گرد و غبار و بی توجهی کارکنان به خطرات آن/ سایه گرد و غبار ادامه دارد!


ساعت: 22:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۲
کد خبر: 1815314

معضل گرد و غبار یکی از مهم ترین معضلات زیست محیطی و زیان آور است که هر ساله بسیاری از نقاط کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، گرد و غبار منشا بسیاری از بیماری های تنفسی و غیر تنفسی در انسان و سایر موجودات زنده است.

معضل گرد و غبار یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی و زیانباری است که هر ساله بسیاری از نقاط کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و از آنجایی که این ذرات گرد و غبار می تواند محیط زیست گیاهی، جانوری و انسان را با خطر جدی مواجه کند، نیاز به یک راه حل اساسی برای رفع آن است. او را از بین ببرد


685323e3 c1dc 4a0e 8e8c 451ac6293586 خبر خاکستری


کنترل گرد و غبار با کاشت بادشکن

کوثر طاهریان در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: پدیده ریزگردها در سال های اخیر به دلیل تخریب پوشش گیاهی و تخریب خاک بیشتر در کشور گسترش یافته و مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

این کارشناس ارشد کشاورزی گفت: استفاده نادرست از منابع طبیعی و مدیریت نادرست این منابع و همچنین رهاسازی زمین های کشاورزی که منجر به فرسایش خاک می شود از جمله فعالیت های انسانی است که موجب طوفان گرد و غبار می شود.

وی افزود: علاوه بر کشاورزی سنتی، چرای بی رویه، عدم استفاده از سیل، همه اینها دست به دست هم داده تا زمین های حاصلخیز را از بین ببرد و بیابان های جدید را واگذار کند.


dcb36e76 bc2a 4bc8 ba83 8203211ca0dc خبر خاکستری

طاهریان ادامه داد: اولین اثر ریزگردها بر روی گیاهان این است که نور خورشید را مسدود می کند و این باعث کاهش نور رسیده به گیاهان می شود و چون گیاهان برای فتوسنتز به نور نیاز دارند، کاهش دریافت نور باعث مرگ گیاه می شود.

وی افزود: یکی دیگر از اثرات پودر، سازگاری بالای علف های هرز با آنها است. با توجه به اینکه علف های هرز به انواع شرایط نامطلوب علاقه مند هستند، می توانند باعث افزایش قابل توجه گرد و غبار و تنش محصولاتی مانند گندم، جو، یونجه و کلزا شوند.

یک کارشناس ارشد کشاورزی خاطرنشان کرد: در سال هایی که میزان گرد و غبار زیاد است، پدیده خسارت علف های هرز بیشتر از سال های بدون پدیده ریزگرد است.


045a821f bf65 42b0 a2d8 8f25be37272b خبر خاکستری

وی به تاثیر گرد و غبار بر آفات گیاهی اشاره کرد و گفت: خسارت گیاهی توسط آفت تارتان افزایش چشمگیری دارد و فتوسنتز را تحت الشعاع قرار می دهد.

طاهریان در ادامه به مزایای پوشش گیاهی برای کنترل بخشی از گرد و غبار اشاره کرد و گفت: پوشش گیاهی به ویژه گیاهان بومی مانند خار و بقایای بیابان نقش بسیار مهمی در تثبیت شن و ماسه شناور و جلوگیری از تولید گرد و غبار دارند.

وی همچنین به مهار بخشی از گرد و غبار با کاشت بادگیر اشاره کرد و گفت: کاشت بادگیر باعث کاهش سرعت، شدت و اثرات نامطلوب وزش بادهای شدید و کنترل گرد و غبار می شود. موفقیت کاشت بادگیر به نوع گونه گیاهی، فواصل کاشت، محل کاشت، میزان بادگیر و مراقبت از بادگیر بستگی دارد.

به گفته این کارشناس ارشد، مطالعه دقیق و علمی برای بررسی اثرات گرد و غبار بر گونه های گیاهی و جانوری در دسترس نیست و در صورت وجود چنین مطالعه ای می توان زوایای بیشتری از اثرات گرد و غبار بر محیط زیست و حیات وحش را شناسایی کرد.


17add6aa fec4 4872 af06 da504cb5f7f8 خبر خاکستری


کنه های گرد و غبار می توانند طیف وسیعی از اثرات بر روی سیستم تنفسی داشته باشند

فهیمه قادری در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: ذرات گرد و غبار عوارض زیادی برای دستگاه تنفسی خواهد داشت.

این کارشناس بهداشت افزود: این ذرات در نهایت باعث ایجاد فیبروز ریوی و ایجاد التهاب در کیسه های هوایی می شود.

وی گفت: در هر دقیقه پنج تا شش لیتر هوا وارد ریه های هر فرد می شود. زمانی که هوا حاوی ذرات گرد و غبار باشد، قطعا ورود این ذرات به مجاری هوایی اجتناب ناپذیر است.


محیط بانان باید هر چه سریعتر راه حلی برای معضل گرد و غبار بیابند

این کارشناس محیط زیست با تاکید بر اینکه مسئولان محیط زیست باید هر چه زودتر برای حل معضل گرد و غبار چاره ای بیندیشند، افزود: باید به فکر پیشگیری از گرد و غبار باشیم، زیرا وقتی این ذرات وارد هوا می شوند قطعاً باید نفس بکشند. این هستند


83d078a6 d656 4010 bea5 14ea0a47e0eb خبر خاکستری

وی افزود: کودکان، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی و ریوی و همچنین بیماران با سیستم ایمنی ضعیف از جمله گروه های خطر این ذرات هستند.

قادری بر مصرف مایعات گرم در روزهای پر گرد و غبار تاکید کرد و افزود: توصیه ای که می توان برای کاهش اثرات این ذرات گرد و غبار بر دستگاه تنفسی داشت این است که در روزهای پر گرد و غبار تا حد امکان افراد را در خانه نگه دارید.




افزایش دو برابری ریزگردها در کرمانشاه / کانون گرد و غبار در خارج از کشور بالا می رود

احد جلیلیان در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: جنگل زدایی بی رویه، کاهش منابع آبی و انقراض حیوانات به دلیل شکار غیرمجاز و آلودگی هوا و دریا مهمترین چالش های زیست محیطی در سراسر جهان است که فعالان این حوزه در تلاش برای کنترل آن هستند. برای بهبود آنها.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است منشا و کانون ریزگردها در این استان خارج از کشور است.


e10f1710 0c4a 40de 8fcc ab0190eff6f3 خبر خاکستری

وی افزود: بر اساس بررسی سراسری سازمان محیط زیست برای شناسایی کانون های احتمالی گرد و غبار در کشور، کرمانشاه یکی از استان هایی است که کانون تولید گرد و غبار داخلی در آن وجود ندارد. تاکنون شناسایی شده است.»

جلیلان افزود: گرد و غباری که در استان مشاهده می کنیم به صورت انبوه از کشورهای همسایه به ویژه عراق وارد استان و کشور می شود. در این راستا حدود 9 ایستگاه ثابت سنجش آلودگی در استان داریم. این ایستگاه ها به صورت 24 ساعته آنلاین هستند و علاوه بر اندازه گیری میزان گرد و غبار، گازهای مختلف را نیز اندازه گیری می کنند.

وی گفت: امسال در کرمانشاه 23 روز هوای آلوده را تجربه کردیم که نسبت به سال گذشته که 12 روز بود دو برابر شده است.


00c98490 6b04 4fe6 b969 3714f923aea0 خبر خاکستری

بر اساس گزارش ها مرصاد، اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق برخورداری از محیط زیست سالم را مقرر می دارد: «در جمهوری اسلامی حفاظت از محیط زیست که نسل حاضر و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، عمومی تلقی می شود.» آلودگی محیط زیست یا آسیب های جبران ناپذیر.»

بنابراین مسئولان باید بدانند که نفس کشیدن هوای پاک از نظر شرعی و اخلاقی حق مردم است، بنابراین باید به فکر تصمیم گیری اصولی باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید