سروش محلاتی: به گفته فاطمه زهرا (س) نمی توان مشکلات دیگر را حل کرد مگر اینکه جامعه دارای نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قوی باشد.

سروش محلاتی: به گفته فاطمه زهرا (س) نمی توان مشکلات دیگر را حل کرد مگر اینکه جامعه دارای نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قوی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی در شب شهادت حضرت فاطمه (س) در دارالزهرا طی سخنانی با موضوع «فاطمه (س) نگران ظهور ظلم است» گفت: آن حضرت فاطمه (س) زهرا علیهاالسلام پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دو دیدگاه نسبت به حوادث و وقایع داشت. نگاه اول این بود که امروز چه اتفاقی می افتد و چه اتفاقی می افتد. نگاه دوم این بود که این اتفاقات در آینده چگونه خواهد بود.

سودآورترین ارزهای دیجیتال را در یک محیط امن معامله کنید!
سودآورترین ارزهای دیجیتال را در یک محیط امن معامله کنید!

من ثبت نام میکنم
yektanet-logo-sign
تبلیغات
استاد حوزه علمیه کوم افزود: قسمت اول به ظلمی که در حق حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین رخ داد می پردازد. خلیفه را غصب کردند و حق فاطمه زهرا را ضایع کردند. متأسفانه ما در تاریخ حضرت زهرا(س) فقط در این زمینه توقف کرده ایم. یعنی حوادثی که در همان عصر و زمان حضرت زهرا علیهاالسلام رخ داده است; جنبه های تاریخی که بر گذشته متمرکز است و پیامبر به آنها اعتراض کرده است. اما مهمتر از اتفاقات آن روز، اتفاقاتی بود که در آینده رخ داد. هیچ کس این وقایع را ندید.

او گفت: مردم توجه نکردند که ماجرا به کجا می‌رود. آنها این روز را دیدند و شاید فکر می کردند موضوع مهمی نیست، میراث حضرت زهرا(س) را غصب کردند، بقیه چیزهایی که در این لحظه پیش می آید ما از بحث میراث صرف نظر می کنیم. یا علی بن ابیطالب به خلیفه نرسید و دیگری به قدرت رسید، این را نادیده می گیریم، آنها را چندان مهم نمی دانستند. اما فاطمه زهرا(س) علاوه بر دست زدن به این نکات و اعتراض، آینده ای را می بیند که بسیار خطرناک است. موضوع گفتگوی من نگاه حضرت زهرا به این آینده است.

زهرا (سلام الله علیها) درباره علت نگرانی فاطمه می فرماید: بارها شنیده اید که برخی از زنان مهاجر و انصار برای زیارت حضرت و روزهای آخر فاطمیه اذن خواسته اند. حضرت زهرا علیهاالسلام اجازه دادند. وقتی آمدند سلام کردند. سلام زمینه را ایجاد کرد تا حضرت زهرا علیهاالسلام کمی صحبت کند. این سخنرانی در میان این زنان از این خطبه در مسجد کوتاهتر است و تفاوت اصلی این است که محور در مسجد به سمت راست فاطمه (س) و امیرالمومنین (ع) است، اما در اینجا محور مقام است. جامعه اسلامی

وی ادامه داد: امام فرمود شما را از شمشیربازان خبر می دهم. امروز بحث این نیست که با من چه کرده اند، مسئله این است که فردا با تو چه خواهند کرد. شمشیرزنان بر همه شما مسلط می شوند و چنان بلایی بر سر شما مسلمانان می آورند که همگی مجروح و مجروح می شوید و آب نیکو از گلوی کسی نمی افتد و زندگی راحت نخواهید داشت و ظالمان بر شما مسلط خواهند شد. . آنها ثروت جامعه را افزایش می دهند و چیز قابل توجهی برای شما باقی نمی گذارند. بیت المال به ملک شخصی آنها تبدیل شد. جمعیت شما را از ریشه کنده خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه کوم تاکید کرد: توجه داشته باشید که حوادث تلخ قرن اول بسیار است، اما در میان این همه نابسامانی ها و فجایع، فاطمه زهرا(س) موارد متعددی را برگزیده و برای ایشان مهم شده است. الان در جامعه افرادی بودند که مشروبات الکلی مصرف می کردند، اما او به آن اشاره نکرد. حضرت زهرا اشاره نمی کنند که امثال یزید بیایند میمون بازی کنند. فاطمه زهرا(س) آنچه را که مهمتر است و بلای جامعه است برمی گزیند; اینجا بحث فساد نیست.

وی افزود: حضرت زهرا(س) مسیری را که پس از رحلت پیامبر(ص) پدید آمد را تحلیل می کند و پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن چیست؟ این دغدغه پیامبر است. اما از نظر سیاسی، تعبیر او این است که استبداد فراگیر خواهد بود. تعبیر دیگر امام این است که فرمودند خفقان همه جا هست و هیچکس جرأت نمی کند حرف بزند، با شمشیر جواب می دهند. تعبیر ایشان این است که عموم مردم در چنین شرایطی آسیب می بینند.

سروش محلاتی گفت: در تاریخ هیچ فردی را نمی شناسیم که با رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم چنین نگاه بدبینانه ای به آینده حکومت اسلامی داشته باشد. می توان گفت این بخشی از اخبار غیبی است و می توان گفت پیامبر این پیشگویی را بر اساس قواعدی که در تحلیل تاریخ وجود دارد انجام داده است. تحلیل او این است که کسانی که امروز قدرت را به دست گرفتند زور کردند و به زور بیعت کردند. اگر سنگ بنای حکومت از روز اول در اینجا گذاشته شود، آینده اش روشن است. پس از به دست گرفتن قدرت، برای سرکوب فاطمه زهرا (س) و کسانی که حقانیت آنها را قبول نداشتند، از نظریه ای استفاده کردند و او دید که این نظریه خطرناک است.

وی گفت: تئوری آنها برای کسب قدرت این بود که آشوب ها رازی وجود دارد و باید جلوی اغتشاشات را گرفت. حضرت زهرا علیهاالسلام در خطبه ای که در مسجد ایراد کردند، توضیح دادند که تمام اقداماتی که انجام دادید با این شعار بود که می خواهیم جلوی اغتشاشات را بگیریم. در حالی که شما شورشی واقعی هستید. شما منبع ناآرامی هستید. حضرت زهرا علیهاالسلام می فرمایند اگر نظریه حکومت این باشد که برای جلوگیری از آنچه قیام می داند به خود اجازه ظلم و ستم بدهد، معلوم است که آینده چنین حکومتی تا کجا پیش خواهد رفت; شمشیر تیز و ظلم خواهد بود.

اولین کسی که کلمه استبداد را وارد فرهنگ دینی ما کرد فاطمه زهرا بود

یکی از اساتید حوزه علمیه کوم گفت: فاطمه زهرا(س) در اینجا از واژه استبداد استفاده می کند که به معنای خودکامگی و دیکتاتوری است. احتمالی که من می دهم و بررسی کرده ام این است که اولین کسی که این کلمه را وارد فرهنگ دینی ما کرده است که خطری به نام استبداد وجود دارد فاطمه زهرا (س) است. از آنجایی که این کلمه در قرآن نیست و من آن را مطالعه کرده ام، این تعبیر را در داستان های پیامبر اکرم (ص) نیافتم. گمانه زنی جدی این است که اعلام خطر احتیاط از سوی ظلم و ستم در انتظار ما برای اولین بار توسط فاطمه زهرا (س) رخ داده است. او گفت درد اصلی مسئله استبداد است.

وی بیان می کند: بعد از حضرت زهرا (س) به تدریج علائم این قساوت، خونریزی، دیکتاتوری و خفقان نمایان شد. برخی از این مشکلات به ویژه در زمان خلیفه سوم رخ داد. با روی کار آمدن امیرالمومنین (ع) کوفه را پایتخت خود قرار دادند و هنوز بحث جنگ با معاویه مطرح نشده بود. حضرت قیس بن سعد را به والی مصر فرستاد. مصر تا شام بود و مورد نظر معاویه بود. بهانه معاویه پیراهن عثمان برای مظلومیت و کشته شدن بود. در این نامه می نویسد تمام اتهاماتی که شما به عثمان زده اید مجازات قتل ندارد.

سروش محلاتی افزود: شما در این نامه به معاویه می گویید عثمان ظالم است، مردم بی گناه را شکنجه و شلاق می زند، حیثیت مردم را رعایت نمی کند و خانواده اش را به قدرت رسانده است. او می‌گوید مجازات یکی از آن چهار قتل نیست، پس مردی را کشتی که مستحق کشته شدن نبود. اولین اتهامی که معاویه مطرح می کند بحث استبداد است. معاویه بیست سال بعد از سخنان حضرت فاطمه (سلام الله علیها) گفت که این اتفاق افتاده است. اما استبداد در حال افزایش است و این منحنی بالا رفته و به مرور زمان حکومت دیکتاتوری شده و نگرش آن نسبت به مردم تشدید شده است. جالب اينكه اميرالمؤمنين عليه السلام در آخرين روزهاي عمرش كه ديگر رفقايشان را همراهي نمي كردند، فرمودند كه پس از ما منتظر همين وضع باشيد.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: بعد از من خواهید دید که ظالمان از دیکتاتوری به عنوان روش استفاده می کنند. یعنی در گذشته اگر ظلم و ظلم گاه مورد به مورد اتفاق می افتاد، قاعده می شد و همه را تحت تأثیر قرار می داد، نه اینکه از یک زاویه به یک نفر ظلم شود. وی گفت: از نظر اقتصادی، فقر، محرومیت و بدبختی همه شما را فرا خواهد گرفت. زمانی می شد گفت پنج یا 10 درصد مردم گرفتار شده بودند، اما الان حضرت فرمودند که علنی می شوند. حضرت می فرماید شمشیر را بر همه شما می گیرند تا نتوانید حرف بزنید; بعد یاد علی (ع) می افتی که دوست دارم علی (ع) را تنها نگذارم.

استاد حوزه علمیه کوم یادآور شد: امیرالمومنین(ع) خطاب به مردم کوفه فرمودند: ثانیاً امام فرمودند: «می بینم شما رفقای من راهی به این حکومت نخواهید داشت و به جای آن نزد شما می آیید. شمن های قدرت و همه شما آزاد خواهید شد. وقتی محرومیت دیدی، ظلم و شمشیر زدی، پشیمان می شوی و غم و اندوهت را از تنها گذاشتن علی بن ابیطالب (ع) می گیرد; علی (ع) می خواست این نیروهای شیطانی را نابود کند.

ماجرای حضرت زهرا(س) را به یک دعوای شخصی تقلیل ندهید

وی تاکید کرد: فاطمه زهرا(س) این چراغ خطر را روشن کرد. ماجرای حضرت زهرا(س) را به یک دعوای شخصی تقلیل ندهید. هرکس مورد تعرض و سلب مال قرار می گیرد فریاد می زند و اعتراض می کند و باید اعتراض کند، اما این کف مطالبات حضرت زهرا(س) بود و مصداق عینی که دیدید با دختر پیامبر(ص) چه کردند. .)؟ این اولین هفته پس از رحلت پیامبر (ص) است; منتظر باشید چه اتفاقی برای شما خواهد افتاد. اما سوال به آنها محدود نمی شود. راه ورود پیامبر برای بیان حقایق بالاتر و عمیقتر بود. اگر واقعاً بخواهیم از مکتب فاطمه زهرا(س) درس بگیریم، باید آنچه را که گفته است تحلیل کنیم.

سروش محلاتی گفت: می توان از سخنان حضرت زهرا (س) استفاده کرد که مهمترین مشکل جامعه اسلامی در طول تاریخ است. می توانیم از فرمایشات حضرت زهرا(س) استفاده کنیم و جدول ارزش ها را تهیه کنیم که کدام یک مهمتر است. چرا مسائل درجه دو و سه را مطرح می کنیم و به آنها رتبه اول می دهیم و همه نیروها را برای حل آنها بسیج می کنیم و مسائل اصلی را پایین می آوریم؟ شکی نیست که همه اینها درست است و باید گفت، اما تا جامعه از نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قوی برخوردار نباشد، به فرموده فاطمه زهرا(س) دیگر مشکلات حل نمی شود. این همان چیزی است که ما از تعابیر درخشان حضرت زهرا (س) استفاده می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید