تشخیص اخبار واقعی از جعلی، پایه و اساس آگاهی رسانه ای است


ساعت: 21:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۱
کد خبر: 1889433

مدرس سواد رسانه ای در سخنرانی قبل از خطبه نماز جمعه روزن:

محمدرضا گوهری اظهار داشت: یکی از مهم ترین موضوعاتی که امروزه در فضای مجازی مردم را به شدت تحت تاثیر قرار داده، موضوع اخبار و صحت آن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اسرامدان; محمدرضا گوهری مدرس سواد رسانه ای پیش از خطبه های نماز جمعه شهرستان روزان گفت: یکی از مهم ترین موضوعاتی که امروزه در فضای مجازی به شدت متاثر شده است، بحث اخبار و صحت یا عدم صحت آن است..


وی افزود: روزانه هزاران خبر در گروه ها، کانال ها، صفحه ها و حساب ها منتشر می شود و این موضوع باعث سردرگمی مخاطب می شود، به طوری که دیگر نمی توانند به هیچ خبری اعتماد کامل داشته باشند یا برعکس، همه اخبار را تا حدی واقعی بدانند..


گوهری ادامه داد: اما در این میان کارشناسان سواد رسانه ای راهکارهایی را برای تشخیص اخبار جعلی از اخبار پیشنهاد کرده اند که می تواند به همه افراد حوزه کمک کند..


این مدرس سواد رسانه ای تاکید کرد: خبر باید منبع موثق داشته باشد یعنی خبری که در استوری ها و صفحات اقوام و دوستان و در گروه های واتس اپ بدون ذکر منبع منتشر می شود قابل باور و موثق نیست اما اگر از یک منبع موثق مانند خبرگزاری ایرنا (خبرگزاری جمهوری اسلامی) قابل پذیرش است..


وی ادامه داد: اخبار را کامل بخوانید و به تیتر خبر بسنده نکنید، خیلی وقت ها تیتر خبر طوری نوشته می شود که اطلاعات ناقصی به شما بدهد تا جذابیت آن بیشتر شود..


این مدرس سواد رسانه ای گفت: به تاریخ ها توجه کنید زیرا در فضای مجازی انتشار اخبار و عکس های سال های گذشته امری عادی است و این امر می تواند شما را دچار اشتباه کند..


گوهری تصریح کرد: به عکس ها و تصاویر موجود در اخبار توجه ویژه ای داشته باشید زیرا بسیاری از تصاویر دستکاری شده و یا تمامی ادعاهای مطرح شده در اخبار نشانه های خود را در تصویر ندارند..


وی افزود: اگر به خبر مشکوکی برخورد کردید از کارشناسان موضوع بپرسید.


این مدرس سواد رسانه ای در پایان تصریح کرد: برای تایید صحت یک خبر به خبرها و سایر رسانه ها مراجعه کنید تا ببینید آیا دیگران آن خبر را پوشش داده و تایید کرده اند یا خیر.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید