نیمی از اخبار منتشر شده توسط رسانه معاند جعلی است/ هر 100 ثانیه یک خبر جعلی داشتیم.


ساعت: 16:48
تاریخ انتشار: 1401/08/17
کد خبر: 1909562

به عنوان یک معلم و محقق سواد رسانه ای، طی 47 روز گذشته با حجم بی سابقه ای از اطلاعات نادرست و دروغ هایی مواجه شده ایم که برای دستکاری افکار عمومی منتشر شده است. بررسی ها و بررسی ها نشان می دهد که در این مدت هر 100 ثانیه یک خبر جعلی داشتیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معصومه نصیری، مدرس و پژوهشگر سواد رسانه ای شرکت کننده در برنامه سلام تهران با اشاره به انتشار بی سابقه اخبار جعلی از شبکه های فارسی زبان خارج از کشور در روزهای اخیر گفت: طی 47 روز گذشته با حجم بی سابقه ای مواجه شده ایم. اخبار جعلی و اطلاعات نادرست.” ما متوجه شدیم که آنها در راستای مدیریت افکار عمومی منتشر شده اند. بررسی ها و بررسی ها نشان می دهد که در این مدت هر 100 ثانیه یک خبر جعلی داشتیم.

نصیری ادامه داد: همچنین بررسی پنج شبکه خبری خارجی زبان ایرانی مانند ایران اینترنشنال و صدای آمریکا نشان داد که بیش از 30 هزار مطلب از 67 هزار و 813 مطلب منتشر شده توسط این شبکه ها دروغ بوده است. این بدان معناست که بیش از نیمی از اخبار منتشر شده توسط این شبکه ها جعلی، اغراق آمیز، پیچ خورده و وارونه است.

وی افزود: قبل از این اتفاقات و در دوران کرونا با حجم زیادی از اخبار جعلی مواجه بودیم اما این حجم از اطلاعات گمراه کننده بی سابقه بود و آثار مخربی داشت.

وی گفت: اخبار جعلی فقط در اینجا اتفاق نمی افتد و یک مشکل رایج است. بنابراین در جریان انتخابات آمریکا دیدیم که دونالد ترامپ را از شبکه های اجتماعی حذف کردند و به دلیل اخبار جعلی به او حق فعالیت ندادند.

این مدرس و پژوهشگر سواد رسانه ای گفت: مردم باید برای صحت و سقم اخباری که امروز از شبکه های غیرایرانی در کشور پخش می شود تلاش بیشتری کنند و درباره آن تحقیق کنند. در این مدت ما تصاویر متعددی را دیده ایم که توسط فناوری دستکاری شده اند تا آگاهی عمومی را مختل کنند.

نصیری افزود: در مجموع خواندن اخبار مانند مصرف قند برای بدن است; همانطور که قند بیش از حد باعث دیابت می شود، اخبار نیز آسیب جدی به مغز و روان افراد وارد می کند. اصطلاحی به نام هدف گذاری افکار وجود دارد که باعث حساسیت زدایی افکار عمومی می شود تا افکار عمومی از سایر اخبار منفی عبور کنند و به آن توجه نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید