منابع غربی: روسیه برای احیای برجام روز شماری می کند/احتمال فروش نفت تحریم شده به روسیه با همکاری ایران

منابع غربی: روسیه برای احیای برجام روز شماری می کند/احتمال فروش نفت تحریم شده به روسیه با همکاری ایران

روز جدید پس از لغو تحریم های نفتی ایران، روسیه و ایران می توانند در زمینه «معاوضه» نفت روسیه همکاری کنند و بخشی از نفت روسیه را که غرب تحریم کرده است به بازار جهانی عرضه کند.

نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی به نقل از منابع غربی نوشت: روسیه منتظر احیای برجام است تا بتواند با کمک ایران نفت تحریم شده خود را در بازارهای بین المللی بفروشد.

این نشریه در گزارشی مدعی شده است که روسیه به ایران به عنوان راهی برای فرار از تحریم‌های فروش نفت نگاه می‌کند و از سرگیری برجام و لغو تحریم‌های نفتی ایران به روسیه این امکان را می‌دهد که برای انتقال نفت از طریق ایران به بازارهای جهانی برنامه‌ریزی کند.

این گزارش مدعی است: دیپلمات های غربی می گویند روسیه قصد دارد از ایران به عنوان پنجره ای برای دور زدن تحریم های خود استفاده کند.

در ماه ژوئیه، پس از دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با رهبری ایران، مسکو تیم هایی از مقامات تجاری و مالی و همچنین مدیران گازپروم و سایر شرکت ها را به تهران فرستاد تا زمینه را برای همکاری نزدیک تر بین دو کشور فراهم کند. کشورها.

در هفته‌های اخیر، ایران دو هیئت رسمی با محوریت انرژی و مالی به مسکو اعزام کرده است. علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی، علی فکری معاون وزیر اقتصاد و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از جمله مقامات ارشد حاضر در این سفر بودند. به گفته این دیپلمات ها، هیات ایرانی در سفر به مسکو با همکاران و مدیران بخش خصوصی روسیه دیدار و گفتگو کرد.

جذابیت اصلی ایران برای مسکو در شرایط کنونی این است که ایران یک مسیر پشتیبان برای فروش نفت خام تحریم شده روسیه فراهم می کند.

صادرات نفت روسیه از دسامبر امسال تقریباً تحت تحریم کامل کشورهای اتحادیه اروپا قرار گرفته است، اما اگر توافق هسته ای بین المللی با ایران منعقد شود، فرصتی ایده آل برای پوتین خواهد بود.

شکل همکاری ایران و روسیه در زمینه فروش نفت به صورت «سوآپ» است. ایران می تواند نفت خام روسیه را به سواحل شمالی خود در دریای خزر وارد کند و سپس مقادیری معادل نفت خام را به نمایندگی از روسیه در نفتکش های ایرانی خروجی از خلیج فارس بفروشد.

ایران نفت روسیه را برای تامین نیاز داخلی خود پالایش می کند در حالی که به لطف احیای برجام، نفت ایران از جنوب در بازارهای بین المللی بارگیری می شود.

علاوه بر این، ایران همچنین می تواند پس از رهایی از تحریم ها، نفت روسیه را از ناوگان نفتکش های خود به بازارهای خارجی صادر کند.

همه اینها به احتمال احیای توافق هسته ای یا برجام بستگی دارد. بسیاری از دیپلمات های درگیر در مذاکرات می گویند توافق نزدیک است، اگرچه نه ایالات متحده و نه ایران به طور کامل آخرین پیشنهاد اتحادیه اروپا را نپذیرفته اند.

میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یکی از قوی‌ترین حامیان این پیشنهاد اروپایی است.

منابع غربی: روسیه برای احیای برجام روز شماری می کند/احتمال فروش نفت تحریم شده به روسیه با همکاری ایران

اولیانوف این هفته گفت که ایران به بسته پیشنهادی اروپا برای احیای برجام پاسخ کاملا منطقی داده است.

اولیانوف که در ماه‌های اخیر به دلیل پست‌های اغلب خارج از موضوع خود در رسانه‌های اجتماعی درباره اوکراین مورد انتقاد قرار گرفته است، در توییتی نوشت: «امیدواریم زمان زیادی طول نکشد که این پیشنهادها در واشنگتن مورد بررسی قرار گیرد.»

به نشانه اهمیتی که روسیه اکنون برای ایران قائل است، سفر پوتین به ایران در ژوئیه امسال اولین سفر وی به کشوری خارج از اتحاد جماهیر شوروی سابق از زمان آغاز جنگ در اوکراین بود.

تهران و مسکو به نشانه حسن نیت از این فرصت استفاده کردند و یادداشت تفاهم توسعه پروژه های مشترک نفت و گاز ایران به ارزش 40 میلیارد دلار به ویژه توسعه ذخایر گاز در خلیج فارس و تولید گاز طبیعی مایع ایران (LNG) را اعلام کردند. آنها این کار را کردند

علی اکبر ولایتی، مشاور سیاست خارجی رهبر ایران، تردیدی باقی نگذاشت که مبادلات نفتی با روسیه در فهرست اولویت‌ها قرار دارد.

وی در این خصوص گفت: از روسیه و قزاقستان نفت را از طریق دریای خزر دریافت می کنیم تا برای مصرف داخلی استفاده کنیم و سپس همان مقدار نفت را به مشتریان آنها در جنوب ایران تحویل می دهیم.

منابع غربی: روسیه برای احیای برجام روز شماری می کند/احتمال فروش نفت تحریم شده به روسیه با همکاری ایران

یک دیپلمات غربی گفت: «ایران شریک خوبی در این تلاش است. روسیه مشکلات دارد و ایران فرصت هایی دارد.

استراتژی سوآپ نفت در گذشته درجات مختلفی از موفقیت داشته است.

سوآپ نفت با ایران تقریباً یک دهه پیش به حالت تعلیق درآمد، زیرا ایران شکایت داشت که روسیه نفت خام با کیفیت پایین عرضه می کند. این بار اما ایران باید راهی برای حل همه پیچیدگی های فروش نفت خام روسیه با تخفیف شدید به بازارهای جهانی به دلیل تحریم ها بیابد.

چندین دیپلمات با افزودن بر جذابیت همکاری انرژی خاطرنشان کردند که مسکو به طور گسترده به آسیای مرکزی، ایران و ترکیه نگاه می کند تا راه هایی برای دور زدن محدودیت های واردات پیدا کند.

تحریم‌ها توانایی روسیه برای بازسازی سخت‌افزار نظامی خود را تحت فشار قرار می‌دهد، زیرا مسکو در تلاش برای یافتن واردات حیاتی از ریزتراشه‌ها تا قطعات خودرو است، بنابراین به خطوط عرضه جدید نیاز دارد.

روسیه به خوبی می داند که ایران سابقه طولانی در یافتن چنین جایگزین هایی دارد. اگرچه سال‌ها تحریم اقتصاد ایران را فلج کرده است، تهران ثابت کرده است که در یافتن راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها، عمدتاً با روی آوردن به چین و دیگر شرکای آسیایی، مهارت دارد.

روسیه مشتاق استفاده از تجربیات ایران است و معتقد است به دلیل نیاز غرب به احیای برجام و نفت ایران، مسکو و تهران با عواقب جدی در دور زدن تحریم ها مواجه نخواهند شد زیرا غرب نمی خواهد برجام از هم بپاشد.

دیدگاهتان را بنویسید