 5 میلیون دوز رسید.

فرش چی ادامه دارد; در گذشته به دلیل واردات واکسن آنفولانزا به کشور، حدود 25 تا 30 میلیون دلار خروج ارز داشتیم.

ظرفیت تولید این واحد 5 میلیون دوز بوده و به گفته مدیران این شرکت می توانند هر سال 25 تا 30 درصد به ظرفیت مذکور اضافه کنند.

یکی از سختی های این تولید این است که فاصله بین اعلام سویه ها توسط سازمان بهداشت جهانی تا تولید محصول 6 ماه است.

میرحسینی کارگردان این پروژه جمله فوق خبرنگار تیتریک می گوید; اگر ظرف 6 ماه محصول تولید نشود، امسال به فصل آنفولانزا نمی رسد.

وی ادامه داد: این مقوله دلیلی است که اکثر کشورها و شرکت ها نمی توانند به این دوره برسند و واکسن آنفولانزا تولید کنند.

fe0a1868 bbed 47e2 9832 afb1d891d938 خبر خاکستری

با این حال، این واکسن محلی مشابه آزمایش کیفیت فرانسوی است و نشان داده شده است که با استانداردهای بین المللی مطابقت دارد.

اثربخشی بیشتر، کاهش حساسیت و عوارض جانبی از مزایای این واکسن نوترکیب است، 80 درصد واکسن ها با تکنولوژی تولید تخم مرغ ساخته می شوند.

تولید تخم مرغ نیازمند تکثیر ویروس آنفولانزا در مقادیر زیاد است و اگر به دلایلی تخم مرغ از کنترل خارج شود، می تواند منجر به گسترش بیماری شود.

خوشبختانه در فناوری نوترکیب این مشکلات به صفر رسیده و نسبت به روش های قبلی واکسن غیرفعال موثرتر است.

با دستیابی به این فناوری، داروسازان جوان البرزی نسخه تحریم را تکمیل کردند تا نشان دهند هیچ مانعی نمی تواند در مقابل مدیریت قوی آنها بایستد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید