مشکل صنعت خودرو و بازار انحصار است نه … / پراید به کالایی برای حفظ پس انداز تبدیل شده است / با حل مشکل تورم; جستجوی جعلی ناپدید می شود

ساعت: 14:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۶
کد خبر: 1785088

یک کارشناس خودرو مشکل خودرو و بازار را ناشی از انحصار آن دانست و گفت: تورم در اقتصاد ایران باعث شده مردم برای حفظ ارزش پول خود کالاهایی مانند خودرو بخرند.

فربد زاویچ کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص مشکلات صنعت خودرو کشور و آزادسازی قیمت ها گفت: افرادی که از شفافیت در قیمت خودرو صحبت می کنند در واقع کل ساختار سازمان حسابرسی، بورس و اصول اقتصادی را زیر سوال می برند و این نگاه عجیبی است. که اصول علم را زیر پا می گذارد. «اقتصاد می خواهیم ثابت کنیم که مثلاً قیمت یک پراید باید 1000 دلار باشد یا یک پژو 2000 دلار.

مشکل صنعت خودرو این است که انحصار دارد

وی تصریح کرد: از نظر اقتصادی، به استثنای سهامداران این شرکت ها، این ربطی به هزینه تمام شده این تولیدکنندگان و میزان سود یا زیان آنها ندارد؛ در واقع مصرف کننده و سایر عوامل دخیل در توزیع و غیره دلیلی برای دانستن قیمت خودرو برای شرکت ندارند و اگر خریدار مختار باشد خرید خود را متعادل انجام دهد، نیازی به بررسی حساب های مالی شرکت ها نیست.

زاوه ادامه داد: مشکل صنعت و بازار خودروی ما امروز در حال بازگشت به انحصار است که باید به زودی از بین برود. راه حل این مشکل عدم بررسی دقیق صورت های مالی شرکت است. این سوال پیش می آید که به جز کشور ما، کمتر حسابدار و حسابرسی وجود دارد که بتواند صورت های مالی گسترده، طولانی و پیچیده شرکت بزرگی مانند ایران، خودرو و سایپا را بررسی کند.

وی با اشاره به تئوری های غیرکارشناسی و راهکارهای غیرکارشناسی که مردم را به اشتباه می اندازد، گفت: مشکل مشخص است و مشکل بازار انحصاری این است که صنعت خودرو را در دست گرفته است. پاسخ روشن است، این انحصار باید به هر طریقی از بازار حذف شود و رفتن به جایی غیر از این روند مشکلی را حل نمی کند.

وی افزود: برخی از پروژه ها عمدتاً مربوط به لابی هایی است که به دنبال سرگرمی مردم برای انجام وظیفه هستند. سودآورترین این نوع طرح های غلط، همین کارتل ها و لابی های اجاره ای و خودروسازان خواهند بود.

خودرو به یک کالای پس انداز تبدیل شده است

زاوه بیان با اشاره به افزایش قیمت و کاهش مجدد آن در هفته گذشته و اخبار حاشیه ای، گفت: آزادسازی به این معناست که بازار قیمت کالاها را تعیین می کند و افزایش 15 درصدی یا ارقام مشابه به این معنا نیست. سوالی که باید به آن پاسخ داده شود این است که خودرو با این قیمت ها به دست چه کسانی می رسد و آیا کسی در جامعه انتظار دارد که بتواند با این قیمت خرید کند؟

این کارشناس پاسخ داد: حتی اگر از کسانی که از این رانت استفاده می کنند نامی نبریم، روند فعلی فروش همچنان به صورت توزیع رانت و دور از انصاف است. اگر قیمت خودرو افزایش یابد، تقاضای بازار کمتر از تولید فعلی خواهد بود. سابقه تقاضای تقلبی در بازار خودرو امروز به همین اختلاف قیمت برمی گردد.با این نگاه سرمایه داری خودرو وسیله ای برای حفظ پس انداز شده است.

وی تاکید کرد: تورم و کاهش شدید ارزش پول ملی مردم را وادار کرده تا برای فرار از سیاست های مخرب دولت و بانک مرکزی، هر کالایی که بورس دارد مانند خودرو، طلا و … را خریداری کنند. وی افزود: در چنین شرایطی بحث افزایش تولید برای تامین تقاضا منتفی و ناکارآمد است؛ زیرا اگر به‌عنوان مثال به جای یک میلیون درخواست، حتی تولید خودرو به 3 میلیون دستگاه در سال برسد، باز هم مشکل حل نمی‌شود.

زاوه گفت: مشکل اصلی امروز صنایع کشور کمبود تولید و کالا نیست، بلکه تصمیمات و سیاست های نادرست بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و دیدگاه غلط دولت های گذشته در مورد این موضوع است. اقتصاد کلان و تورم».

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: امروز دلیل اصلی افزایش تقاضا برای خودرو به سیاست های گذشته و تورم برمی گردد، حتی اگر بازار سیب زمینی و نقدینگی با خودرو یکی بود و خرید سیب زمینی به همان میزان افزایش می یافت. “

وی در پایان گفت: امروزه مردم برای حفظ ارزش پول خود به دنبال خرید انواع کالاهای نگهداری هستند و تنها با اصلاح و رفع مشکل تورم، ایستادن در صف خرید خودرو بی معنی است. “
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید