تاثیر نامزدهای جدید اروپایی بر بازار نفت و گاز ایران / جنگ روسیه و اوکراین بر بازار انرژی جهان چیست؟


ساعت: 09:30
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1815348

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با دانا گفت;

این کارشناس اقتصادی با اشاره به درگیری در اوکراین و تاثیر آن بر بازار انرژی گفت: اروپایی ها نگران کاهش عرضه نفت و گاز و عدم دسترسی به این منابع و هزینه های آن هستند و قطعا تحریم های آمریکا علیه ایران را لغو خواهند کرد. و تجارت با ایران را آغاز کنیم.»

عبدالمجید شیخ تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص پیامدها و اثرات اقتصادی درگیری اوکراین بر بازارهای مختلف به ویژه بازار انرژی ایران، گفت: در این زمینه باید دو دیدگاه مورد توجه قرار گیرد، زیرا احتمال این دو رویکرد بیشتر از سایر گزینه ها در این زمینه است. در مورد اثرات اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین.

وی ادامه داد: اگر جنگ بین اوکراین و روسیه در هفته‌های آینده به سرعت پایان یابد تا دولت اوکراین به سیاست روسیه پایبند باشد یا در حالت دوم، جنگ بین دو کشور با ترفندهای آمریکا برای ادامه جنگ تضعیف شود. فرسودگی و نیابتی. «در روسیه، مسائل مختلف، به ویژه در مورد قیمت نفت و گاز، بسیار متفاوت است.

شیخ خاطرنشان کرد: اگر جنگ بین روسیه و اوکراین از بین برود، قطعاً به این معنی است که روسیه در حال جنگ است. این امر تأثیر زیادی بر بازار انرژی و قیمت جهانی نفت و گاز خواهد داشت. این در حالی است که ایران به عنوان صادرکننده نفت و گاز به شدت از این جنگ فرسایشی ضربه خورده است.

وی در خصوص قیمت نفت و گاز و تداوم جنگ روسیه، درباره موضوع برجام تصریح کرد: این موضوع به مواضع ایران و روسیه و توافقات توافق گازی بستگی دارد؛ این موضوع به مواضع ایران و روسیه بستگی دارد. بنابراین می توان پیش بینی کرد که قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافته و قیمت گاز نیز افزایش قابل توجهی داشته باشد. جنگ مداوم روسیه با اوکراین و نیاز اروپا به گاز و انرژی، تمایل اروپایی ها را برای خرید انرژی از ایران، علیرغم تحریم های آمریکا، افزایش می دهد.

وی توضیح داد: برخلاف اینکه برخی فعالان اقتصادی معتقدند به دلیل انفعال آمریکا در رفع تحریم های انرژی علیه ایران، دولت های اروپایی از ایران نفت نمی خرند، باید گفت که دلیل شجاعت روسیه به همین دلیل است. حمله ای به اوکراین پیدا کرده است و غربی ها جرأت نمی کنند کوچکترین واکنشی نشان دهند.

وی در خصوص اقدام اروپا برای خرید نفت و گاز از ایران گفت: اروپایی ها به دلیل نگرانی از کاهش عرضه نفت و گاز، عدم دسترسی به این منابع و عدم پرداخت هزینه های هنگفت انرژی، به ناچار تحریم های آمریکا و تجارت با ایران را لغو خواهند کرد. آنها ایران را مسدود خواهند کرد. در صورت اجرایی شدن این گزینه، شدت افزایش قیمت نفت و گاز گرفته می شود و قیمت های تعدیل شده تری خواهیم داشت. این موضوع تاثیر خوبی بر صادرات انرژی ایران دارد.

شیخ در خصوص صادرات غیرنفتی نیز گفت: نه تنها تاثیر منفی در این زمینه وجود ندارد، بلکه با توجه به بحران امنیتی اروپا، ممکن است مسیر مبادلاتی به سمت ترانزیت کالا از ایران تغییر کند که قطعاً مزیت های آن افزایش خواهد یافت. در عین حال به دلیل حجم کم مبادلات تجاری ایران و اروپا، ما در این موضوع ضرر نمی کنیم، بنابراین این موضوع نمی تواند تاثیر زیادی بر واردات و صادرات ما داشته باشد.

عبدالمجید شیخ در خاتمه گفت: بحران ایجاد شده در عرصه بین الملل باعث شده تا ایران با استفاده از اهرم صادرات نفت، ضمن تضمین کسری بازار، از نرخ ارز قابل توجهی برخوردار باشد. البته این امر در کوتاه مدت به دلیل کمبود زیرساخت امکان پذیر نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بحران اوکراین و جنگ بلاتکلیف نگرانی جهانیان از پیامدهای اقتصادی این جنگ را بیشتر کرده است و مشخص است که سرنوشت اوکراین تا پایان بحران نامعلوم خواهد بود. بازاری که با روند صعودی قیمت و عبور از خط نفت 110 دلاری مورد توجه ویژه حاکمان و فعالان اقتصادی کشور قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید