تحریم مسکو غرب را به تامین سوخت جایگزین برانگیخت / جنگ در اوکراین و نیاز اروپا به نفت و گاز. ایران در وین پیروز شد


زمان: 09:12
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812323

محمدرضا اکبری گفت: بازارهای جهانی با تحریم روسیه و در نتیجه دادن امتیاز به ایران برای توافق در وین به دنبال جایگزینی برای سوخت هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا اکبری، کارشناس ارشد اقتصادی در تحلیل مذاکرات وین به تیتریک گفت: در پی خروج یکجانبه آمریکا از برجام و عمل نکردن به تعهدات اروپا برای جبران خسارت ایران، کشورمان به تدریج از شما کم می کند. هستند “.

اکبری افزود: کاهش تعاملات هسته ای و پیشرفت ایران باعث نگرانی آمریکا و کشورهای غربی شده است زیرا کشور ما با شرایط تحریم ها سازگار شده است.

وی گفت: اگر توافقی حاصل شود آثار روانی کوتاه مدت خواهد داشت، برخی معتقدند دلار، طلا و سکه ضربه می خورند و قیمت ها کاهش می یابد، اما باید مراقب مفاد توافق باشیم زیرا جنگ بین مذاکرات مسکو و اوکراین. وین تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: با جنگ روسیه و اوکراین، غرب و آمریکا روسیه را تحریم کردند، اما روسیه نفت و گاز را به عنوان برگ برنده برای کشورهای اروپایی دارد زیرا آنها 10 تا 80 درصد گاز خود یعنی سوخت های فسیلی را دریافت می کنند. از روسیه.» اکبری.

وی گفت: اگر روسیه اقدام متقابل انجام دهد، برای اروپا گران تمام خواهد شد. البته این موضوع برگ برنده ای برای ایران در مذاکرات خواهد بود، زیرا بازارهای جهانی با تحریم روسیه به دنبال جایگزین هستند و برای توافق به ایران امتیاز می دهند.

اکبری افزود: ایجاد توافق به نفع کشورهای غربی و ایران است و یک طرفه نخواهد بود، البته با توجه به تورم، معیشت و مدیریت ضعیف دولت قبل، مردم مشکلات زیادی را متحمل شده اند و امیدواریم یک دولت سیزدهم تصمیمات و پیروزی در مذاکرات».

وی با تاکید بر اینکه موضع دولت در مذاکرات رفع تحریم ها و ارائه ضمانت، عدم بازگشت به حالت قبل است، گفت: در دولت قبل اعلام شده بود که سرمایه زیادی به ایران می رود اما در عمل این کار را نکردیم. ببین هیچی و دلیلش نبود ضمانت است.

اکبری افزود: آمریکا و کشورهای غربی فکر نمی کنند متعهد به عمل به وعده های خود باشند. در نتیجه این قرارداد که با ضمانت همراه نیست، سرمایه گذار خارجی را وارد ایران نخواهد کرد. ما در مرحله مذاکره هستیم که همه چیز باید توافق شود وگرنه توافقی حاصل نمی شود.

وی گفت: اگر آمریکا لغو تحریم ها را بپذیرد و بازگشت ایران به توافق را تضمین نکند، منطقی نیست، زیرا چنین توافقی تاثیر روانی کوتاه مدت بر اقتصاد و شوک بازار دارد، اما به این دلیل که وجود دارد. بدون پشتیبانی، قیمت ها بیشتر می شود. بازی برنده می شود. “شما باید در نظر داشته باشید.

اکبری افزود: حمله روسیه به اوکراین، تخریب تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان توسط یمن و نیاز به جایگزینی نفت و گاز روسیه در بلندمدت یا بلندمدت چشم ما را به ایران معطوف کرده است و کشورمان می تواند نقش مهمی ایفا کند. “به آرامی

وی با اشاره به اینکه مذاکره‌کنندگان ایرانی برای لغو کامل تحریم‌ها و تضمین عدم خروج طرف‌ها از معاهده وین و بازرسی فشار می‌آورند، گفت: اگر توافق ناقصی مانند برجام بدون حمایت منعقد شود، قطعا کارساز نخواهد بود. برای اقتصاد کشور.»

اکبری افزود: قطبی شدن قدرت های جهانی و ایجاد سوئیفت دوجانبه بین چین و روسیه می تواند معامله بسیار مطلوبی برای ایران باشد چرا که اقتصاد ایران در حال حاضر تحت تاثیر این دو کشور است و هیچ ارتباطی با غرب و روسیه ندارد. ایالات متحده.”

وی گفت: چین یکی از مقاصد اصلی صادرات نفت ایران است، بنابراین کشور ما در محل مناسبی برای پاسخگویی به مطالبات خود قرار دارد و نباید عقب‌نشینی کند، زیرا ضعف توافق عواقب فاجعه‌باری برای اقتصاد ایران در پی خواهد داشت. .

اکبری در خاتمه گفت: امیدواریم موضع ایران این باشد که قوه مجریه نشان دهد مردم تلاش می کنند، گشایش تجارت جهانی، توسعه بازار خودرو و تثبیت بازار ارز اتفاقات خوشایندی باشد اما ضمانت ها. اولویت دارند.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید