اروپا حاضر است در صورت لغو تحریم ها، نفت روسیه را با ایران جایگزین کند!

اروپا حاضر است در صورت لغو تحریم ها، نفت روسیه را با ایران جایگزین کند!

روز جدید : بسیاری از پالایشگاه های مدیترانه ای در اروپا در نظر دارند در صورت لغو تحریم ها و برداشته شدن تحریم ها، وقت بگذارند تا نفت روسیه را با ایران جایگزین کنند.

اکنون که صادرات نفت روسیه به اروپا با چالش‌های لجستیکی و حتی احتمال ممنوعیت هدفمند در نتیجه گسترش تحریم‌های غرب مواجه است، بازگشت احتمالی ایران به عنوان تامین‌کننده نفت خام به پالایشگاه‌های اروپایی ممکن است زودتر از حد انتظار باشد.

بر اساس این گزارش، پالایشگاه های یونان، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه نفت خام ایران را خریداری کردند اما با خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم ها علیه ایران در سال 2018، مجبور به یافتن جایگزین هایی مانند نفت اورال روسیه شدند.

پالایشگاه های اروپایی از هفته گذشته به دلیل ترس از نقض فهرست فزاینده تحریم ها علیه روسیه، تمایلی به خرید نفت روسیه ندارند.

این در حالی است که به گفته دو منبع، نشانه هایی از موفقیت آمیز بودن مذاکرات احیای برجام در وین تا روز جمعه وجود دارد. این امر راه را برای از سرگیری صادرات نفت خام ایران هموار می کند.

یک مقام ارشد نفتی ایران به اینتل انرژی گفت: «بیشتر نفت ما مورد تقاضای خریداران آسیایی است. تقاضا برای کالاهای اروپایی خیلی خوب نیست، اما بسته به وضعیت روسیه می‌تواند تغییر کند».

توانایی ایران در افزایش تولید و صادرات به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله اینکه آیا در صورت احیای برجام، مبادلات مالی با جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم پایبندی به تحریم های بلندمدت آمریکا همچنان محدود خواهد بود یا خیر.

همچنین بستگی به این دارد که آیا خریداران اروپایی – و با چه سرعتی – از نظر فنی برای تطبیق پالایشگاه های خود با نفت ایران آماده هستند یا خیر.

یک مقام نفتی ایران به اینتل انرژی گفت: “ایران می تواند 2.5 میلیون بشکه در روز صادر کند، اما مشتریان سنتی ما در اروپا در سال های اخیر تامین کنندگان دیگری پیدا کرده اند. تغییر فوری برای آنها آسان نیست و زمان می برد.” “

با این حال، با توجه به اینکه نفت برنت اکنون بیش از 115 دلار در هر بشکه معامله می شود و برخی خریداران اروپایی از نفت روسیه اجتناب می کنند، احیای مجدد توافق هسته ای احتمالاً نفت خام ایران را به ویژه از پالایشگاه ها خریداری می کند. مدیترانه در حال شتاب گرفتن است.

مدیر یکی از پالایشگاه‌های مدیترانه‌ای گفت: امیدواریم دیر یا زود شاهد بازگشت بشکه‌های ایران باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید