پایان انحصار خودرو یک روز جدید

پایان انحصار خودرو یک روز جدید

با تصویب شورای نگهبان، لایحه واردات خودرو به قانون تبدیل شد

پس از مدت ها انتظار، واردات خودروهای فرسوده قانونی شد. سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته درباره نتیجه بررسی این طرح گفت: واردات خودروهای فرسوده بر اساس شورای نگهبان و مصوبه شورای عالی نظارت خلاف شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشده است. هیئت مجمع، امروز این موضوع به قانون تبدیل شده است.

حال باید منتظر اجرای این طرح باشیم تا با ورود خودروهای خارجی بازار خودرو جا بیفتد. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در این خصوص گفت: تمام تلاش خود را برای شکستن بازار انحصاری خودرو انجام داده ایم و بر اساس تسهیلات صورت گرفته می توان میلیون ها خودرو به کشور وارد کرد.

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد، «اکنون شرایط برای واردات خودرو به گونه ای فراهم شده که میلیون ها خودرو بلافاصله وارد کشور شوند».

قانون چه میگوید؟

بر اساس این قانون، ابتدا برای واردات کلیه خودروها باید مجوز ثبت نام با سفارش وزارت ایمنی، اخذ گواهی استاندارد و محیط زیست و مبدأ ارز واردات خودرو به تایید رسیده باشد. بانک مرکزی

بر اساس این مصوبه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند ارائه دهند. در این لایحه آمده است: مفاد اجرایی این ماده شامل مواردی از قبیل تامین ارز لازم و حمایت از تولید داخلی، استانداردهای فنی این خودروها و نحوه صدور گواهینامه آنها و همچنین شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و تعیین است. صلاحیت آنها بنا به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد. سازمان و سازمان ملی استاندارد ایران.

همچنین حذف شرط نمایندگی در لایحه واردات خودروهای فرسوده و انتقال فناوری دولت همراه با حضور نماینده رسمی خودروهای فرسوده حذف شد و واردات خودروهای فرسوده با عمر کمتر از پنج سال باید دارای استاندارد و زیست محیطی باشد. تصویب.

ببینیم قیمت ها چطور پایین میاد

سال گذشته بحث واردات خودرو بسیار داغ بود و احزاب مختلفی وجود داشت که پس از کشمکش های مختلف سرانجام در بهمن ماه 1401 مصوبه مجلس برای واردات خودروهای فرسوده با عمر کمتر از 5 سال به صراحت اعلام شد و با توجه به قالیباف، این مشکل با بررسی لایحه بودجه 1402 حل خواهد شد.

مجلس در 31 خرداد با 212 رای موافق کلیات قانون واردات خودروهای فرسوده تا 5 سال را تصویب کرد.

این طرح اکنون با تصویب شورای نگهبان به قانون تبدیل شده است. اما تاثیرات واردات خودرو در بازار چیست؟ فیروز نادری کارشناس خودرو در گفت و گو با آرمان موج در پاسخ به این سوال گفت: پس از تصویب این طرح باید شاهد افت قیمت خودروهای داخلی باشیم.

خبر تصویب این قانون شوکی در بازار ایجاد می کند، البته شوک اصلی با اجرای کامل آن وارد می شود».

به گفته این کارشناس خودرو، «اگر این طرح شش ماهه باشد، باید شاهد حق بیمه داخلی خودروها باشیم».

یکی از مواردی که در این قانون وجود دارد تعرفه نسبتاً بالای واردات خودرو است که برای خودروهای بنزینی بالای 3000 سی سی 175 درصد تعیین شده است. نادری با اشاره به تعرفه های قبلی افزود: حتی با چنین تعرفه هایی نیز اجرای این قانون بسیار موثر خواهد بود. اگر تعرفه ها کمتر از این ها باشد، هیچکس خودروی ایرانی نمی خرد».

مخالفان به دنبال منافع خود هستند

چندی پیش مناظره مصطفی میرسلیم و رشیدی کوچکی دو نماینده مجلس در خصوص واردات خودرو جنجالی شد. جایی که مصطفی میرسلیم در پاسخ به خودروی کوچک بدون هیچ تفاوتی به لندکروزر و 206 نگاه کرد.

میرسلیم پیش از این مخالفت شدید خود را با واردات خودرو اعلام کرده بود و در مصاحبه ای طرح واردات خودرو را توطئه آمریکایی ها توصیف کرده بود.

پس از این مخالفت ها بود که عضویت این نماینده در هیات مدیره بسیاری از شرکت های مرتبط با صنعت خودرو در فضای مجازی منتشر شد که دلیل مخالفت وی با واردات خودرو ذینفع بودن وی در شرکت های مرتبط بوده است. به تولید خودرو و به ویژه مرکز تحقیقات موتور (که متعلق به میرسلیم است). و) می دانستند.

فیروز نادری با اشاره به استدلال مخالفان واردات خودرو گفت: انحصار و منافع در خودروسازی داخلی دلیل اصلی مخالفت با واردات خودرو است.

با توجه به شرایط تولید خودروهای داخلی و تفاوت قیمت با خودروهای خارجی، هیچ فردی با عقل سلیم نمی تواند با واردات خودرو مخالفت کند.

به همین دلیل است که می گویم مخالفت با واردات خودرو بر اساس منافع انحصارگران صنعت خودرو است و هیچ بحث منطقی دیگری وجود ندارد.»

این کارشناس خودرو با اشاره به تفاوت خودروهای خارجی و داخلی از هر نظر افزود: با راه اندازی حوزه واردات خودرو دیگر شاهد استفاده مردم از خودروهای بی کیفیت داخلی نخواهیم بود.

به عنوان مثال در حال حاضر خودروهای داخلی ما فقط دو ایربگ دارند و این یعنی جان بقیه سرنشینان خودرو بی فایده است. در حالی که خودروهای خارجی با بالاترین کیفیت ایمنی عرضه می شوند.

ممنوعیت واردات خودرو که در سال 1396 تصویب شد، برای جلوگیری از خروج ارز از کشور انجام شد که اردیبهشت ماه سال گذشته با مصوبه مجلس لغو شد. بنابراین، در صورت وجود زیرساخت‌های لازم واردات، شرکت‌های واردکننده می‌توانند فرآیند سفارش را آغاز کنند.

همچنین بر اساس اظهارات اخیر محمدبکر کلیباف، رئیس مجلس، محدودیتی برای واردات خودروهای نو و کارکرده وجود ندارد. بنابراین در صورت رعایت استانداردهای لازم، دولت می تواند واردات خودروهای دست دوم را در دستور کار قرار دهد.

منبع: آرماند تودی

منبع: آرماند تودی

دیدگاهتان را بنویسید