بایدن به اهداف از پیش تعیین شده خود برای کنترل بازار انرژی منطقه ای و جهانی دست نمی یابد / همپوشانی ریاض، تل آویو و واشنگتن کارساز نخواهد بود + SOUT


ساعت: 16:43
تاریخ انتشار: 22.04.1401
کد خبر: 1882954

حنیف غفاری کارشناس مسائل بین الملل گفت: علیرغم خروجی های رسانه ای، تبلیغاتی و سیاسی که آمریکایی ها سعی دارند از این سفر استخراج کنند و به عنوان دستاوردهای سفر بایدن مطرح کنند، بایدن در پشت صحنه به اهداف از پیش تعیین شده خود یعنی کنترل بازار انرژی در منطقه دست یافته است. و دنیا.نه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حنیف غفاری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه از زمان حضور جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا در رأس معادلات سیاسی و اجرایی این کشور، شاهد نگرانی دموکرات ها از حضور بن سلمان در سمت ولیعهد و متعاقب آن هستیم. وی گفت: به دلیل ارتباط ویژه ای که بن سلمان با اقداماتی که ترامپ به صورت شخصی، تجاری و مالی انجام می داد، دموکرات ها به دنبال نوعی حل و فصل سیاسی و انتقال شخصیت های خود به ریاض بودند. و به همین دلیل شروع به حمایت از شاهزادگان ناراضی خاندان سعودی کردند و به بهانه مسائل حقوق بشری، گزارش محرمانه دست داشتن بن سلمان در ترور جمال خاشقجی که توسط نهادهای امنیتی آمریکا منتشر شده بود، علنی شد. .

وی تصریح کرد که دولت بایدن در زمینه معادلات بین المللی به ویژه پس از جنگ روسیه و اوکراین در زمینه بازتعریف و تنظیم مجدد بازار انرژی ناتوان است. از ظرفیت انرژی خود برای مهار روسیه استفاده کنند.

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه عربستان روابطی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده که البته سال ها وجود داشت و اکنون علنی شده است، تصریح کرد: این روابط در حوزه های امنیتی، نظامی، جاسوسی، امنیتی و اطلاعاتی و … است. . خوب.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی واشنگتن می خواهد به حلقه اتصال تل آویو و ریاض تبدیل شود، ادامه داد: اتاق های فکر و آمریکا خطراتی را که ممکن است در آینده در نتیجه اتحاد تل آویو شاهد باشند را احساس کرده اند. و ریاض که این دو بازیگر می خواهند در آینده از ایالات متحده استفاده کنند.

غفاری با بیان اینکه در چنین شرایطی بایدن تصمیم گرفت مستقیماً و برخلاف میل دموکرات ها و بسیاری از رای دهندگان آمریکایی به منطقه سفر کرده و با بن سلمان رایزنی کند، افزود: موضوع مهمی که در تحلیل این سفر باید به آن توجه شود، موضوع است. موافقت بایدن تا چه اندازه به اهداف از پیش تعیین شده خود چه در حوزه انرژی و چه در زمینه تنظیم معادلات امنیت منطقه ای و بازگرداندن مطلق آمریکا به نقش مخرب خود در منطقه دست خواهد یافت؟!

وی با بیان اینکه در این مورد گمانه زنی های مختلفی وجود دارد، اما مولفه های ثابتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: اگر قدرت آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی به صورت مطلق و کامل با یکدیگر ترکیب شوند، عملا غیرممکن است، هنوز هم می‌توان دید که این یک طرف یک بازی است و طرف دیگر یک بازی قدرت به نام نیروی مقاومت حتی در مواردی که همپوشانی استراتژیک و تاکتیکی بین واشنگتن، تل‌آویو و ریاض در دوره ترامپ مطلق بود، آنها می‌توانستند. هیچ کاری در برابر قدرت مقاومت و گفتمان مقاومت انجام ندهید. چه در پروژه تأسیس داعش و ادامه فعالیت آن در سوریه و عراق و چه در پروژه مهار ایران قدرتمند که در دوران ریاست جمهوری ترامپ به هر نحوی سعی در همپوشانی با آن داشتند، اما در این راهبرد شکست خوردند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: حتی زمانی که تمامی نیروهای این سه بازیگر در اختیار یکدیگر هستند، به اهداف منطقه ای خود نرسیده اند، هر چند تلاش می کنند خود را به عنوان قدرت برتر در فضای رسانه ای و نتیجه منطقه ای نشان دهند. تحولات حاصل رایزنی های آنهاست که در اجرای چنین موضوعی در دوره ترامپ محقق نشد و قطعا در دوره بایدن محقق نخواهد شد، تصریح کرد: در حوزه انرژی هم موضوع به همین منوال است. در مقابل روسیه در حوزه انرژی، یعنی عمدتاً در جایی که به دلیل روابط استراتژیک با روسیه در سال های اخیر قدرت دارند، نمی خواهند وارد عمل شوند تا به عنوان یک بازیگر متخاصم علیه روس ها شناخته شوند.

وی تصریح کرد: با وجود خروجی های رسانه ای، تبلیغاتی و سیاسی که آمریکایی ها برای خروج از این سفر تلاش می کنند و به عنوان دستاوردهای سفر بایدن مطرح می کنند، بایدن در پشت صحنه به اهداف از پیش تعیین شده خود یعنی کنترل بازار انرژی منطقه ای و جهانی دست نخواهد یافت. کرد: همچنین در پروژه مهار ایران قدرتمند قطعا با شدت و شدت بیشتری شکست خواهد خورد، این قاعده در مورد رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی نیز صادق است، یعنی این همپوشانی قطعا کمکی به ریاض و تل آویو نخواهد کرد. به اهداف خود در برابر ایران دست یافتند.

انتهای پیام


خبر خاکستری

دیدگاهتان را بنویسید