پیش بینی بازار سرمایه/ تورم و قیمت ارز باعث شده تا برخی نمادها چشم انداز روشنی نداشته باشند.


ساعت: 08:01
تاریخ انتشار: 1301/08/18
کد خبر: 1909369

یک تحلیلگر ارشد بازار سرمایه با اشاره به موضوع تورم مورد انتظار و قیمت ارز و اینکه این عوامل باعث شده برخی نمادها چشم انداز روشنی نداشته باشند، گفت: بخشی از افزایش شاخص کل در روزهای اخیر ناشی از تاثیرات جدید است. بسته پشتیبانی، و بخش دیگر به دلیل ارزش نمادها است. .

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; یکی از عواملی که بر بازار سرمایه تاثیر زیادی دارد نرخ سود بانکی است. نرخ بانکی نرخ بازدهی بدون ریسک است که سرمایه گذاران را به آن ترغیب می کند بازار سرمایه دارایی های خود را بدون ارزش افزوده برداشت و به حساب های بانکی منتقل کنند.

یعنی سرمایه گذار شرایط را می سنجد و وارد بازار نمی شود. با توجه به اینکه با افزایش نرخ سود بانکی، بازدهی بدون ریسک در بانک ها افزایش یافته است، همین سهم از سرمایه گذاری در شرکت های بورسی کاهش می یابد. طبق هماهنگی های از پیش تعیین شده مقرر شد نرخ بانکی در کریدور 20 درصد حرکت کند.

بیشتر بخوانید:
تشکیل کمیته تخصصی بازار سرمایه برای افزایش سودآوری شرکت ها / گشایش بازار و جبران نقدینگی در مسیر بورس

به گفته منابع مورد انتظار بانک ها، برخی بحث ها حاکی از آن است که سودان سودانی 22 و 24 درصدی به سپرده گذاران پیشنهاد شده است که تا حد زیادی از ماه گذشته باعث خروج املاک و مستغلات شده است. بازار سرمایه او بود.

عظیم طبت متخصص است بازار سرمایه وی در خصوص بازگشت روند صعودی روزهای اخیر و در پی اجرای بسته های جدید حمایتی دولت به خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: قطعا برخی از واکنش های بازار در شرایط فعلی مقطعی و متاثر از کاهش بیش از حد قیمت ها است. قیمت سهام و همچنین نگاه حمایتی در نتیجه ارائه بسته حمایتی، اما با توجه به اینکه آیا تاثیر بندهای این بسته حمایتی در بلندمدت ادامه خواهد داشت یا خیر، باید منتظر واکنش بازار باشیم تا بتوانیم تحلیل بنیادی در این زمینه


تورم و قیمت ارز باعث شده برخی نمادها چشم انداز روشنی نداشته باشند

ثابت ادامه داد: با توجه به موضوع تورم و رکود بازار، بسیاری از شرکت ها در این مرحله چشم انداز روشنی ندارند و سرمایه گذاران این موضوع را مبنای معاملات خود قرار داده اند، بنابراین نمی توان قاطعانه گفت بسته حمایتی سازمان بورس در روزهای اخیر باعث افزایش قیمت شده است و بخشی از این شادی به دلیل ارزش سهام است.

وی با تاکید بر تاثیرات نوسانات ارزی افزود: تورم و مسائل ارزی بسیاری از شرکت ها را با چالش های هزینه ای مواجه کرده است و افزایش نرخ ارز باعث شده تا شرکت ها چشم انداز مثبتی برای حاشیه سود نداشته باشند.

این کارشناس بورس گفت: دولت در مهرماه نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان اوراق فروخت و تا حدودی برنامه خود را برای جمع آوری نقدینگی از بورس محقق کرد، به طوری که فروش اوراق از ابتدای سال به حدود 50 هزار میلیارد تومان رسید. البته این روند انتشار اوراق تا پایان سال ادامه خواهد داشت، زیرا سررسید اوراق سال گذشته تسویه می شود و از آنجایی که بودجه 1402 نیز با کسری مواجه است، در عمل دولت نمی تواند بدون انتشار تسویه کند. اوراق قرضه جدید یا تمدید اوراق قرضه قبلی.


لزوم اجرای سیاست های جدی برای حمایت از بازار سرمایه برای دستیابی به رشد پایدار

مدیرعامل کارگزاری بانک سپه افزود: رشد موقت بازار سرمایه در دوره قبل این به فرصتی برای خروج سهامداران خرد و سرخورده از بازار تبدیل شد. اما در روزهای اخیر شاهد بودیم که در عرض چند روز عده ای از خروجی ها مجدداً به دنبال سود کوتاه مدت وارد بازار شدند و اقدام به خرید سهام ارزشی کردند.

ثابت در پایان گفت: در شرایط فعلی توقف چند روزه فروش سهام توسط فعالان بازار نمی تواند تضمین کننده رشد سهام باشد، بنابراین باید سیاست های واقعا جدی برای حمایت از سهام وجود داشته باشد. بورس اوراق بهادار باید تضمین شود تا حاشیه سود شرکت ها بهبود یابد و رشد چند روز اخیر ادامه یابد.

دیدگاهتان را بنویسید