ما می‌خواستیم برای همیشه غنی‌سازی ایران را متوقف کنیم، اما می‌دانستیم که کارساز نخواهد بود

ساعت: 21:07
تاریخ انتشار: 14/08/08
کد خبر: 1779781

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای گفت واشنگتن تلاش کرده است تا قبل از مذاکرات برجام کل برنامه غنی سازی ایران را ببندد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه ای گفت که دولت های آمریکا تلاش کرده اند کل برنامه غنی سازی ایران را تعطیل کنند، اما باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا به این نتیجه رسیده است که دانش به دست آمده قابل بازیابی نیست.

شرمن در مصاحبه با مجله فارین پالیسی Negotiators که روز سه شنبه منتشر شد، به تفصیل از تجربه خود در شکل گیری توافق هسته ای برجام صحبت کرد.

او سال ها قبل از شروع مذاکرات برجام در مصاحبه ای گفته بود: «ایالات متحده در تمام جلسات رسمی گفته است که ایران نباید هیچ گونه تأسیسات غنی سازی یا برنامه غنی سازی یا هر چیز دیگری داشته باشد».

وی افزود: «غنی‌سازی اورانیوم یکی از راه‌های رساندن مواد هسته‌ای به سطحی است که بتوان از آن در سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرد». روش دیگر پلوتونیوم است. ما می‌خواستیم این (برنامه غنی‌سازی ایران) را برای همیشه ببندیم تا هیچ غنی‌سازی نداشته باشند.

شرمن گفت: «اما رئیس جمهور [اوباما] او متوجه شد که مردم نمی توانند دانشی را که آموخته اند فراموش کنند. گفته شده است که ایران یک برنامه غنی سازی غیرنظامی کوچک و محدود را در نظر خواهد گرفت که بر اساس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای مجاز خواهد بود و توسط آژانس نظارت می شود.

اظهارات شرمن با اظهارات جان کری همزمان است

اظهارات وندی شرمن تا حدودی با آنچه جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در خاطرات خود درباره لزوم پذیرش غنی سازی ایران توسط دولت آمریکا نوشته است، مطابقت دارد. کری در آن کتاب اشاره کرد که حتی جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور ایالات متحده قبل از اوباما، غنی سازی ایران را به طور خصوصی پذیرفت.

کری در بخش روزمره نوشت: «سال‌هاست که ایران هر روز به‌عنوان یکی از طرف‌های معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) و تا زمانی که کاملاً در محدوده NPT باشد، بحث کرده است. این کشور حق غنی سازی اورانیوم را دارد. ما بارها تاکید کرده‌ایم که NPT فقط حق داشتن انرژی هسته‌ای را تعریف و فهرست می‌کند و به هیچ یک از اعضای آن حق غنی‌سازی را تعریف نکرده یا به آنها اعطا نکرده است.»

وی نوشت: «علاوه بر اینکه ایران «حق» غنی‌سازی دارد یا نه، می‌دانم تا زمانی که ما آماده صحبت درباره امکان ادامه غنی‌سازی ایران با محدودیت‌های مشخص نشده باشیم، راهی برای دستیابی به آن وجود ندارد. هیچ دسترسی، شفافیت و محدودیتی برای اطمینان از اینکه ایران برنامه هسته ای نظامی را دنبال نمی کند، وجود نخواهد داشت. شاید راهی برای قرار دادن ایران روی میز مذاکره وجود نداشت. یک فرد عادی در ایران از این تصور عصبانی است که کشورش نمی تواند کاری را که دیگر کشورهای مستقل انجام می دهند (غنی سازی) انجام دهد، زیرا آمریکا می خواهد این کار را انجام دهد. برای ایرانی ها، چنین چیزی صرفاً تسلیم شدن در برابر ایالات متحده است. «آمریکایی هایی که می گویند در دوران حکومت (محمدرضا) شاه برای مدت طولانی در استقلال و حاکمیت آنها دخالت کرده اند.

کری در کتاب خود نوشت: برای مدت طولانی، موضع آمریکا این بود که هرگونه غنی‌سازی، حتی بسیار محدود، هرگونه توافق را تضعیف می‌کند، اما شرکای 5+1 ما به اتفاق آرا از این موضع خارج شدند و تصمیم گرفتند. به ویژه اینکه به ایران کاری بدهیم که کشورهای دیگر انجام می دهند. به گفته آنها (شریکای آمریکایی در 1+5) باید درباره غنی سازی در آینده صحبت شود تا ایرانی ها بتوانند مذاکرات را جدی بگیرند. همچنین از مکالمات شخصی خود دریافتم که علیرغم موضع علنی دولت بوش، مخفیانه و محرمانه با ایده (غنی سازی ایران) موافق است، هرچند که هیچ گاه نتیجه یا سطوح (غنی سازی) را خلاصه نکرده اند. آنها نرسیدند.»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید