روند شدت مصرف انرژی و گاز در کشور ما بیشتر از مصرف انرژی در جهان است


ساعت: 09:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۶
کد خبر: 1904093

وزیر نفت گفت: شدت مصرف انرژی و گاز کشور ما بیشتر از مصرف انرژی در جهان است و همچنین افزایش سرمایه گذاری در بخش گاز ضروری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جواد اوجی وزیر نفت در جلسه علنی امروز (سه شنبه 5 مهرماه) شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر عدم تعادل تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور گفت: بیش از 70 درصد انرژی کشور از طریق گاز تامین می شود. روند شدت مصرف انرژی در کشور ما بیشتر از شدت مصرف انرژی در جهان است و با رشد اقتصادی سازگار نیست.

وی بیان کرد: یکی از مولفه های مهم ما تامین امنیت انرژی کشور است که بر تراز گاز کشور تاثیر می گذارد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه بیش از 75 درصد تولید گاز خام کشور از طریق میدان پارس جنوبی انجام می شود، گفت: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده بود که تولید گاز کشور افزایش یابد، اما به دلیل توسعه نیافتن میدان های گازی، این اتفاق افتاده است

اوجی ادامه داد: 33 درصد گاز کشور در نیروگاه ها، 26 درصد در بخش خانگی و مابقی در صنعت و صنایع پایین دستی مصرف می شود.

وی بیان کرد: در فصل تابستان و در اوج مصرف گاز حدود 160 میلیون مترمکعب گاز مصرف می کنیم اما در فصل زمستان مصرف گاز به حدود 600 تا 700 میلیون مترمکعب می رسد که به این معناست که مصرف گاز در فصل زمستان بیشتر از فصل گرم است و 4 بار در سال افزایش می یابد.

وزیر نفت تصریح کرد: سالانه ۶ درصد رشد مصرف گاز در بخش مسکونی، ۵ درصد در صنعت و ۴ درصد در نیروگاه داریم و در همه این بخش‌ها هر ساله شاهد رشد مصرف گاز هستیم. و مصرف گاز در کشور ما بیشتر از میانگین جهانی است.

اوجی تاکید کرد: در فصل سرد سال حدود 200 میلیون مترمکعب عدم تعادل گاز داریم. در ابتدای دولت سیزدهم، وزارت نفت برای تامین سوخت با چالش های جدی مواجه بود زیرا کشور ترکمنستان در زمینه واردات گاز با ما همکاری نمی کرد. ما تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم و همین مشکل باعث شد که سال گذشته با وجود ناهماهنگی در بخش گاز، قطعی گاز در کشور نداشته باشیم.

وی گفت: همچنین در ابتدای دولت سیزدهم با شرایطی مواجه شدیم که بیش از 4 هزار پارک سوخت از کار افتاده و وزارت نفت یک سری اقدامات جهادی را در دستور کار خود قرار داد. در همان ماه‌های کار تعمیرات خطوط لوله گاز را در دستور کار قرار دادیم و حداکثر تولید گاز داشتیم به طوری که نزدیک به ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس جنوبی برداشتیم.

اوجی با اشاره به اینکه علاوه بر این ظرفیت مخزن نیروگاه های خود را افزایش داده ایم، گفت: در حوزه دیپلماسی انرژی نیز مذاکرات خوبی انجام دادیم و موفق شدیم 1.5 تا 2 میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد کنیم. ما برنامه هایی را برای غلبه بر این عدم تعادل گاز در فصل سرد امسال تدوین کرده ایم.

وزیر نفت تصریح کرد: امسال برای اولین بار فاز 1 و فاز 11 پارس جنوبی را به بهره برداری خواهیم رساند. همچنین برای مصرف بهینه و مدیریت تقاضای گاز در قالب بودجه 1402 پیشنهادهایی به دولت برای افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف داده ایم.

وی خاطرنشان کرد: اگر سرمایه گذاری ها در میدان گازی افزایش یابد، عدم تعادل گازی نخواهیم داشت. متاسفانه عدم سرمایه گذاری در حوزه گاز در سال های اخیر باعث شده تا شاهد عدم تعادل گاز باشیم و درخواست من این است که 10 درصد از سهم صندوق توسعه ملی برای توسعه و سرمایه گذاری در بخش گاز راه اندازی شود.

دیدگاهتان را بنویسید