وزیر ارشاد: ​​امروز عفاف و حجاب در کنار شرع یک ​​امر قانونی است. باید آن را در کشور اجرا کنیم/ در مورد روش های اجرای حجاب اختلاف نظر وجود دارد

وزیر ارشاد: ​​امروز عفاف و حجاب در کنار شرع یک ​​امر قانونی است.  باید آن را در کشور اجرا کنیم/ در مورد روش های اجرای حجاب اختلاف نظر وجود دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضع خود را در خصوص حجاب اینگونه تعریف کرد: جامعه ایران جامعه ای عمیقاً عفیف است و من می توانم این را با اعداد نشان دهم. اما در نحوه رعایت حجاب فراز و نشیب هایی را تجربه می کنیم و در نحوه اعمال آن اختلاف نظر وجود دارد.

محمدمهدی اسماعیلی شامگاه شنبه 5 آذر مهمان برنامه «صف اول» شبکه خبر بود. وی در این برنامه چند دقیقه ای از صبح یکشنبه به سوالات زنده پیرامون مشکلات فرهنگی و هنری کشور پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روند تصویب مصوبه عفاف و حجاب گفت: مردم ایران مردمی پاکدامن هستند. در غرب، برهنگی در ذات فرهنگی آن وجود دارد. به عنوان مثال ساختار مجسمه ها در شهرهای اروپایی این مشکل را نشان می دهد، اما با نگاهی به فرهنگ و میراث تاریخی ما حتی قبل از اسلام به راحتی می توان فهمید که هویت جامعه ایرانی با موضوع عفاف مرتبط است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی انقلاب اسلامی اعتراض جامعه دینی به نظام فرهنگی رژیم گذشته بود که امروز عفاف و حجاب در کنار شرع به یک موضوع قانونی تبدیل شده است و باید آن را در کشور.”

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سابقه این وزارتخانه در بحث حجاب گفت: وقتی به سابقه کار در وزارتخانه نگاه می کنیم گاهی اوقات مطلوب نبوده و در مقاطع مختلف به سلیقه مردم گره می خورد. استانداران، اما ما سعی کردیم به تعهدات شما عمل کنیم ما وظایف روشنی در زمینه مد و لباس، کتاب و نشر و سایر بخش‌ها داریم که تلاش کرده‌ایم آنها را انجام دهیم.»

وی افزود: کارگروه مد و لباس زیر نظر شورای فرهنگ عمومی بود زیرا شورای فرهنگ عمومی عملیاتی ترین اداره است. اکنون پایه های اجرای قانون کاملاً تکمیل شده است. از سال 1386 مدیریت عفاف از وزارت فرهنگ منتقل شد. اخیراً به ابتکار آقای رئیس جمهور، مسئولان مسئول در شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش کردند تا قانون را با توجه به نیازهای روز به روز کنند و شاهد تغییراتی هستیم.»

اسماعیلی همچنین تصریح کرد: معتقدم اگر نهادهای فرهنگی مانند وزارت فرهنگ، ارشاد و صدا و سیما در این زمینه پیشرو نباشند، قطعاً دچار مشکل خواهیم شد. اگر به عقب ماندگی ها برسیم اصلاً نیازی به پلیس نخواهد بود. وقتی نظام برنامه ریزی فرهنگی ما در سطوح مختلف اعم از مدرسه، دانشگاه، سینما و تلویزیون، معیارهای عفیفانه زندگی ایرانی-اسلامی را آنطور که باید نشان نمی دهد، طبیعی است که با نسلی مواجه شویم که بخشی از آن از نظام فاصله گرفته است. . «اگر اصلاح می خواهیم، ​​ادارات فرهنگی باید به تعهدات خود عمل کنند.

وی با اشاره به لزوم حذف اختیار در اعطای مجوز برای آثار فرهنگی و هنری، گفت: در یک موضوع در مقطعی اعتراض می شود و در موضوعی دیگر اعتراضی نیست. برخی از هنرمندان نیز همین شکایت را داشته اند. سعی کرده ایم طعم را کمرنگ کنیم تا همه بدانند معیار چیست و بخواهند با همین درک از یک اثر قدردانی کنند. در دوره جدید در کنار شعارهای مختلف به قانون گرایی در عرصه فرهنگ به عنوان یک اصل مطلق توجه می کنیم. در حوزه فرهنگ سلایق زیادی وجود دارد و باید تلاش کنیم تا حد امکان سلیقه ها را به پارامترهای بازار تبدیل کنیم.»

وزیر فرهنگ و رهبری درباره سهم فرهنگ و هنر از بودجه سال 1402 اظهار داشت: امروز جلسه مصوبات دائمی بودجه را داشتیم. خدا را شکر رویکرد خوبی را شاهد هستیم. در لایحه بودجه دولت شخص رئیس جمهور وارد شد و همکارانم در سازمان برنامه و بودجه کمک کردند. همکاران من در حوزه دولت هم همکاری خوبی داشتند و جلسات زیادی برگزار شد. همه تاکید کردند که امسال باید به حوزه فرهنگ با دقت بیشتری نگاه کرد.

وی همچنین درباره آخرین اقداماتی که در زمینه تولید کاغذ انجام شده است، گفت: تولید کاغذ یکی از پروژه هایی بود که شاید ربطی به وزارت فرهنگ نداشت، اما احساس کردم این موضوع خواسته مدیریت است. روی زمین ماندیم، بنابراین وارد شدیم و امسال بیش از 70 درصد کتاب‌های آموزشی با کاغذ محلی تولید شد و جشن شکرگزاری کاغذ تولید داخل داشتیم. در همین راستا از دوستانم در کارخانه مازندران تشکر می کنم».

اسماعیلی در ادامه موضوع کاغذ افزود: بخش خصوصی مجموعه خوبی را با غیرت راه اندازی می کند و اگر دو بانک همکاری کنند این مجموعه بی نظیر کاغذ باطله تولید می کند و اتفاقات مطلوبی می افتد. حتی فرصت صادرات دارند. در روزهای اخیر که بحث توزیع ترجیحی ارز مطرح بود، دولت ضرورت کاغذ را هم در انتشار نشریات و هم در کتاب ها پیش بینی کرد.

وی همچنین از رشد آمار نشر خبر داد: در مورد کتاب، آمار ما نشان دهنده رشد است و از آبان ماه سال گذشته تا ابتدای آذرماه امسال بالغ بر 110 هزار عنوان منتشر شده است. من از این وضعیت در حوزه کتاب راضی نیستم اما دوستانم کارهای خوبی را سامان می دهند. “موسسه کتابخانه ما صادقانه کار مهمی انجام می دهد.”

دیدگاهتان را بنویسید