اخبار جعلی درباره یک پرونده یا حکم قضایی برای ایجاد جو و تفکر نادرست در بین مردم منتشر می شود / قضات به اختلاف نظرهایی که در برخی موضوعات وجود دارد توجه نکنند / به وظایف خود عمل کنند. شرع و قانون.

اخبار جعلی درباره یک پرونده یا حکم قضایی برای ایجاد جو و تفکر نادرست در بین مردم منتشر می شود / قضات به اختلاف نظرهایی که در برخی موضوعات وجود دارد توجه نکنند / به وظایف خود عمل کنند.  شرع و قانون.

رئیس کل دادگستری گفت: احکام صادره برای افرادی که در هر زمینه ای مرتکب جرایم سنگین شده اند باید مستند و موجه و همچنین دارای اثر بازدارندگی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای امروز دوشنبه (7 آذرماه) طی سخنانی در جلسه شورای عالی قضایی با اشاره به سفر اخیر شورای عالی قضایی به استان زنجان و تشکر مجدد از مردم متدین و انقلابی این استان دستور اجرایی به رئیس قوه قضائیه صادر کرد.پیگیری به موقع و کامل این سفر.

رئیس قوه قضائیه همچنین به مرکز روابط عمومی قوه قضائیه دستور داد تا درخواست های دریافتی مردم در جلسات ضابطان قضایی در سفر به زنجان در حد موازین قانونی تا زمان وصول نتیجه پیگیری شود. به دست آورد.

محسنی آژه ای همچنین گفت: امروز که توطئه اصلی دشمن با هوشیاری و بصیرت مردم ایران اسلامی و تلاش نیروهای انتظامی، اطلاعاتی، امنیتی و قضایی خنثی شده است، همه مسئولان ذیربط باید تلاش کنند تا کاهش یابد. فشار ناشی از نوسانات ارزی و اقتصادی مردم آسیبی نخواهند دید و دشمن نمی تواند از این منطقه بهره برداری کند. قطعا دولت با فضل الهی و کمک مردم از این چالش عبور خواهد کرد و همه تلاش خواهند کرد تا فشار کمتری بر مشکلات معیشتی مردم وارد کنند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: دادستان کل کشور و سازمان بازرسی نیز باید نظارت و پیگیری لازم را داشته باشند تا در صورت وجود شرارت در رابطه با این نوسانات ارزی و اقتصادی، برخورد قانونی صورت گیرد و در صورت نبود شرارت، با اطلاعات مناسب، بله باید به گونه ای تنظیم شود که زمینه ای برای سوء استفاده افراد بدخواه ایجاد نشود.

محسنی ادجه ای با تاکید مجدد بر این نکته که محور کار در قوه قضائیه شرع، عدالت و انصاف است، تصریح کرد: قضات و دادسرا و مسئولان دادگاه باید بر اساس قانون به وظایف خود عمل کنند و خداوند را ناظر در هر کاری بدانند. توجه به اختلاف نظر در برخی مسائل یا اظهاراتی که این روزها ممکن است با انگیزه های متفاوت در جامعه مطرح شود و این گونه مسائل در کار آنها تأثیری نداشته باشد و باید به وظایف شرعی، قانونی، عدل و انصاف عمل کنند.

در ادامه جلسه امروز رئیس قوه قضائیه دستورات مهمی را به ضابطین مربوطه در محاکم و دادسراهای سراسر کشور صادر کرد و به قوه قضائیه دستور داد سریعاً این دستورات را به ضابطان مربوطه ابلاغ کند.

«اجرای نظارت کامل و همه جانبه دادسراها بر اقدامات مقامات و اقدامات تحقیقاتی در پرونده‌ها». «معاونت و همکاری همه جانبه دادسراها به دادیاران و بازپرسان در مختومه شدن پرونده و صدور حکم قطعی»؛ «توجه روسای قوه قضائیه به ارجاع سریعتر و تخصصی‌تر کیفرخواست‌ها و پرونده‌های ارسالی به دادگاه و تخصص، توانایی و تجربه قاضی در ارجاع پرونده‌ها». “صدور احکام در پرونده های مربوط به زندانیان در اسرع وقت”؛ «احکام مستند، مستدل و بازدارنده برای مرتکبین جرایم سنگین اعم از امنیتی یا غیر امنیتی»؛ “افراد واجد شرایطی که از دوستی های قانونی سود می برند و دستورالعمل های آن دوستی ها را به وضوح در قضاوت فردی لحاظ می کنند و از درج شرایط و ضوابط عمومی خودداری می کنند.” «تعیین در کوتاه ترین زمان ممکن اشیا و اموال مکروه و ضبط شده از متهم و امتناع از ضبط اشیا و اشیائی که برای اثبات جرم و محکومیت بی تأثیر است». «توجه به خسارات وارده به اموال عمومی و خصوصی و مسئولیت مدیر، شریک و مسئولیت مدیران و عاملان خسارت». «رعایت حقوق همه طرفین پرونده اعم از شاکی، متهم، شاکی و محکوم»؛ «بررسی تفصیلی شکایت شفاهی یا کتبی متهم یا محکومی که مدعی است در مراحل مختلف دادرسی از حقوق قانونی خود اهمال کرده است». «اجرای سریع و فوری تصمیمات قطعی دادگاه با رعایت موازین و تشریفات قانونی و پرهیز از تأخیر بی مورد». “اعلام دلایل تصمیماتی که لازم الاجراء نشده اند”؛ «اخطار دادسرا و رئیس قوه قضائیه در مورد پرونده‌ها و امور مهم و حساس در مراحل رسیدگی، بازداشت، رسیدگی، صدور حکم و اجرای احکام. «اطلاعات مفید و به موقع و قانونی برای افکار عمومی با هماهنگی مرکز رسانه در مراحل مختلف رسیدگی به یک پرونده که باید برای مردم اطلاع رسانی و تبیین شود». «هماهنگی با مرکز رسانه در شفاف‌سازی و شفاف‌سازی اخبار جعلی که درباره یک پرونده قضایی یا حکم صادره یا فردی در زندان با هدف فضاسازی و ایجاد ذهنیت نادرست در بین مردم منتشر می‌شود». 15 دستوری است که رئیس قوه قضائیه در جلسه امروز به قضات و دادستان‌های عالی داد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در روند رسیدگی به پرونده در مرحله تعقیب، دادسراها باید نظارت کامل و همه جانبه بر اقدامات ضابطان و بازپرسان ناظر بر پرونده و همچنین دادستان ها و بازپرسان در جریان داشته باشند. از تکمیل پرونده و صدور دستور نهایی مناسب (به ویژه در پرونده های زندانیان) حمایت و پشتیبانی از هر طریق.

محسنی اجیعی گفت: روسای کل دادگستری نیز باید ترتیبی اتخاذ کنند که کیفرخواست ها و پرونده هایی که به دادگاه ارسال می شود در سریع ترین زمان ممکن و به صورت تخصصی ارسال شود و تخصص، توانایی و تجربه قاضی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. همچنین باید تاکید کرد که احکام پرونده های مربوط به زندانیان باید در اسرع وقت صادر شود تا کسی در زندان بلاتکلیف نباشد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: احکام صادره برای افرادی که در هر حوزه (چه امنیتی و چه غیر امنیتی) مرتکب جرائم سنگین شده اند باید مستند و موجه و بازدارنده باشد.

وی افزود: همچنین افرادی که طبق قانون می توانند از دوستی بهره مند شوند باید این دوستی ها برای آنها در نظر گرفته شود و باید توجه داشت که در قضاوت آنها جهت این دوستی های قانونی به وضوح مشخص شده است تا خود شخص باعث می شود این دوستی مشخص شود و حتی پس از انتشار سند نیز نباید گفت که چرا این فرد با این فرد دوست است. در این دسته باید توجه داشت که در تصمیم شخصی که شرعاً دخیل است عبارتی کلی مانند «شرایط خاص متهم» یا «شرایط خاص متهم» درج شود، کافی نیست. بلکه باید سوال را توضیح داد.

محسنی آژه ای همچنین گفت: مقامات قضایی در اعمال مواد 214 و 215 قانون مجازات اسلامی و مواد 147 و 148 قانون آیین دادرسی کیفری به ضابطان تاکید و نظارت کنند که اشیاء و اموال کشف و ضبط شده از ق. متهم در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف و پرهیز از مصادره اشیاء و اموال بی اثر در اثبات جرم و حکم اقدام نماید.

رئیس قوه قضائیه گفت: در رسیدگی در دادسرا و دادگاه باید به خسارت وارده به اموال عمومی و خصوصی و مسئولیت مدیر، شریک و همچنین مسئولیت مدیران توجه شود. و عاملان از آسیب

در ادامه محسنی آجی بر لزوم حفظ حقوق آحاد جامعه تاکید کرد و اظهار داشت: در تمامی مراحل و موارد رسیدگی به یک پرونده در دادسرا و دادگاه، کلیه حقوق مقرر در قانون برای همه طرفین پرونده از جمله شاکی، متهم، مدعی و محکوم باید رعایت شود. در صورتی که متهم یا محکوم علیه در مراحل مختلف پرونده اعم از مرحله تحقیقات یا دستگیری، شکایت شفاهی یا کتبی مبنی بر تضییع حق خود داشته باشد، باید به شکایت رسیدگی و به هر مورد ثابت شده طبق آن عمل شود. قانون

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: پیروزی و موفقیت ما در قوه قضائیه در کسب رضایت حق تعالی و رعایت قانون، عدالت و انصاف و حفظ حقوق فردی است.

در ادامه جلسه، رئیس دادگاه با تاکید بر اینکه «حکم مؤثر در اجرای مجازات ها بدون پرداخت و بدون اخطار رها نشود»، اظهار داشت: دادستان ها مراقب باشند در اجرای احکام صادره و تعویق نیفتد. احکام قطعی بدون پرداخت وجه و با رعایت تشریفات قانونی و با رعایت سرعت در اجرای حکم صادره و قطعی در هر زمینه اعم از اغتشاشات و غیره. در صورتی که حکم قطعی به دلایل خاصی قابل اجرا نباشد موضوع باید ابلاغ شود.

محسنی آژه ای افزود: دادستان ها و رؤسای دادگستری موارد و موضوعات مهم را در مراحل رسیدگی، دستگیری، رسیدگی، صدور حکم و اجرای حکم به دادستانی کل کشور و رئیس قوه قضائیه اعلام کنند تا در صورت نیاز، مقدماتی انجام شود. اقدامات و مقدمات انجام می شود

رئیس قوه قضائیه در ادامه به اهمیت ارتباط میان مقوله‌ها و موضوعات رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: دادستان‌ها و رؤسای دادگستری در مراحل مختلف پرونده اعم از تعقیب، دستگیری، محاکمه، صدور حکم و اعدام هستند که باید اطلاع‌رسانی و توضیح داده شود. به مردم بر اساس اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه با رعایت تشریفات قانونی باید اطلاعات مفید و به موقع را در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

وی تاکید کرد: همه قوه قضائیه و در برخی موارد منابع انسانی باید پیوست های رسانه ای را به موضوعاتی که باید برای مردم تبیین شود اعمال کنند.

محسنی آژه ای گفت: امروز گاهی اخبار کذب و ناقصی در داخل و خارج از یک پرونده قضایی یا حکم صادر شده یا یک فرد در زندان منتشر می شود تا فضاسازی و ذهنیت غلط در بین مردم ایجاد شود. لذا لازم است مرکز رسانه قوه قضائیه همانند گذشته با نظارت های به روزتر و با هماهنگی مراجع ذیربط قضایی در اسرع وقت نسبت به ارائه توضیحات و اطلاع رسانی صحیح در این خصوص اقدام نماید. تا باعث نگرانی نشود

دیدگاهتان را بنویسید