نیاز به کنترل منشاء ریزگردها؛ زمانی که پدیده گرد و غبار سلامت انسان را به خطر می اندازد


ساعت: 12:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۱
کد خبر: 1814840

کنه های گرد و غبار سلامت انسان را به خطر می اندازند، بنابراین باید منبع آنها شناسایی و برای مبارزه با آن اقدام شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ایلام بیدار، با شروع فصل بهار، فصل عید و خانه تکانی دوباره فرا رسیده است، بنابراین هرکسی بعد از خانه اول شروع به خانه تکانی می کند تا با عزمی جدی برای بهتر شدن سال جدید را آغاز کند.

اما این روزها شاهد موارد تصادفی مهمانان خانواده به نام ریزگردها هستیم و این روزها در منطقه غرب کشور و ایلام مستقر شده اند و گویا قصد خروج ندارند.

پدیده گرد و غبار در ایران از سال 1386 افزایش چشمگیری داشته است و با توجه به اثرات مضر این پدیده بر سلامت انسان، کنترل بیولوژیکی ریزگردها مورد نیاز است.

مبارزه با پدیده گرد و غبار باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد چرا که دولت نشان داده است در اجرای برنامه ها جدی است و حل مشکل سواحل خزر گواه این امر است و هم اکنون مناطق غرب و جنوب غرب کشور با گرد و غبار مواجه هستند. پدیده برای شناسایی منشا این گرد و غبار و رفع آن با روش های مرسوم با کشورهای همسایه همکاری کنید تا شاهد ورود این مهمان ناخوانده نباشیم.


حل مشکل گرد و غبار نیاز به توجه فوری دارد

رضا احمدی شهروند چاردوولی در گفت و گو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: پدیده گرد و غبار از دیرباز همواره سلامت انسان ها را به خطر انداخته است اما متاسفانه همچنان حل نشده باقی مانده است.

وی افزود: این پدیده نیاز به رسیدگی فوری دارد چرا که در چند روز اخیر وجود ریزگردها افزایش یافته است.

احمدی افزود: این پدیده سلامت افراد را تهدید می کند و حتی آثار روانی نیز دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.


aba4be1e fd2f 4e61 8e48 1c5a4b0a3f5d خبر خاکستری



کنه های گرد و غبار سلامت انسان را به خطر می اندازند

«علی خان محمدیان» کارشناس بهداشت به ایلام بیدار گفت: پدیده گرد و غبار سلامت مردم را به خطر می اندازد و باید به این موضوع رسیدگی شود.

وی افزود: امروزه که درگیر مشکل تاج هستیم، گرد و غبار نیز می تواند عامل انتشار این ویروس یا ایجاد بیماری در انسان باشد، بنابراین این پدیده سلامت جسمی و روحی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

خانم محمدیان ادامه داد: گرد و غبار برای گروه های سنی کودکان و سالمندان و همچنین افرادی که بیماری قلبی یا موارد مشابه دارند، زنان باردار و غیره خطرناک است. آنها باید این روزها در خانه بمانند، اما افراد دیگر هم همینطور.

این کارشناس بهداشت تصریح کرد: باید برای روزهایی که گرد و غبار پیش بینی می شود برای خسارت کمتر برنامه ریزی شود و منشا این گرد و غبار شناسایی و کنترل شود.


منشاء پودر باید کنترل شود

مراد مونت نیا کارشناس منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: ذرات گرد و غبار ذراتی بسیار ریز و سبک با قطر کمتر از 5 میکرون هستند که حرکت کرده و توسط باد در فواصل بسیار دور منتقل می شوند. باد این پدیده را هدایت می کند که در شمال شرقی خاورمیانه شکل می گیرد و مانند قیفی در بیابان های عراق و سوریه از میان کوه های ترکیه و شمال عراق می گذرد.

وی افزود: از چهار دهه پیش تاکنون پدیده گرد و غبار در مناطق وسیعی از جهان مشاهده شده و این پدیده متأسفانه در سال های اخیر تشدید شده است که از آن جمله می توان به خشکسالی، کمبود پوشش گیاهی، بیابان های بزرگ و … اشاره کرد.

وی گفت: یک اصل مهم در مورد آلودگی هوا وجود دارد. آلودگی هوا باید از منبع کنترل شود و باید با آن مقابله کنیم و این اصل در مورد گرد و غبار و ذرات گرد و غبار نیز صدق می کند، زیرا وقتی این گرد و غبار وارد هوا می شود دیگر نمی تواند مقابله کند، بنابراین کانون اصلی گرد و غبار باید شناسایی و شناسایی شود. کنترل.

این کارشناس منابع طبیعی گفت: راه های زیادی برای جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار به جهان وجود دارد که همه آنها برای تثبیت خاک انجام می شود. مالچ پاشی و کاشت راه های خوبی برای جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار به هوا هستند. همچنین با استفاده از مواد نفتی و پلیمری می توان خاک را تثبیت کرد و از پخش شدن آن در هوا جلوگیری کرد.

وی افزود: در ایران ریزگردها بیشتر منشاء خارجی دارد و بیشتر آن از کشورهای همسایه مانند عراق است و ایجاد تفاهم و همکاری متقابل می تواند منشأ ریزگردها را شناسایی و آن را کنترل کند.

انتهای پیام/ص

دیدگاهتان را بنویسید