نیم درصد صرفه جویی در مصرف گاز روزانه معادل مصرف 50 هزار نانوایی است/ علت قطعی گاز در برخی استان ها

ساعت: 09:31
تاریخ ارسال: 11/01/1401
کد خبر: 1922899

یک کارشناس سیستم های مدیریت شرکت گاز ایران با تاکید بر لزوم همدلی در کاهش مصرف گاز گفت: صرفه جویی روزانه نیم درصد در مصرف گاز معادل مصرف 50 هزار نانوایی خواهد بود.

وحید گودرزی کارشناس ارشد سیستم های مدیریت شرکت گاز ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص مشکل کمبود گاز در برخی استان های کشور گفت: در روزهای اخیر به دلیل افزایش سرما در بسیاری از نقاط کشور، مصرف گاز از حد متعادل فراتر رفته تا جایی که با مشکل مواجه شده ایم. مشکل کاهش فشار در بسیاری از استان ها

علت قطعی گاز در برخی استان ها


وی ادامه داد: به دلیل این افت فشار، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان و مازندران، گرگان با افت فشار مواجه هستند و زمانی که این مشکل افت فشار پیش می آید، خود رگلاتور که در رأس المک قرار دارد، بخشی دارد. ، که آن را کاهش می دهد. این فشار گاز است و به دلیل مسائل ایمنی گاهی گاز را قطع می کند بنابراین هیچ اتفاقی برای مشتری نمی افتد و بسیاری از مشکلاتی که این روزها به عنوان قطعی گاز گزارش می شود ناشی از همین مشکل است.

بیشتر بخوانید:
معاون وزیر نفت: مشترکانی که گاز مصرفی پایینی دارند، پس انداز پاداش دریافت خواهند کرد

وی در خصوص نحوه رفع این مشکل با بیان اینکه افت فشار باعث شکسته شدن ایزولاتور می شود، گفت: مشتریانی که تماس گرفته و قطع گاز خود را اطلاع داده اند، واحدهای شرکت گاز ایران در اسرع وقت در این منطقه حضور خواهند داشت. و در اسرع وقت این مشکل را حل خواهد کرد.

این مسئول اضافه کرد: البته در بسیاری از موارد به دلیل قرار گرفتن نقطه شکست در انتهای لوله گاز به دلیل خالی شدن لوله و استفاده بیش از حد، این شکستگی گاز رخ داده است که این مشکل نیز در حال رفع است. در حال حاضر و آن مناطقی که مشکل رفع شده است آنها گاز دارند ما گاز می دهیم و این مشکل احتمالا تا چند ساعت دیگر حل خواهد شد.

صرفه جویی می تواند تأثیر قابل توجهی بر عرضه گاز داشته باشد


این کارشناس صنعت گاز در خصوص توصیه به مردم توضیح داد: برخی می گویند این اقدامات صرفه جویی ممکن است تاثیر زیادی در گازرسانی داشته باشد یا نداشته باشد. اما می توان به این دسته از دوستان گفت که اشتباه می کنند و صرفه جویی در هزینه می تواند تاثیر بسزایی در تامین گاز داشته باشد.

وی افزود: بر اساس آمار اعلام شده در روزهای اخیر روزانه 650 تا 700 میلیون مترمکعب گاز خانگی در کشور مصرف می شود که این میزان گاز معادل مصرف یک ماهه کل 78 کارخانه سیمانی است که در حال حاضر کشور این گاز در این حجم در اوج مصرف مصرف می شود.

وی تصریح کرد: تمام کارخانه های کشور حتی در شرایط ایده آل که همگی در حال تولید هستند، در یک ماه جدید به اندازه مصرف داخلی یک روز گاز مصرف می کنند، بنابراین منظورم این است که حجم بسیار زیادی گاز برای مصرف داخلی مصرف می شود. مصرف گاز در بخش خانگی تقریبا معادل مصرف 4 میلیون خودروی گازسوز در چهار ماه است، یعنی چهار ماه مصرف گاز در سیستم حمل و نقل کشور برابر با مصرف گاز خانگی برای یک روز.

وی ادامه داد: بنابراین کوچکترین کار و صرفه جویی در این میزان مصرف بسیار موثر خواهد بود. چگونه در حجم بالا موثر خواهند بود؟ راه‌ها و راهکارهای مختلفی برای این صرفه‌جویی وجود دارد و مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان به آن اشاره کرد، استفاده از ساختمان‌های با استانداردهای مهندسی و پنجره‌های دوجداره یا استفاده از عایق حرارتی یا استفاده از سیستم گرمایشی هوشمند است.

وی تصریح کرد: خیلی از همین افراد می گویند این اقدامات برای ما گران تمام می شود. دوستانی که سعی می کنند با کمترین هزینه بیشترین صرفه جویی را داشته باشند پیشنهاد می کنیم از پرده های ضخیم استفاده کنند یا پنجره را با نایلون بپوشانند یا دریچه کولر را ببندند تا این قسمت ها کاهش یابد.

نیم درصد صرفه جویی در مصرف گاز روزانه معادل مصرف 50000 نانوایی است


وی افزود: نیم درصد صرفه جویی در مصرف روزانه گاز معادل 50 میلیون متر مکعب در روز است که معادل مصرف 50 هزار نانوایی در کشور در روز است. منظورم این است که تمام نانوایی های کشور نصف گاز مصرفی کشور را مصرف نمی کنند. بنابراین، این درصد صرفه جویی می تواند تأثیر قابل توجهی در گازرسانی داشته باشد، البته ناگفته نماند آمارهای 10 تا 30 درصدی که مطرح می شود.

وی بیان کرد: اگر به خاطرات خود مراجعه کنیم، یادمان می آید که سال ها پیش که گازرسانی به این صورت نبود و خانه ها با چراغ نفتی گرم می شد، در هر خانه فقط یک اتاق را گرم می کردیم و اگر به قدیمی های خود نگاه کنیم. عکس ها، ما به راحتی متوجه می شویم که این عکس را در چه فصلی گرفته اید؟ اما امروز که به عکس هایمان نگاه می کنیم متوجه می شویم که عکس های تابستانی و زمستانی ما اصلا تغییری نکرده است و به شما پیشنهاد می کنم لباس گرم بپوشید و مثل قبل رفتار کنید.

وی ادامه داد: امروزه در بسیاری از خانه ها شاهد هستیم که اگرچه رادیاتور نصب شده است. اما در این اتاق گرمایش می گذارند و درخواست ما این است که اتاق هایی که استفاده نمی شود از گرمایش خارج شوند و اگر قصد خرید گرمایش داریم آن هایی را که برچسب دارند بخریم. با مصرف انرژی کمتر و حداقل عدم استفاده از شومینه در منازل; زیرا اتلاف انرژی در این نوع دستگاه ها بسیار زیاد است.

وی با اشاره به افزایش قیمت گاز در ماه های اخیر گفت: قیمت گاز از 25 آذرماه تغییر کرده است و مشترکان پرمصرف در سطوح بالاتر بنزین را پرداخت می کنند و این صرفه جویی به نفع هر دوی آنها خواهد بود و اگر به این موارد بسیار ساده توجه شود. داشته باشیم و نظاره گر باشیم که مردم از این نعمت بهره مند می شوند و در پایان سیستم گازرسانی برای بسیاری از هموطنان منفعت فراوان خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید