حضور 29 کانون گرد و غبار در استان کرمان/ ظهور ریزگردها در شرق استان در یک ماه گذشته تحت تاثیر بادهای 120 روزه سیستان قرار گرفته است.


زمان: 09:19
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840753

مدیرعامل سازمان محیط زیست استان گفت؛

طالب حلاوی گفت: در یک ماه گذشته در شمال و شرق استان کرمان پدیده گرد و غبار آغاز شد. شهرستان های شرقی استان از یک سو کویری و کویری بوده و در مجاورت کویر لوت واقع شده اند و از سوی دیگر تحت تاثیر بادهای 120 روزه سیستان قرار دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ طالب حلوی در گفتگو با راه آرمان؛ وی گفت: در سال های گذشته که هنوز بحران ریزگردها گسترش نیافته بود، ما در استان کرمان به دلیل خشکسالی های پی در پی با این پدیده مواجه بودیم که می توان گفت یکی از ویژگی های ذاتی اقلیم این منطقه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه گرد و غبار عموماً ناشی از فرسایش بادی با منشاء داخلی یا خارجی است، گفت: شواهد نشان می دهد که تحت تأثیر بادهای 120 روزه سیستان هستیم که این مشکل در وقوع گرد و غبار در شرق استان.

شرق و شمال استان کرمان مستعد گرد و غبار است

وی با اشاره به اینکه شرایط آب و هوایی کرمان از نظر توپوگرافی به دلیل تنوع متفاوت است، گفت: در یک ماه گذشته در استان کرمان در دو منطقه شرق و شمال پدیده گرد و غبار آغاز شد. در شرق ریگان، فهرج، شهداد و شهرهای دیگر، این منطقه از یک سو کویر و کویر است و به کویر لوت نزدیک است و از سوی دیگر تحت تأثیر بادهای 120 روزه سیستان است. .

خالویی افزود: در شمال استان شهرستان های راور، کوهبنان، رفسنجان، شهربابک، زرند و انار با پدیده ریزگردها مواجه هستند. شرایط این شهرها تحت تأثیر کویرهای مرکزی ایران است و وقتی باد از سمت غرب و شمال غربی می وزد، آن باد به کرمان می آید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به شناسایی 29 کانون گرد و غبار در استان کرمان گفت: شناسایی این کانون ها نشان می دهد که پتانسیل ریزگردها در استان داریم و از این رو اقدامات مدیریتی باید شامل منابع آبی نیز باشد. مدیریت و کاربری اراضی و در نظر گرفتن تدابیر متمرکز و هدفمند در این زمینه.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در گذشته و در سال 1378 برنامه مدیریت گرد و غبار داشت که شورای عالی محیط زیست مصوب کرد ستاد مبارزه با گرد و غبار تشکیل شود و کار در این منطقه از بهمن ماه همان سال آغاز شد و قرار است این ستاد تشکیل شود. هماهنگی بین دستگاه ها برای تدوین برنامه ای جامع برای مقابله با این پدیده و کاهش آسیب ها و تأثیر آن بر زندگی مردم.

هالووی با اشاره به مطالب فوق ادامه داد: در این ساختار تشکیل کمیته راهبردی با مشارکت دوازده وزارتخانه در دستور کار قرار گرفته است، برنامه هر بخش تدوین و بودجه در این زمینه تامین شده است. در مرحله اول تدوین سند ملی، تمامی اطلاعات دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی جمع آوری شد و با سازمان هواشناسی نیز برای بهبود سیستم پایش و پیش بینی همکاری کردیم.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: از دیگر برنامه های این سازمان در سطح بین المللی می توان به امضای تفاهم نامه های بین المللی، برگزاری همایش های علمی اشاره کرد. همچنین تشکیل کمیسیون های بررسی تثبیت کننده های خاک به منظور تثبیت کانون های گرد و غبار و انجام طرح های تحقیقاتی از دیگر اقدامات است.

اعطای حق آبه به تالاب ها از سوی وزارت نیرو تصمیمی برای کاهش ریزگردها است

وی با بیان اینکه همکاری با وزارت نیرو برای تامین و رهاسازی حق آبه تالاب ها از دیگر برنامه هایی است که در حال بررسی و اجراست، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارتی دارد و تنها دو موضوع پایش و پایش داریم. «ما باید بتوانیم با فراهم کردن زیرساخت ها وضعیت آلودگی را رصد کرده و به اطلاع عموم برسانیم و در جای دیگری تصمیم گیری می شود.

وی گفت: برنامه های ما در صورتی موفقیت آمیز است که از نظر کمی و کیفی نظارت بهینه و خوبی داشته باشیم و هر کاری که بتوانیم در این زمینه انجام خواهیم داد. مدیریت ایستگاه های سنجش آلودگی هوا نیز مهمترین اقدام است. این کاری است که ما می توانیم انجام دهیم و در این راستا تلاش می کنیم تا تعداد ایستگاه های سنجش آلودگی هوا را در نقاط مختلف استان افزایش دهیم تا پراکندگی و تعادل حفظ شود.

مدیرعامل سازمان محیط زیست استان کرمان با اشاره به مطالب فوق گفت: برای انجام این بحث مهم به تنهایی نمی توانیم کاری انجام دهیم و در این راستا حمایت مسئولان و مسئولان در سطح شهرستان بسیار حائز اهمیت است که خوشبختانه مدیران کار می کنند و دغدغه های زیست محیطی دارند.

وی تاکید کرد: آلودگی محیط زیست امروز یک بحران تلقی می شود و یک دغدغه واقعی است و این موضوع دغدغه همه شده است و مسئله مهم این است که مسئولان هم دغدغه داشته باشند؛ زیرا اگر در این زمینه دغدغه دارند، باید در این زمینه دانش کسب کنند و با ما همفکری کنند. به راحتی می توانیم گام های مثبت و موثری در این مسیر برداریم.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید