منشا افزایش بی سابقه قیمت خودرو کجاست؟ / از جستجوی جعلی تا قیمت های دو رقمی


ساعت: 14:43
تاریخ انتشار: 1401/02/13
کد خبر: 1836307

این روزها بازار خودرو در شرایط سختی به سر می برد و خودروسازان داخلی که نیاز به جذب مشتری با افزایش تولید و کیفیت دارند، در عوض تولید را متوقف کرده و قیمت های جعلی را جایگزین کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز ، این روزها بازار کالا و خدمات تحت الشعاع افزایش سرسام آور قیمت خودرو قرار گرفته و این محصول لوکس در کانون توجه قرار گرفته است، به طوری که قیمت انواع خودرو در چند روز اخیر روند صعودی داشته است. و بازار خودرو تا آزاد شدن واردات خودرو به رشد خود ادامه خواهد داد.

گرانی خودرو سال هاست که ادامه دارد و نه تنها این افزایش قیمت فروکش نکرده، بلکه مدیران دولتی و شرکت های خودروسازی برای توجیه این افزایش قیمت داستان هایی را مطرح کرده اند که اصلا مردم را قانع نکرده است.

فعالان و کارشناسان بازار خودرو افزایش خودرو در بازار را «عدم تولید داخلی»، «غیر آزادسازی واردات خودرو»، «عدم رقابت جدی خودروسازان»، «احتکار در بازار خودرو» و … عنوان می کنند. . از سوی دیگر، در تاریخ 29 اردیبهشت شورا حسب مورد، طرح جامع واردات خودرو مشروط به صادرات خودرو، قطعات و خدمات نیروی محرکه را به منظور کاهش افزایش قیمت خودرو تصویب کرد.

وقتی خودروسازان بی‌نظیر هجوم می‌آورند و تولید داخلی کاهش می‌یابد، طبیعتاً کیفیت خودرو کاهش می‌یابد و وقتی قیمت‌ها بدون در نظر گرفتن منافع خریداران به شدت افزایش می‌یابد، خودروسازان به نفع خود فکر می‌کنند.


انحصار خودرو در دسترس خودروسازان محلی غیرمنصفانه است

با بررسی بازار خودرو مشخص می شود که باید برای خودروسازان رقیبی وجود داشته باشد و افزایش واردات خودرو (البته خودروهای باکیفیت زیر نظر سازمان استاندارد) همان رقیبی است که خودروسازان داخلی را مجبور به رقابت با خودروهای جدید می کند. رقبا با افزایش عرضه و کاهش قیمت.

اکنون انحصار در بازار خودرو صدای مردم را درآورده است زیرا عرضه و تقاضا همخوانی ندارد و از سوی دیگر بازار خودرو گهگاه رانتی و فسادآور است که این امر نیازمند عزم جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مقابله با این انحصار است. .

یکی دیگر از مشکلاتی که بازار خودرو را با خطر جدی مواجه می کند، اسقاط و فرسودگی خودروها است که هم برای سلامت جامعه و هم برای مالکان خودرو مضر است و اغلب به دلیل شرایط بد اقتصادی قادر به جایگزینی این خودروهای فرسوده با خودروهای جدید نیستند. باید به نوعی با همین ماشین کنار بیایند.

این موضوع باعث آلودگی هوا بیشتر شده و خودروسازانی که بی نظیر به حساب می آیند، خودروهای بی کیفیت را به مردم تحویل می دهند و پول یا پول به جیب می زنند.

خبرنگار اقتصادی تهرانوز گفتگویی را با کارشناسان این حوزه ترتیب داد تا با بررسی علت گرانی خودرو و وضعیت کنونی بازار خودرو، علت این مشکل را برای مخاطبان تشریح و روشن کند.

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار تهران نیوز درباره افزایش بی رویه قیمت خودرو و بحث واردات گفت: واردات خودرو موضوعی جداگانه است و کمتر از 100 هزار خودرو وارداتی تاثیری بر بازار خودرو نخواهد داشت.

بهزاد رحیمی با بیان اینکه 50 تا 70 هزار خودرو برای ورود به کشور برنامه ریزی شده است، افزود: تقاضای سالانه بازار 2 میلیون خودرو است در غیر این صورت شاهد افت قیمت نخواهیم بود و در حال حاضر دلیل گرانی در بازار خودرو کمبود است. عرضه افزایش می یابد در حالی که خودروسازان عرضه ندارند قیمت از نظر قدرت پایدار خواهد بود.

وی با بیان اینکه برخی از خودروسازان از فروش خودرو سود کلانی به دست می آورند، گفت: «دلالی» و «دلالی» دو مشکل اصلی بازار خودرو هستند.

عضوکمیسیون صنعتی و معاون مجلس شورای اسلامی مصوبه شورا مبنی بر مناسب بودن سیستم واردات خودرو را مرتبط با صادرات دانست و تصریح کرد: 70 هزار خودرو در سال تاثیری بر کاهش قیمت خودرو در بازار نخواهد داشت.

رحیمی خاطرنشان کرد: در جلسه ای که با مسئولان شرکت های خودروسازی سایپا و ایران خودرو برگزار کردیم، قول افزایش تولید در 6 ماهه اول سال 1401 را دادند و قول تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو در سال را دادند که در این صورت می توان بازار خودرو را سامان داد. و قیمت راه آهن را کاهش داد.


کاهش کیفیت خودرو؛ دلیل اصلی آشفتگی بازار

وی گفت: در کنار گرانی خودروها با افت کیفی نیز مواجه هستیم.

عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس با افزایش خودروهای بی کیفیت مخالف است، ادامه داد: کیفیت خودروها بسیار پایین است و ما نمایندگان مصرف کننده خودروهای مورد استفاده مردم هستیم و دولت ها به ما هشدار دادند که کیفیت خودرو را ارتقا دهیم و این با ارتقای تجهیزات، تنوع آپشن ها امکان پذیر است.

رحیمی با بیان اینکه برخی از شرکت های خودروسازی در حال حاضر انحصار خودرو را در اختیار دارند و دلیل اصلی بی کیفیتی خودروها همین است، می شود به همان خودروی چینی که در بازار وجود دارد و البته امکان واردات کره ای 2022 وجود ندارد. یوزپلنگ.

وی تصریح کرد: راه حل این است که تولیدکننده داخلی افزایش تولید و کیفیت را افزایش دهد که در این صورت می توان به آینده بازار خودرو امیدوار بود.

عضو کمیسیون صنعت و معاون مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه ای برای استیضاح وزیر صمت دارید؟ گفت: حتما. نمایندگان از افزایش قیمت خودرو ناراضی هستند و تاکنون 17 امضا جمع آوری شده است تا وزیر صمت در کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی حاضر شود و به سوالات پاسخ دهد و در صورت قانع نشدن نمایندگان، وزیر باید پاسخگوی سوالات باشد. نمایندگان به صورت علنی

رحیمی با بیان اینکه در حال تحقیق در صنعت خودرو هستیم تا علت افزایش قیمت ها را بررسی کنیم، افزود: مدیران شرکت های خودروسازی به مجلس آمدند و برنامه های خود را برای افزایش خودرو و کاهش قیمت ارائه کردند.

به گزارش تهران نیوز ، دبیر انجمن خودروسازان نیز در گفت و گو با خبرنگار سرویس اقتصادی شبکه خبری تهران نیوز با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار گفت: افزایش قیمت خودرو مربوط به کارخانه نیست. قیمت ها در بازار رخ داده است.

احمد نعمت بخش گفت: سال گذشته با افزایش 17 درصدی قیمت خودرو مواجه بودیم در حالی که تولید خودرو بیش از افزایش قیمت بود، بنابراین افزایش قیمتی که مد نظر شماست مربوط به بازار است نه کارخانه.

وی یادآور شد: به عنوان مثال سایپا آخرین بار یک خودرو پراید را 39 میلیون تن فروخته است در حالی که اکنون این خودرو به قیمت بی سابقه 210 میلیون تنی در بازار رسیده است.


4600 همت چه ربطی به التهاب در بازار خودرو دارد؟

دبیر انجمن خودروسازان کشور گفت: از سوی دیگر نقدینگی در جامعه 4600 همت و به عبارتی 4 هزار و 600 هزار میلیارد تن است بنابراین با افزایش نقدینگی قیمت خودرو نیز افزایش می یابد. مثلا پژو پارس در بازار. این خودرو در حالی به فروش می رسد که ارزش بازار این خودرو بالغ بر 300 میلیون تن است.

نعمت بخش تصریح کرد: ایران خودرو در اسفندماه سال گذشته مجوز فروش 11 هزار خودرو را دریافت کرد و 5 میلیون متقاضی دریافت این خودروها داشت که به این معناست که به ازای هر هزار نفر دو نفر شانس برنده شدن دارند و به عبارت دیگر، دولت و دولت وزارت صمت قیمت ها را از بازار کارخانه آورد.

وی تاکید کرد: با تفاوت قیمت بازار با کارخانه، پول بی خانمان (4600 همات) و وجود نقدینگی در جامعه، برای خرید این 11 هزار خودرو عجله دارند و شرایط میدانی موجود باعث 80 درصد درخواست ها شده است. برای سرمایه گذاری کاذب بودن

دبیر انجمن خودروسازان کشور همچنین توضیح داد: بنابراین تنها راه کاهش قیمت خودرو این است که دولت این کالا را از دو برابر قیمت حذف کند زیرا کالاهای دو نرخی عامل فساد و رانت خواهند بود و اگر قیمت خودرو با یک نرخ تصویب می شود، همه چیز شفاف خواهد بود.

نعمت باخ گفت: در دهه 70 با افزایش قیمت خودرو مشکل داشتیم به طوری که اختلاف قیمت بازار و کارخانه بیشتر شد و شورای اقتصاد تصویب کرد که خودروها در مرزهای بازار به فروش برسند و اکنون با پیش فروش خودرو، سرمایه گذاران زیادی دارند. عجله کنید این اجاره را فراهم می کند.

وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان می دهد که خودروها باید در مرزهای بازار فروخته شوند، آنگاه رانت و فساد جایی در بازار نخواهد داشت و 80 درصد تقاضای تقلبی از بین می رود. مثلاً اگر خودرو در بازار 40 میلیون تومان فروخته شود، 38 میلیون «فروخته شود.

دبیر انجمن خودروسازان کشور گفت: بنابراین در صورت کاهش تقاضا، قیمت خودروها نیز به همین نسبت کاهش می یابد.

برکت اینکه آیا واردات خودرو تاثیر مثبتی در کاهش قیمت خواهد داشت؟ پاسخ داد: فکر نمی کنم. اصولا خودروهای وارداتی با خودروسازان داخلی رقابت نمی کنند و واردکنندگان مجبور به خرید و واردات خودروهای گران قیمت هستند.

وی تصریح کرد: با آزادسازی واردات خودرو قطعاً خودروهای ارزان قیمت وارد بازار نمی شوند و واردکنندگان خودروهای گران قیمت رقیب خودروسازان داخلی نخواهند بود و این تاثیری در کاهش قیمت ها نخواهد داشت.

دبیر انجمن خودروسازان کشور اضافه کرد: به همین دلیل پاشنه آشیل خودرو قیمت گذاری آن است که کیفیت خودرو را ده ده کاهش می دهد و مردم نمی توانند به راحتی خودرو بخرند و خودروسازان به قید قرعه خودرو می فروشند. “


گزارش حسین بوذری

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید