بازار صادرات فولاد ایران تغییری نکرده است/ کشور تولیدکننده فولاد نباید تحت تاثیر نوسانات جهانی قرار گیرد.


ساعت: 10:36
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840769

این روزها گروهی که مدعی جایگزینی فولاد روسیه با ایران هستند، علیرغم مقررات مصرف داخلی به دنبال صادرات حداکثری این محصول هستند، در حالی که مدیران وزارت صمت در بازار صادرات فولاد ایران اعلام آرامش کرده اند و تغییری در این زمینه صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این روزها در فضای مجازی بحث رقابت ایران و روسیه در بازار جهانی محصولات فولادی مطرح شد که رسانه‌های اصلاح‌طلب و معاند کنونی آن را برجسته کردند، در حالی که با نگاهی به بازار داخلی، دولت جدید افزایش تقاضای داخلی، فولاد را محدود می‌کند. هر از چند گاهی صادرات را انجام می دهند تا صادرات کشور با افزایش قیمت های جهانی بیش از حد افزایش پیدا نکند، زیرا اولویت عرضه فولاد به بازار داخلی و تقویت قانون جهش تولید داخلی است.

افزایش سود صادرکنندگان یا تنظیم بازار مصرف داخلی محصولات فولادی

از سوی دیگر با مقایسه حجم تولید و مصرف در کشور و حجم صادرات و واردات به راحتی می توان دریافت که اظهارات گروهی از اعضای انجمن فولاد مبنی بر جایگزینی فولاد روسیه با ایران اشتباه است و این درخواست فقط برای لغو عوارض صادرات و افزایش سود صادرکننده است.

خبر این تغییر زمانی آغاز شد که یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان گفت: روسیه 20 درصد تخفیف برای صادرات فولاد در نظر گرفته و به دلیل تعرفه های بالای صادرات فولاد از ایران، قیمت فولاد صادراتی این کشور ارزان شده است. از ایران

در واقع این عضو انجمن فولادسازان با گلایه از وضع تعرفه بر صادرات فولاد و تلاش برای افزایش سود صادرکنندگان با ایجاد موج خبری و کاهش عوارض صادرات، مدعی شد با انتشار آمارها، روس ها در بازار ایران جایگزین شده اند. خلاف آن را نشان دهد

266dcbea f085 4f78 9738 aadaa948fe02 خبر خاکستری

آمار تولید و مصرف همراه با آمار واردات و صادرات

بر اساس آماری که انجمن فولاد ایران تهیه و منتشر کرده است، با توجه به اثرات اپیدمی کرونا و مشکل کمبود برق، تولید فولاد کشور کاهش یافته و واردات نیز اندکی افزایش یافته است. این صنعت را تحت الشعاع قرار داد، اما نتیجه کلی این آمار نشان می دهد که با وجود کاهش تولید، روند صادرات افزایش یافته است که به نفع مصرف کنندگان داخلی نیست.

آمارها حاکی از آن است که حجم صادرات محصولات فولادی در سال 99 نسبت به سال 98 حدود 13 درصد و حجم صادرات فولاد میانی یعنی ورق و بلوم در این مدت حدود 11 درصد کاهش داشته است. با وجود کاهش تولید، واردات و مصرف ظاهری فولاد اندکی افزایش یافته است.


حجم صادرات فولاد در دو سال گذشته (1399 و 1400)

در این مدت چرخه رو به رشد قیمت شمش فولاد در بورس در سال 1378 به ویژه قیمت یراق آلات بازار آزاد باعث ایجاد بلاتکلیفی و رقابتی شدن قیمت ها شد و ظاهراً دولت با توجیه یارانه های پرداختی به عرضه کنندگان این مشکل را برطرف کرد. بر وضعیت بورس منجر به رکود تقاضای موثر در صنعت همراه با افزایش قیمت ها شده است.

یعنی طبق دستور وزارت صمت صادرات باید کاهش یابد. در عین حال با توجه به هدف جهش تولید در سال جاری، نیازمند افزایش تولید فولاد هستیم.

سال گذشته اما خریدها در بورس کالا و رانت های توزیعی ناشی از اختلاف قیمت فولاد در بازار آزاد و بورس کالا، جنجال های بزرگی را به همراه داشت که با روی کار آمدن دولت جدید، به تدریج از آن کاسته شد. پول ارزش افزوده و سود دو ماه قبل از دریافت فولاد خریداری شده به کارخانه پرداخت شود.

0becae3c a81c 4603 b174 c8a66eff315e خبر خاکستری


آزادسازی صادرات فولاد و بدهی شرکت های فولادی به قانون عرضه

البته پیش از این نیز وزارت صمت دستور کاهش 25 درصدی حجم صادرات را صادر کرده بود که این محدودیت صادرات مغایر با اهداف کلی کشور است و درصد عرضه محصولات فولادی در بورس کالا پس از سه درصد است. ماه ها می توانند محصولات خود را صادر کنند.

شایان ذکر است سال گذشته محصولات فولادی آزادسازی شد اما شرکت ها نتوانستند به تعهدات خود در بورس کالا عمل کنند و در نتیجه تشنه بازار، قیمت ها تغییر کرد و وزارت صمت باز هم از این امر جلوگیری کرد.

در سال 1999 علاوه بر تحریم ها، شیوع بیماری عروق کرونر و محدودیت صادرات کشور، مشکلات جدیدی از جمله اجرای سیاست ملی آمریکا در زمینه تولید و مصرف آهن و فولاد و کاهش ظرفیت واردات در اتحادیه اروپا به وجود آمد. کمیسیون کرونا فولاد ایران و درآمدهای ارزی آن دچار مشکل بود و برای رفع این مسائل باید برنامه ریزی دقیق در رأس تصمیم گیران قرار می گرفت.

آمار تولید در سال 1400

آمارها نشان می دهد که تولید محصولات بلند فولادی مانند میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی و سایر پروفیل ها در 9 ماهه اول سال 1400 نسبت به سال 1399 با کاهش همراه است.

تولید تیرآهن با کاهش 3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 6 میلیون و 911 هزار تن و تولید تیرآهن با کاهش 6 درصدی به 912 هزار تن رسید.

تولید پروفیل های تخت مانند ورق و روکش سرد و گرم نیز در 9 ماهه امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. امسال ورق های نورد گرم 6 درصد، ورق های سرد 9 درصد و ورق های روکش شده 7 درصد کاهش داشته اند.

در مجموع محصولات فولادی در 9 ماهه امسال 5 درصد کاهش داشته است.

میزان برداشت و تولید شکوفه در 9 ماهه اول سال 1399 بالغ بر 15 میلیون و 566 هزار تن بوده که در سال 1400 با کاهش 13 درصدی به 14 میلیون و 719 هزار تن رسیده است. این کاهش برای اسلب برابر با 2 درصد بود. تنها در 9 ماهه امسال تولید اسفنج آهنی با افزایش 2 درصدی همراه بوده و از 23 میلیون و 358 هزار تن در سال 1399 به 23 میلیون و 801 هزار تن رسیده است.

آمار مصرف متوسط ​​فولاد و محصولات فولادی در سال 1400

با نگاهی به آمار مصرف ظاهری محصولات میانی فولادی و فولادی در 9 ماهه سال 1400 و مقایسه آن با سال 1399، می توان دریافت که مصرف کل محصولات فولادی در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

در بین مقاطع بلند مصرف میلگردهای تقویت کننده با 13 درصد کاهش پیشتاز است و پس از آن تیرها، نبشی ها و ناودانی ها قرار دارند.

در 9 ماهه سال 1399، 5 میلیون و 906 هزار تن یراق آلات در کشور مصرف شده که با کاهش 13 درصدی به 5 میلیون و 164 هزار تن در سال 1400 رسیده است.

پروفیل های تخت از جمله ورق فلزی نیز با کاهش 7 درصدی در کل مصرف مواجه شدند.

این کاهش مصرف به پروفیل های بلند و مسطح محدود نمی شود، بلکه در گروه های میانی فولاد، بیلت و بلوم، مصرف 17 درصد و صفحات 11 درصد کاهش یافته است.

لازم به ذکر است مصرف اسفنج آهن نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است.

3897a47a db4b 4205 9c96 1bc5f54615d0 خبر خاکستری

آمار واردات و صادرات فولاد میانی و محصولات فولادی در سال 1400

بر اساس آمار منتشر شده در 9 ماهه امسال، میانگین صادرات فولاد 5 میلیون و 190 هزار تن است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد افزایش نشان می دهد.

مجموع صادرات محصولات فولادی در 9 ماهه سال 1400 بالغ بر 2 میلیون و 480 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش نشان می دهد. در بین محصولات فولادی سهم صادرات پروفیل بلند 2 میلیون و 26 هزار تن با 34 درصد افزایش است.

صادرات قارچ نیز با افزایش 92 درصدی از 453 هزار تن به 869 هزار تن رسید.

بیلت و اسلب در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 1 درصد و اسلب 67 درصد افزایش صادرات را نشان می دهد.

بازار فولاد و سیاست صادراتی ایران تغییری نکرده است

سیفلا امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت نیز شایعه کاهش صادرات فولاد کشور و تصاحب بازار صادراتی فولاد ایران روسیه را تکذیب کرد و گفت: بازار فولاد ایران به همه جا تحویل نشده است و ما آن را داریم. همان بازارها و تغییر. این نیز در سیاست صادرات گنجانده نشده است. اگر دوستان سند و مدرکی دارند که این موارد باعث کاهش صادرات شده است به ما اطلاع دهند تا بررسی کنیم.

در واقع به نظر می رسد برخی از فعالان صنعت فولاد به دنبال منافع خود در به حداکثر رساندن صادرات این محصول هستند و نگرانی چندانی برای تنظیم بازار در تابستان ندارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی راه دانا؛ زمانی که تولیدکننده مواد اولیه صادرات را کاهش می دهد و عرضه داخلی را افزایش می دهد، قیمت های داخلی از التهاب بازار جهانی دور می ماند تا مصرف کنندگان داخلی که معمولاً تولیدکنندگان کوچک در سایر صنایع هستند، منتفع شوند.

کشوری که خود فولاد تولید می کند نباید تحت تاثیر نوسانات جهانی بازار فولاد خود قرار گیرد

با توجه به اینکه از منابع کشور استفاده می شود و کاهش فعلی قیمت ها از بازار روسیه فرصت مناسبی برای کاهش قیمت این ذخایر مادری است، ارائه محصولات فولادی به تولیدکنندگان داخلی کمی ارزانتر از نرخ جهانی ارز بسیار مهم است. به کاهش هزینه محصول نهایی کمک خواهد کرد.

اما این روند قوه مجریه را تهدید می کند که افزایش تولید در کشور و استفاده از تولیدات داخلی را مد نظر قرار دهد و از سوی دیگر با واردات محصولات ارزانتر و در شرایطی که بازار داخلی بر تعهدات شرکت های فولادی تکیه کند. جذب می کند. فولادسازان برای حفظ سطح تولید خود می توانند محصولات خود را در بازارهای خارجی نیز عرضه کنند و از ارزیابی این محصولات برای گسترش صنعت مادر استفاده کنند تا در بلندمدت با افزایش تولید، سود حاصل از آن دیده شود. انبوه همه مردم و منافع این روند هم تولید و هم زیرساخت را تحت تأثیر قرار می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید