انحصار و میانجیگری؛ دو چالش فوق العاده صنعت خودرو

ساعت: 09:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۱۸
کد خبر: 1790758

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: انحصار و میانجی گری دو چالش اصلی پیش روی صنعت خودروی ایران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد علیپور در گفت و گو با شبکه خبری تهران نیوز گفت: یکی از مشکلات همیشگی صنعت خودرو این است که این صنعت همواره در انحصار دو شرکت خودروسازی بوده است.

وی انحصار تولید خودرو برای سایپا و ایران خودرو از یک سو و قیمت گذاری اجباری از سوی دیگر را از دلایل اصلی ایجاد مشکل برای صنعت خودروسازی کشور دانست.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: اینگونه به مجموعه عواملی دست یافتند که شرایطی را در این صنعت ایجاد کرده است. به این ترتیب علاوه بر زیان انباشته خودروسازان، خودروها با قیمت بالایی به دست مصرف کنندگان خواهند رسید.»

علیپور گفت: سفارش قیمت گذاری، ناکارآمدی و کارایی خودروسازان و تفاوت قیمت بین فروش، دست به دست هم می دهد که تفاوت قیمت بین ثبت نام و پیش فروش در بازار آزاد از جمله مشکلات پیش روی صنعت خودروسازی کشورمان است. روزهایی که در حال مبارزه هستند

وی تاکید کرد: از سوی دیگر دلالان در گذشته با خرید عمده کمک هزینه پیش فروش و عرضه تدریجی آن در بازار آزاد دست به جیب می زدند و سودهای کلانی کسب می کردند، اما اکنون با تعیین شرایط فروش، این امر دیگر ممکن نیست.”

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگرچه بسیاری از ایرادات مربوط به نحوه پیش فروش خودرو است اما بخشی از نقدینگی آن در بازار ارز و مسکن سرمایه گذاری می شود و برخی دیگر از محل پیش فروش امرار معاش می کنند. -فروش و تحویل در بازار آزاد.”

علیپور خاطرنشان کرد: به این ترتیب خودروی تولیدی به صورت مستقیم به دست مصرف کننده نمی رسد و فعالیت واسطه ها افزایش می یابد و تفاوت قیمتی بین تولید و عرضه خودرو ایجاد می کند.

وی افزود: معتقدم برای پایان دادن به مشکلات فعلی و ایجاد شرایط معقول در بازار خودرو باید انحصار وجود داشته باشد و با ورود شرکت های جدید شاهد رقابت پذیری شرکت های خودروسازی باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در این صورت علاوه بر روان سازی تولید و عرضه، کیفیت خودروی تولیدی به معیار و عامل اصلی فروش خودروسازان تبدیل شده است و شاهد کیفیت خودروهای داخلی هستیم.

علیپور گفت: تحویل خودرو با قیمت واقعی بازار و کوتاه شدن چرخه دلالی یکی دیگر از اولویت هایی است که باید در صنعت خودرو مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید