هدف از صادرات کسب درآمد ارزی است/ صادرات سیمان فاقد اعتماد و قدرت برای کشور است


ساعت: 15:09
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1905081

وزیر صامت گفت: هدف از صادرات کسب درآمد ارزی بود اما با مثبت شدن تراز تجاری هدف اصلی تغییر کرده و صادرکننده باید صادرات داشته باشد تا اعتبار و قدرت ایران در جهان تثبیت شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سازمان توسعه تجارت، سیدرضا فاطمی امین وزیر صلح در بیست و ششمین روز ملی صادرات با بیان اینکه صادرات برای مثبت شدن تراز تجاری کشور بسیار مهم است، اظهار داشت: کشورهای مختلف صادرات به واردات دارند. هر کشوری کالاهایی را وارد می کند که یا در کشور خود ندارد یا قادر به تولید آن نیست و برای این واردات به پول نیاز دارد. بنابراین برای کسب درآمد لازم به سمت صادرات می روند.

وزیر صامت تصریح کرد: هر کشوری که بتواند صادرات بیشتری داشته باشد وضعیت بهتری دارد و این به معنای تراز تجاری مثبت است. خوشبختانه اعلام می کنم با روند فعلی تراز تجاری کشور در پایان سال آینده مثبت خواهد شد.

وی تاکید کرد: پارسال واردات 52 میلیارد دلار و صادرات غیرنفتی 47 میلیارد دلار بوده و امسال در 6 ماهه اول این تفاوت به 2 میلیارد دلار رسیده و به زودی برای سال آینده این اختلاف از منفی به مثبت

وزیر صامت همچنین کارکرد دیگر صادرات را افزایش استحکام کشور عنوان کرد و افزود: این افزایش توان با خام فروشی ایجاد نمی شود. به عنوان مثال صادرات سیمان اعتبار و قدرتی برای کشور ندارد، اما فروش تجهیزات پزشکی، داروهای پیشرفته و صنایع پیچیده عامل قدرت و اعتبار کشور در سطح بین المللی می شود.

وی در خصوص هدف صادرات گفت: تا کنون هدف کسب ارز بود اما با مثبت شدن تراز تجاری هدف اصلی تغییر کرده و صادرکننده باید صادرات داشته باشد تا اعتبار و قدرت ایران در دنیا تثبیت شود.

فاطمی امین تاکید کرد: هدف گذاری برای رسیدن به 75 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی بر همین اساس است و کیفیت کالاهای صادراتی مهم است. در دنیا شاخصی به نام پیچیدگی وجود دارد که مربوط به فناوری تولید کالا است، هر چه فناوری کالاهای ساخته شده پیچیده تر باشد، شاخص پیچیدگی در هنگام صادرات افزایش می یابد. خوشبختانه این شاخص جهانی که 15 سال پیش برای ما بالای 100 بود، سال گذشته به عدد 65 رسید و در سال 1404 به زیر 40 خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: اگر کشوری بتواند کالاهای پیچیده تولید کند به این معناست که دانش مولد دارد. اینکه ما بر دانش محور بودن کالا تاکید می کنیم به معنای بهره وری این علم است نه تعداد مقالات منتشر شده و دانش آموزان و معلمان.

وزیر صامت با اشاره به اینکه دانش مولد در صادرات خود را نشان می دهد، گفت: در این زمینه دولت نقش حمایتی و نظارتی دارد و زیرساخت های تجاری را فراهم می کند که ایجاد روابط سیاسی و بین المللی و توسعه زیرساخت های لجستیکی و حواله است. .

وی تاکید کرد: اقدامات عمده ای در حوزه روابط سیاسی از جمله توافقنامه تجارت آزاد اوراسیا و پیمان شانگهای انجام شده است. اوراسیا 170 میلیون نفر جمعیت و 800 میلیون دلار بازار دارد. در مورد شانگهای که اعضای آن یک چهارم مساحت زمین، 40 درصد جمعیت جهان و یک سوم رشد اقتصادی را تشکیل می دهند، آنها بزرگترین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان جهان هستند.

فاطمی امین تصریح کرد: مزیت اصلی ما در اوراسیا این است که بزرگترین رقبای تجاری ما در این بازار عضو توافقنامه نیستند.

به گفته فاطمی امین، رئیس جمهور در جلسه میثاق شانگهای پیشنهاد لغو دلار و یورو و جایگزینی ارزهای ملی و توسعه زیرساخت های لجستیکی را مطرح کرد که مورد استقبال اعضا قرار گرفت.

وزیر صامت با اشاره به مشکلات صادراتی سال های گذشته گفت: امروز بازارهای بکر و مغفول مانند آفریقا را احیا کرده ایم و بر خلاف گذشته تجارت خود را به جایی گره نمی زنیم که هیچ دستاوردی نداشته باشد.

وی به رشد اقتصادی واحدهای تولیدی در کشور اشاره کرد و افزود: در 3 ماهه نخست امسال رشد اقتصادی بخش صنعت 5.1 درصد بوده که شاخص بنگاه های صنعتی در بورس اوراق بهادار با تولید 50 درصدی بوده است. تولید کشور در خرداد ماه با 2.5 درصد رشد در تیرماه، 5.8 درصد در مرداد، 6.7 درصد و در شهریور 6.5 درصد رشد داشته است که نادر و بی سابقه است.

فاطمی امین گفت: این رشد بی نظیر اقتصادی تعهد صادرکننده را به صادرات محصولات افزایش می دهد. امروزه در برخی صنایع ظرفیت تولید بالایی وجود دارد اما به دلیل نبود بازار فروش، تولید صورت نمی گیرد و در این شرایط صادرکنندگان می توانند چرخه رشد اقتصادی را تکمیل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید