مرندی: نمی‌توانیم به آمریکا و اروپایی‌ها اعتماد کنیم/ اروپا بیش از ایران به توافق نیاز دارد

مرندی: نمی‌توانیم به آمریکا و اروپایی‌ها اعتماد کنیم/ اروپا بیش از ایران به توافق نیاز دارد

محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده ایران در وین در گفت و گو با شبکه المیادین گفت: تروئیکای اروپا و واشنگتن می دانند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است. ایران می خواهد به توافقی برسد که منافعش را حفظ کند.

وی خاطرنشان کرد: نمی توان به آمریکایی ها و اروپایی ها اعتماد کرد و سه کشور اروپایی بی طرف نیستند، بلکه متحد آمریکا هستند و نباید گول تبلیغات را بخوریم.

مرندی گفت: واضح است که تروئیکای اروپایی نمی خواهد تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی بسته شود. رئیس آژانس همسو با اروپایی ها و آمریکایی هاست و آنها را دنبال می کند.

این تحلیلگر افزود: یک مقام اروپایی در مذاکرات گفت که خواسته های ایران درست بوده اما آمریکایی ها تعلل می کنند. ایران مایل به امضای توافق است و می داند که اروپایی ها به دلیل نیازشان به گاز بیشتر به توافق هسته ای نیاز دارند. ایران نفت و گاز خود را می فروشد و به منابع مالی دسترسی دارد.

وی افزود: هرچه این توافق بیشتر به تعویق بیفتد، با نزدیک شدن به فصل زمستان، مشکلات اروپا که به گاز نیاز دارد بیشتر می شود.

مرندی گفت بایدن ضعیف است و در آستانه انتخابات میان دوره ای از مشکلات داخلی و اقتصادی رنج می برد.

مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین تاکید کرد: ایرانی ها انتظار دارند اروپایی ها و آمریکایی ها موضع خود را تغییر دهند. اروپایی ها مشکلی برای رسیدن به توافق ندارند، اما مشکل اصلی این است که بایدن ضعیف است.

فرانسه، آلمان و انگلیس (ترویکای اروپایی) در بیانیه ای از درخواست ایران در مذاکرات برای از سرگیری مجدد توافق هسته ای مبنی بر پایان دادن به تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت هسته ای ابراز ناخرسندی کردند و گفتند این تقاضا به خطر می افتد. مذاکرات

تروئیکای اروپایی در این بیانیه اعلام کرد: این درخواست اخیر تردیدهای جدی را در مورد نیات و تعهدات ایران در خصوص نتیجه موفقیت آمیز برجام ایجاد می کند. موضع ایران در تضاد با تعهدات الزام آور قانونی ایران است و چشم انداز احیای برجام را تهدید می کند.

دیدگاهتان را بنویسید