بازار تحت تاثیر برجام بازار تحت تاثیر برجام

بازار تحت تاثیر برجام بازار تحت تاثیر برجام

الهام صالح آبادی: عملکرد بازارها در هفته اول شهریور 1401 نشان می دهد که دلار و سکه بیشترین کاهش و بورس کمترین افت را تجربه کردند. اما دیروز پاسخ منفی آمریکا به نامه ایران ورق را برگرداند و قیمت ها در بازار ارز و بازار طلا دوباره بالا رفت. بنابراین قیمت دلار که در چند هفته اخیر بین 28 تا 29 هزار تومان در نوسان بود، دیروز به 30 هزار تومان رسید. همچنین پس از افزایش قیمت دلار، بازار سکه که در هفته گذشته بیشترین کاهش را در بازارهای دارایی به ثبت رساند، در ابتدای هفته مجددا با روند صعودی به کانال 14 میلیون تومان نزدیک شد. جزئیات بیشتر را در زیر بخوانید.

افزایش نرخ ارز

قیمت دلار در بازار آزاد روز گذشته به 29 هزار و 920 (بیست و یک هزار و نهصد و بیست) تومان رسید که نسبت به 2 روز قبل 0.46 درصد افزایش داشت.

دلار در بازار یکپارچه با 0.36 درصد کاهش از 28500 (بیست و هشت هزار و پانصد) تومان به 28400 (بیست و هشت هزار و چهارصد) تومان رسید.

همچنین قیمت یورو با 0.03 درصد کاهش نسبت به 2 روز قبل به قیمت 28520 (بیست و هشت هزار و پانصد و بیست) تومان معامله شد.

افزایش قیمت سکه

قیمت سکه امامی دیروز با 271 هزار تومان افزایش به 13 میلیون و 919 هزار (سیزده میلیون و نهصد و نوزده هزار) تومان رسید. قیمت طلا و دلار نیز افزایش یافت. این در حالی است که هر اونس طلا دیروز با 0.1 درصد کاهش نسبت به روز گذشته به 1713 (هزار و هفتصد و سیزده) دلار رسید. قیمت طلا نیز افزایش یافت و هر گرم طلای 18 عیار دیروز با 1.92 درصد افزایش از 1.258.200 (یک میلیون و دویست و پنجاه و هشت هزار و دویست) تومان به یک میلیون و 282.900 (یک میلیون و دویست و هشتاد و دو هزار) نهصد رسید. تومان رسید.

نیم سکه دیروز با 0.37 درصد افزایش نسبت به 2 روز قبل به 7 میلیون و 980 هزار (هفت میلیون و نهصد و هشتاد هزار) تومان رسید.

همچنین ربع سکه با 0.6 درصد افزایش نسبت به 2 روز قبل با قیمت 4 میلیون و 980 هزار (چهار میلیون و نهصد و هشتاد هزار) تومان معامله می شود. هر قطعه سکه گرمی در بازار داخلی 3 میلیون و 45 هزار (سه میلیون و چهل و پنج هزار) تومان است.

سیگنال های عملکرد موثر بازار

به گزارش تجارت نیوز، در دوره اخیر بازارهای مالی از جمله دلار، طلا و سکه تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار گرفته است.

این روزها سیگنال هایی از مذاکرات هسته ای روانه بازارها شد. ایران شب گذشته پاسخ خود را به پیشنهادهای آمریکا ارائه کرد. واکنش ایران به مذاق طرف آمریکایی خوشایند نیست.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یک مقام آمریکایی مدعی شد که پاسخ ایران به پیشنهاد واشنگتن سازنده نبوده است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا با تایید دریافت پاسخ ایران به مذاکرات برجام از طریق طرف اروپایی گفت: پاسخ خود را از طریق طرف اروپایی به طرف مقابل اعلام خواهیم کرد. اما پاسخ ایران سازنده نیست. علاوه بر این، دستیار سابق رابرت مالی و خبرنگاری که از نزدیک مذاکرات برجام در وین را دنبال می‌کرد، در توئیت‌های جداگانه‌ای از پاسخ‌های ایران ابراز نارضایتی کردند. علی واعظ، دستیار سابق رابرت مالی در توییتی نوشت با پاسخ ایران، فرصت صادرات نفت از این کشور به اروپا در زمستان از بین رفت. توئیت استفانی لیختنشتاین، خبرنگاری که از نزدیک مذاکرات برجام در وین را دنبال می‌کند، نشان می‌دهد که علاوه بر آمریکایی‌ها، نارضایتی دیپلمات‌های اروپایی نیز از پاسخ‌های ایران ابراز شده است.

نوسانات قیمت دلار

این در حالی است که دلار در هفته اول شهریور 1.43 درصد افزایش یافت. این بازار نیز در هفته گذشته 0.31 درصد رشد کرد. روز پنجشنبه ۱۹ شهریور ماه، بورس ملی نرخ فروش دلار را ۲۸ هزار و ۵۴۲ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه 12 شهریور ماه، بورس رقم 28 هزار و 140 تومان را به نمایش گذاشت. دلار در بازار آزاد هفته گذشته بیشتر در کانال 29 هزار تومان نوسان داشت. البته ارز آمریکا در بازار تحت تاثیر اخبار مذاکرات وین و اقدامات بازارساز، نوسانات نزولی و صعودی را در کانال های 29 و 30 هزار تومانی تجربه کرد. ناآرامی های عراق همچنین باعث افزایش قیمت دلار در بازار سلیمانیه شد که در مقطعی سیگنال صعودی به بازار ایران داد. در این میان، برخی از معامله گران معتقد بودند که بازارساز با اتخاذ تدابیری برای کسب سود از نوسانات، سعی در کنترل بازار ارز دارد.

کاهش قیمت طلا

بازده بازار طلا در هفته اول سپتامبر 1401 با کاهش 1.23 درصدی همراه بود. طلا هفته گذشته 0.05 درصد کاهش داشت. بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران روز پنجشنبه قیمت طلا به یک میلیون و 263 هزار و 210 تومان رسید. این در حالی است که یک گرم طلا در سومین روز شهریور ماه یک میلیون و 278 هزار و 908 تومان معامله شد. اما خریداران بازار سکه در این هفته باز هم ضرر کردند. این بازار در هفته اول شهریور 1401 1.81 کاهش داشت که این رقم بالاترین بازده منفی در بین بازارهای مالی است. قیمت سکه طرح جدید پنجشنبه 19 شهریور 13 میلیون و 600 هزار تومان و 12 شهریور 13 میلیون و 850 هزار تومان اعلام شد.

سقوط شاخص بورس

اما در جنبه دیگری از عملکرد بازارها در هفته اول شهریور 1401، شاخص کل بورس مانند هفته گذشته افت کرد. شاخص کل بازار سرمایه روز چهارشنبه 18 شهریورماه در سطح یک میلیون و 439 هزار و 396 واحد بسته شد.
این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته یعنی چهارشنبه دوم شهریورماه به رقم یک میلیون و 442 هزار و 372 واحد رسید. این ارقام نشان دهنده کاهش 0.21 درصدی در شاخص کل است. بازار سهام در هفته گذشته با 0.62 درصد از شاخص کل همراه شد که بیشترین بازدهی منفی در بین بازارهای مالی بود.وی ادامه داد: حدود دو هفته از منفی شدن شاخص کل می گذرد و در مقایسه با وضعیت بهتری قرار داشت. به شاخص وزن مساوی. وضعیت بهتر شاخص هم وزن نشان می دهد که سرمایه گذاران بیشتر به صنایع کوچک، متوسط ​​و کوچک علاقه داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید