ایران با ساخت واکسن های نوترکیب ثابت می کند که در شرق آسیا حرفی برای گفتن دارد

ساعت: 19:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۳
کد خبر: 1800227

غلامحسین علیشیری گفت: یکی از ویژگی های قابل توجه واکسن نورا این است که پروتئین نوترکیب است، این واکسن ها عوارض کمی دارند و شرکت های بزرگی مانند سانوفی، کلاور و نووکس آن را روی 50 هزار نفر آزمایش کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ باکیتالا، معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی امروز پنجشنبه در حاشیه آغاز مرحله سوم آزمایش واکسن نورا در کرج در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تیتریک گفت: اینها تحریم ها علیه ایران بود.

غلامحسین علیشیری با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان، دانشمندان و محققان به دنبال تولید واکسن هستند، افزود: یکی از مراکزی که وارد این حوزه شد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله بود که با زیرساخت های بسیار پیشرفته و دانشمندان مجرب واکسن تولید کرد. Quid 19 انجام دادم.

وی گفت: خوشبختانه پس از یک سال کار سخت علمی و بسیار پیشرفته، توانستیم واکسن نورا را به عنوان پروتئین نوترکیب تولید کنیم. برخی از آنها به طور گسترده در کشور استفاده می شود.

این متخصص روماتولوژی واکسن های پاستوکوک، رازی، اسپیکوژن و نورا را واکسن های نوع دوم و پروتئینی می داند که با استفاده از روش های مدرن تری ساخته شده اند. وی گفت: خوشبختانه نورا در اوایل دهه 1400 مجوز آزمایش بالینی دریافت کرد و مطالعات نشان می دهد. این واکسن هیچ عارضه جانبی برای تزریقی ندارد.

علیشیری گفت: با ارائه گزارش به سازمان غذا و دارو مجوز فاز 2 کارآزمایی بالینی و کمیته اخلاق اخذ شد. فاز دوم ماه گذشته تکمیل شد و نشان داد که واکسن نورا بسیار موثر و کارآمد است و عوارض جدی برای انسان ندارد.

وی با اشاره به صدور مجوز فاز 3 آزمایش بالینی واکسن نورا طی سه هفته گذشته، افزود: این مرحله توسط فرمانده کل سپاه در دانشگاه بقیه الله (عج) فاش شد. فاز سوم تقویتی است و پیش بینی می شود 10 هزار نفر جمعیت هدف باشند و بعد از این مرحله با دریافت مجوزهای نهایی، نورا وارد سبد واکسن کشور می شود.

علیشیری گفت: ایران در زمینه واکسن ظرفیت بسیار بالایی دارد و در شرق آسیا جزو کشورهای پیشرفته در زمینه فناوری پیشرفته هستیم. این یکی از موضوعات واکسن بود که خوشبختانه 8 شرکت بر اساس آگاهی از این موضوع در آن گنجانده شد و در هر بحرانی می توانیم با واکسیناسیون کشور روبرو شویم.

وی افزود: یکی از مهم ترین ویژگی های واکسن نورا «پروتئین نوترکیب» بودن آن است. این واکسن‌ها عوارض جانبی کمی دارند و شرکت‌های بزرگی مانند سانوفی، کلاور و نووکس آن را روی ۵۰ هزار نفر آزمایش کرده‌اند و نتایج خوبی هم داشته‌اند.

بقیة الله معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی در خاتمه گفت: می توانیم واکسن نورا را با تیراژ بالا و به مقدار زیاد تولید کنیم و امیدواریم پس از فاز سوم، 3 تا 5 میلیون دوز از این واکسن تولید شود. در اختیار وزارت بهداشت و درمان و مردم خوب کشورمان قرار گیرد.»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید