ثبات بازار سیمان/ عرضه هفتگی یک میلیون تن سیمان در بورس

ساعت: 11:47
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۲
کد خبر: 1799981

مدیرکل صنعت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبات قیمت ها و تعادل پایدار بازار سیمان و نوسانات ارزی اخیر را نشانه راهبرد پایداری اقتصادی و خنثی سازی تحریم ها عنوان کرد. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیف الله امیری در تشریح وضعیت فعلی بازار سیمان در خرداد و تیرماه سال جاری گفت: از سال گذشته همواره تولیدکنندگان سیمان از پایین بودن قیمت مصوب گلایه داشتند و این در حالی است که مشکلات در تامین برق و انرژی، تصمیم به ورود به بورس را به همراه داشته است. «پذیرفته شد.

وی افزود: در ابتدا از 77 کارخانه فعال کشور تنها 10 کارخانه محصولات خود را در بورس عرضه می کردند که با توجه به عرضه بسیار پایین نسبت به تقاضا شاهد افزایش قیمت و نوسانات بازار بودیم.

مدیرکل صنعت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در اولین روزهای حضور خود در این وزارتخانه (اوایل شهریورماه) اداره کل معدن را به این سمت منصوب کرد. برای تنظیم بازار سیمان و دستور واردات تمامی محصولات کارخانه های سیمان را صادر کرد. این دستور در حالی صادر شد که قیمت هر کیسه سیمان روی درب کارخانه از 27 هزار تن تا 30 هزار تن و بازار آزاد 70 هزار تا 110 هزار تن بود.

وی افزود: طرح بورس کالا را به عنوان یکی از اولین طرح ها و برنامه های تحول وزارت صمت با فراخوان بیش از 31 هزار نمایندگی توزیع سیمان در سراسر کشور با حمایت سازمان های صمت استانی راه اندازی و اعلام کرده ایم. مرکز صنفی سابق وزارت صمت.” کلیه نمایندگان باید اطلاعات خود را به همراه کلیه معاملات و صورتحساب ها در سامانه کل معاملات ثبت کنند.

مدیرکل صنعت معدن با تاکید بر حمایت و پیگیری وزیر صمت و همچنین انجمن ها، تشکل ها و تشکل های صنفی در بخش خصوصی گفت: بدهکاران نظام بانکی در بورس کالا بودند.

امیری با بیان اینکه در نخستین روزهای عرضه سیمان در بورس با کاهش قیمت به 25 هزار تن سیمان در هر بسته 50 کیلوگرمی و 36 هزار تن سیمان فله در هر تن مواجه شده ایم، گفت: کف تحویل در این مدت است. برای همه کارخانجات و برنامه ریزی برای ادامه صادرات این محصول، هر هفته به طور میانگین شاهد تحویل بیش از یک میلیون تن سیمان به بورس بودیم که حدود 900 هزار تن آن فروخته شد و مابقی در بازار عرضه خواهد شد. بورس هفته آینده اگر نشد.

وی در تشریح وضعیت فعلی تنظیم بازار سیمان در کشور گفت: هفته گذشته 10 میلیون و 334 هزار و 416 تن سیمان در بورس عرضه شد که از این میزان 747 هزار و 23 تن خریداری شد و روند رو به افزایش است. عرضه در مقابل تقاضا به ثبات منجر شد.» تعادل و ثبات بازار سیمان؛ همچنین قیمت هر بسته سیمان در بورس کالا زیر 25 هزار تن و قیمت در بازار آزاد بین 30 تا 37 هزار تن است. 10% مالیات بر ارزش افزوده و هزینه حمل و نقل.

مدیرکل صنعت معدنی وزارت صمت در پایان ثبات و تعادل بازار سیمان، آخرین نوسانات بازار ارز را نشانه اجرای راهکار خنثی سازی تحریم ها دانست. در صورت تداوم تحریم های ظالمانه دشمنان و همچنین نوسانات ارزی در کشور، کمترین اثر ممکن بر قیمت، ثبات و تعادل در بازار داخلی خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید