امسال هیچ موردی از آفت در اصفهان مشاهده نشده است


ساعت: 19:20
تاریخ انتشار: 1301/08/10
کد خبر: 1907630

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در سال 1401 این بیماری با وجود خشکسالی شدید و آسیب پذیری حیات وحش در برابر این بیماری در چهار منطقه تحت مدیریت و ممنوعیت شکار استان ثبت نشد. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین اکبری در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ وی درباره علائم و ویژگی های طاعون نشخوارکنندگان کوچک گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا ppr یک بیماری عفونی ویروسی حاد، بسیار کشنده و مسری است که بز و گوسفند را درگیر می کند، البته بزها بسیار بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند. آسیب پذیر است و گزارش شده است که احتمال 80 درصد تلفات در میان جمعیت آسیب دیده وجود دارد.


* ویروس تقریباً ده روز در تمام ترشحات و فضولات حیوان آلوده وجود دارد

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان این بیماری را در ایران و خاورمیانه شایع دانست و اظهار داشت: علائم این بیماری شامل التهاب و آسیب های دهان، ترشح از چشم و بینی، تب، سرفه، اختلالات تنفسی. التهاب روده و اسهال نشان می دهد که ویروس تقریباً ده روز در تمام ترشحات و مدفوعات حیوان آلوده وجود دارد.

اکبری با بیان اینکه تماس نزدیک عامل اصلی انتقال این بیماری عفونی است، گفت: اما به دلیل وجود مقادیر زیادی ویروس در ترشحات بینی، حتی می تواند تا ده متر حرکت کند و حیوانات دیگر را مبتلا کند و ناگفته نماند که این بیماری به انسان قابل انتقال نیست.

وی در خصوص راه های شناسایی این بیماری در حیوانات وحشی افزود: شناسایی بیماری در حیوانات وحشی به دو صورت مکمل انجام می شود که توجه به علائم ظاهری و بالینی مرحله اولیه اطلاع از وضعیت سلامت یا بیماری احتمالی و همچنین مشکوک بودن آن است. مرگ و میر گروهی و غیره طبیعی حیات وحش، بی حالی و خستگی مفرط، ترشحات غیرطبیعی و تورم در ناحیه دهان و بینی و همچنین اسهال از علائمی است که احتمال ابتلا به طاعون را در نشخوارکنندگان افزایش می دهد.

حسین اکبری خاطرنشان کرد: در نهایت تشخیص نهایی با نمونه برداری از ترشحات و جراحات و یا لاشه های مشکوک دام و انجام آزمایشات آزمایشگاهی و تایید یا رد بیمه انجام می شود که با همکاری و تلاش کارشناسان دامپزشکی انجام می شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان در خصوص راه های پیشگیری و حفاظت از حیات وحش در برابر بیماری ها توضیح داد: موثرترین راه برای حفاظت گله از بیماری ها واکسیناسیون است، از سوی دیگر واکسیناسیون حیات وحش عملاً انجام می شود. امکان پذیر نیست و متاسفانه روش قطعی برای درمان حیات وحش وجود ندارد.

اکبری تصریح کرد: اقدامات مختلف به ویژه اجرای طرح واکسیناسیون حیوانات اهلی که توسط شبکه دامپزشکی انجام می شود برای جلوگیری از ابتلای دام و حیوانات وحشی به این بیماری از طریق دام بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: از سوی دیگر نظارت مستمر روی زیستگاه ها، شناسایی و گزارش نمونه های مشکوک و در صورت اثبات بیماری، باید تا حد امکان تلاش شود تا اختلاط گله ها با تردد کمتر مردم و گردشگران در منطقه کاهش یابد. لاشه، ضدعفونی و دفع بهداشت لاشه موثر است.

حسین اکبری ادامه داد: همچنین تا حد امکان جداسازی آبخوری های دام و حیات وحش، افزایش نظارت بر دام های اطراف و داخل مناطق حفاظت شده، جلوگیری از ورود دام های واکسینه نشده به زیستگاه ها و گشت و کنترل مشترک زیستگاه ها با همکاری دامپزشکی انجام شد. متخصصان برخی از راهکارهای پیشگیری و مقابله با این بیماری هستند.

وی خاطرنشان کرد: در استان اصفهان تلفات دسته جمعی حیوانات وحشی به شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بزها و بزها در پارک ملی کلاه قاضی در زمستان 1377، بهار و تابستان 1378 برمی گردد که متأسفانه علیرغم همه اقدامات برای حفاظت، نظارت و مداخله پیشگیرانه. ، این بیماری تلفات قابل توجهی را به همراه داشت.

به گفته این مسئول، لاشه حدود 750 راس گاو و بز وحشی در این مدت شناسایی شد و خوشبختانه این بیماری از آن زمان تاکنون کنترل شده و در سال های 1400 و 1401 این بیماری در این منطقه یافت نشد.


*در سال 1401 هیچ موردی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک مشاهده نشد

حسین اکبری اذعان می کند: در سال 1400 حدود 15 مورد مرگ مشکوک قوچ و میش وحشی در پارک ملی کومشلو مشاهده شد که نمونه برداری و آزمایش بیماری طاعون را تایید کرد و خوشبختانه این بیماری با تلفات و سرعت بسیار کمی در کومشلو مهار شد. بلند شد

این مسئول گفت: در سال 1401 این بیماری با وجود خشکسالی شدید و آسیب پذیری حیات وحش در برابر این بیماری در چهار منطقه تحت مدیریت و شکار ممنوع استان ثبت نشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید