آیا تاثیر احیای برجام بر بازار ارز/ قیمت دلار ایران کاهش خواهد یافت؟

آیا تاثیر احیای برجام بر بازار ارز/ قیمت دلار ایران کاهش خواهد یافت؟

روز جدید دبیرکل کانون صرافی های ایران تصریح کرد: از هفته گذشته که بحث رایزنی برای توافق در مذاکرات مطرح شد، شاهد کاهش نرخ ارز بودیم. همین ذهنیت مثبت مردم و کاهش نرخ ارز نشان داد که احیای برجام می تواند روی قیمت نهایی ارز تاثیر بگذارد.

کامران سلطانی زاده درباره وضعیت بازار در خصوص احتمال احیای برجام گفت: با توجه به اینکه پس از توافق، دسترسی ایران به منابع ارزی افزایش می یابد و مبادلات ارزی هموارتر می شود، قطعا این روند بر نرخ ارز تاثیر خواهد داشت. بازار ایران

وی ادامه داد: مردم می دانند که پس از توافق، بازگرداندن ارز حاصل از صادرات آسان می شود، هزینه بازگشت ارز به کشور کاهش می یابد و تجارت ایران روان تر می شود. همچنین پس از احیای برجام، فروش نفت و فرآورده های نفتی افزایش می یابد و با رفع تحریم های کشتیرانی، هزینه حمل و نقل کالا کاهش می یابد. به طور کلی هزینه های صادرات و واردات و تجارت ایران کاهش می یابد و قیمت ارز تحت تاثیر این روند و شرایط قرار می گیرد.

دبیرکل کانون صرافان با بیان اینکه با افزایش میزان صادرات و واردات کالاهای ایرانی در بازارهای بین المللی، شاهد افزایش درآمد ارزی و افزایش عرضه ارز در بازار خواهیم بود، گفت: گفت: ایجاد امنیت اقتصادی، ایجاد امنیت روانی و روانی در بین مردم کاهش خرید را در پی خواهد داشت. ثبات در بازار ارز

سلطانی زاده درباره واکنش بازار به اخبار چند روز گذشته برجام ادامه داد: البته دیروز و امروز زمان مناسبی برای سنجش واکنش بازار نیست چرا که در اواسط تعطیلات هستیم و معمولا در این شرایط شاهد کاهش قیمت نیستیم. بازار تنگ است و نمی توان روند بازار را به درستی تحلیل کرد، بود، اما از هفته گذشته که بحث مذاکره برای توافق مطرح شد، شاهد کاهش نرخ ارز هستیم. همین ذهنیت مثبت مردم و کاهش نرخ ارز نشان داد که احیای برجام می تواند روی قیمت نهایی ارز تاثیر بگذارد.

وی تاکید کرد: رصد بازار نشان می دهد که این روزها فروشندگان ارز در بازار افزایش یافته اند و اخبار مذاکرات تاثیر مثبتی بر افزایش فروش ارز و افزایش عرضه ارز به مردم در بازار دارد.

دبیرکل کانون صرافان درباره رفتار صادرکنندگان در بازار ارز گفت: دو ماه پیش نرخ ارز وارد کانال 31 هزار تومان شد و به همین دلیل بسیاری از صادرکنندگان ارز خود را حفظ کردند تا ارز خود را در شرایط بهتری تحویل دهند. جایگاه، اما صادرکنندگان باید نیازهای ریالی خود را نیز تامین کنند. برای فروش ارز و با توجه به اینکه صادرکنندگان نیز معتقدند خبر توافق منجر به کاهش نرخ ارز می شود، قطعا فروش ارز به صادرکنندگان را افزایش خواهیم داد و این رفتار به روند نزولی ارز نیز کمک می کند. نرخ ارز در بازار .

وی با اشاره به میزان ارزهای داخلی و روند تخلیه ارزهای داخلی در بازار با انتشار اخبار مثبتی از این معامله گفت: از چند سال گذشته مردم و بسیاری از صادرکنندگان به دلیل ترس از این معامله خارج شده اند. سپرده های ریالی از شبکه بانکی و تبدیل آنها به ارز. سکه ها و جواهرات طلاکاری شد و نمونه ای از ارز محلی و کلکسیون طلا در صندوق امانی بانک ملی را دیدیم که مدتی پیش به سرقت رفت. بر اساس اخبار غیررسمی، حدود 40 میلیارد دلار ارز محلی وجود دارد، یعنی هر ایرانی 500 دلار.

سلطانی زاده افزود: البته باید توجه داشته باشیم که بخشی از نقدینگی ایرانیان به ملک خارجی تبدیل شد و تنها در دو سال گذشته ارزی معادل حدود 10 هزار واحد مسکونی از کشور خارج شده و با خروج سرمایه شدید مواجه شده ایم. . اگر مردم متقاعد شوند که روند کاهشی نرخ ارز ادامه دارد، ارزهای محلی را می فروشند و در بازار می ریزند.

سلطانی زاده در پاسخ به این سوال که آیا عدم توافق در این دور از مذاکرات باعث جهش قیمت ارز می شود، گفت: ایران نشان داده است که آماده مقابله با تنش های ارزی است چرا که کشور ما راه های کسب ارز را پیدا کرده است و قدرت بالایی دارد. شرکای مانند چین و روسیه و با توجه به افزایش قیمت نفت و ذخایر ارزی کشور، عدم توافق نمی تواند منجر به افزایش ناگهانی قیمت دلار شود.

دیدگاهتان را بنویسید