تولید ملی؛ دیپلماسی علیه تحریم های استان البرز در بازارهای جهانی/ از تولید واکسن کرونا داخل بینی تا محصولات دانش بنیان


ساعت: 12:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۱۱
کد خبر: 1894485

از کشاورزی و تولید میوه گرفته تا تولید واکسن کرونا و صنایع رکورددار، نام البرز در قله های افتخار جهان قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکاین استان البرز کوچکترین استان کشور و در عین حال بزرگترین استان از نظر ظرفیت نخبگانی است. تلاش و کوشش این جوانان در عرصه های مختلف، عنوان قطب علم و فناوری را برای آن به ارمغان آورده است.

از کشاورزی و تولید میوه های مختلف گرفته تا تولید واکسن کرونا و ثبت رکورد در صنایع، نام البرز نه تنها در خاورمیانه بلکه در جهان بر فرازهای افتخار قرار گرفته است.


موسسه رازی کرج; سازنده اولین واکسن کرونا داخل بینی در جهان

پژوهشکده واکسن و سرم سازی رازی گنجینه عظیمی از علم و صنعت زیستی کشور در قرن اخیر است.

سلیمانی مسئول واحد کنترل کیفی این مجموعه در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت ; خوشبختانه رازی مرکز تولیدات ارگانیک در خاورمیانه است.

مدیر بخش تحقیقات گفت: دانشمندان موسسه رازی با تکمیل مطالعات واکسن کرونا داخل بینی توانستند به اولین تولیدکننده جهان تبدیل شوند.

بنی هاشمی در گفتگو با خبرنگار تیتریک می گوید; این محصول اولین واکسنی است که مراحل پایانی تحقیقات واکسن داخل بینی را در جهان پشت سر گذاشته است.

معاون ایمونولوژی در گفتگو با خبرنگار تیتریک تدشیری گفت: این واکسن مبتنی بر پروتئین نوترکیب است و سیستم ایمنی مخاطی را هدف قرار می دهد.

مطالعه روی 20000 داوطلب نشان می دهد که واکسن مورد بحث بسیار ایمن و بدون عوارض است، به گونه ای که آنتی بادی های اولیه را 6 تا 7 برابر افزایش می دهد.

به گفته حاجی مرادی کارشناس آزمایشگاه در گفتگو با خبرنگار تیتریک، واکسن کرونا به صورت اسپری داخل بینی تزریق می شود و از محل ورود عامل بیماری ایمنی ایجاد می کند.

پژوهشگران موسسه رازی می گویند واکسن داخل بینی رازی کوپارس می تواند به عنوان دوز تقویت کننده استفاده شود و به عنوان پیشرفته ترین واکسن در جهان معرفی شده است.

این واکسن استنشاقی تاکنون 4 دوره مطالعات بالینی و پیش بالینی را پشت سر گذاشته و در انتظار صدور مجوز از سازمان غذا و دارو است.

به گفته محققان موسسه رازی، در صورت اعلام نیاز از سوی وزارت بهداشت، امکان تولید 25 میلیون دوز واکسن داخل بینی در 2 خط تولید وجود دارد.

b03b60a2 6fc9 46cb 9f66 80f3c4639096 خبر خاکستری


بومی سازی داروهای گیاهی خارجی در پژوهشکده کمالشهر کرج

بدون شک تمام داروهای گیاهی باید زیر نظر مراکز تخصصی تولید شود، در البرز موسسه تحقیقات گیاهان دارویی کمالشهر این کار را انجام می دهد.

رئیس پژوهشکده علمی گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار تیتریک می گوید; محصولات ما پاسخگوی نیاز افراد مبتلا به بیماری های خاص خواهد بود.

رضا غفرزادگان افزود: 100 کارشناس در زمینه های مرتبط با گیاهان دارویی به تحقیق روی گیاهان می پردازند.

وی گفت: فارغ التحصیلان رشته های پزشکی، شیمی، داروسازی و گیاهان دارویی در تلاش هستند تا داروهایی با کارایی خوب تولید کنند.

فرمول تولید محصولات بهداشتی و دارویی نیز در این پژوهشکده ساخته می شود که مدیر آزمایشگاه در مورد آن توضیح می دهد.

فاطمه کریمی در گفتگو با خبرنگار تیتریک؛ 3 محصولی که معادل خارجی داشتند بومی سازی شدند و فرمولاسیون آنها را انجام دادیم.

استفاده از تجهیزات روز دنیا در پژوهشکده گیاهان دارویی کرج، محصولاتی بسیار موثر تولید می کند و درد بیماران را تسکین می دهد.

این گروه تحقیقاتی موفق به عرضه بیش از 50 نوع محصول پزشکی و بهداشتی شده است.

7b7176ca ffea 4d5a 8ac5 850115c0d1f0 خبر خاکستری


البرز با تولید لامپ های ال ای دی مصرف برق را 75 درصد کاهش داد

روشنایی یک ضرورت است اما نه به هر قیمتی طبق اعلام شرکت توزیع نیروی برق استان البرز 20 درصد برق منازل صرف روشنایی می شود.

برای اینکه هم روشنایی داشته باشیم و هم مصرف برق کمتری، یک شرکت فناور در کمالشهر کرج چاره ای اندیشید و در این زمینه به موفقیت هایی دست یافت.

تولید لامپ های فوق کم مصرف با ویژگی های خاص توسط جوانان نخبه کرج نشان می دهد که با روش های نوین می توان استفاده از این هدیه را به حداقل رساند.

علی صنیع مدیرعامل شرکت تولیدی لامپ در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: لامپ های ما دارای LED هستند که مصرف برق را تا 75 درصد کاهش می دهد.

وی ادامه داد: این لامپ ها 50 درصد ضریب توان بهتری دارند و حرارت کم تولید شده توسط آنها باعث افزایش طول عمر لامپ می شود و می توان 5 سال گارانتی در نظر گرفت.

با عرضه این نوع لامپ ها در کشور دیگر نیازی به احداث کارخانه های جدید نخواهد بود مشکلی که کارشناس تولید این شرکت به آن اشاره می کند.

حامد کیشوری در گفتگو با خبرنگار تیتریک می گوید؛ در صورت استفاده از این لامپ ها در کشور، نیروگاه های فعلی به جای منازل به صنایع ما کمک می کند.

البته در حال حاضر لامپ های فوق کم مصرف به تعداد کم در کرج تولید می شود و به گفته کارشناس تولید این شرکت به 50 هزار عدد نیز می رسد.

پارسا میستوری در گفتگو با خبرنگار تیتریک می گوید; متأسفانه به دلیل کمبود پایه مواد، ظرفیت تولید ما 1500 لامپ است و باید آن را توسعه دهیم.

با حمایت از تولید لامپ های مذکور، مشکل قطعی برق و آلودگی های زیست محیطی کاهش یافته و شهروندان نگران نباشند.

فایده اقتصادی لامپ های ال ای دی تنها در کاهش مصرف برق نیست، بلکه قیمت خرید این لامپ ها نسبت به نمونه های موجود در بازار ارزان تر است.

9d6df952 283f 482a 9a34 cc88110849ac خبر خاکستری


گلخانه گوجه فرنگی دانش بنیان کرج به دست هلند و اسپانیا ساخته شده است

محققان پارک فناوری اطلاعات البرز پس از دو سال تلاش موفق به ساخت گلخانه هوشمند دانش بنیان شدند که برای اولین بار در کشور انجام شد.

شیخ سفالی رئیس آزمایشگاه های تحقیقاتی پارک فاوا البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: در این گلخانه تمام پارامترهای اساسی برای رشد گیاه تنظیم شده است.

او ادامه می دهد؛ دما، رطوبت، مقدار گاز CO2، شدت نور، آب و مانیتورینگ از راه دور قابل کنترل است و صفر تا 100 توسط محققان داخلی تکمیل می شود.

حسگرها و محرک ها توسط شرکت های دانش بنیان و تامین کنندگان داخلی تجهیزات گلخانه ای ارائه می شود و هدف اصلی آن ایجاد شبکه هوشمند ملی مدیریت گلخانه است.

صدیک رئیس پارک فاوا البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت ; شبکه ملی اطلاعات گلخانه را پشتیبانی می کند و نیازی به اینترنت ندارد و قیمت آن کمتر خواهد بود.

این گلخانه دانش بنیان بر خلاف رقبای هلندی و اسپانیایی خود که باید هزینه های گزافی را صرف کنند و بیش از 1000 متر مساحت دارند، به محصولی اقتصادی رسیده است.

هاتفی کارشناس کشاورزی گلخانه هوشمند IOT در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: در 90 متر مربع در یک دوره کشت 30 درصد افزایش عملکرد داشته ایم.

در این گلخانه مصرف آب به ازای هر کیلوگرم تولید گوجه فرنگی 25 لیتر، این میزان در گلخانه های معمولی 60 لیتر و در کشت در فضای باز 300 لیتر است.

به گفته هاتفی، برای دوره کشت 9 ماهه از هر مترمربع کشت 38 کیلوگرم گوجه فرنگی برداشت شد که این میزان در گلخانه های مشابه حدود 15 تا 20 کیلوگرم است.

تلاش های موفقیت آمیزی برای کاهش هزینه ها به ویژه در ساختار گلخانه صورت گرفته است، مشکلی که کارشناس آزمایشگاه گلخانه هوشمند به آن اشاره می کند.

بابازاده در گفتگو با خبرنگار تیتریک می گوید; سازه ها متناسب با سرعت باد و بارش برف طراحی شده و مطابق با استانداردهای لازم طراحی شده اند.

شرکت های دانش بنیان با روش های هوشمند و حداقل منابع و هزینه ها می توانند تولید اقتصادی را ارائه دهند که گامی بلند در مسیر تولید است.

این گلخانه دانش مستقر در کرج با تلاش محققان داخلی و با کاهش 50 درصدی هزینه نسبت به نمونه های مشابه خارجی ایجاد شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید