شایعات مافیایی در مورد آفت کش ها و آفت کش ها علیه محصولات تراریخته مورد تایید GMO بی خطر هستند

ساعت: 15:04
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1795503

امروزه در حالی که در محافل مختلف از محصولات تراریخته یا اصلاح شده ژنتیکی صحبت می شود، ترس و امید زیادی برای این محصولات وجود دارد. برخی کارشناسان معتقدند تراریخته ها مانند سلول های بنیادی را باید یکی از دستاوردهای علمی کشور دانست و نباید از آنها هراس داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از اوایل دهه 1980 موضوع تولید، واردات و مصرف محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) در جمهوری اسلامی ایران همواره مورد مناقشه حامیان و منتقدان این محصولات بوده و نظرات متفاوتی در مورد تایید یا رد آن ها مطرح شده است. . بوده است.

باید با در نظر گرفتن سلامت انسان و محیط زیست از طریق ارزیابی ریسک، تولید، مصرف و مصرف محصولات تراریخته را به دقت بررسی و اجرا کنیم.

بر اساس قانون ایمنی زیستی کشور، تمامی محصولات و ترکیبات تراریخته باید دارای برچسب تراریخته باشند.

شهریار مستوفی در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: محصولات تراریخته یا تراریخته محصولاتی هستند که در آن تغییرات ژنتیکی ایجاد شده است. به منظور تغییر ساختار ژنتیکی یک ماده، طی یک فرآیند یک ژن به ماده دیگر تزریق می شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: “

وی همچنین گفت: تمامی مواد غذایی حاصل از دانه های روغنی مذکور مانند شیرینی، بیسکویت و … تراریخته بوده و باید بر روی آنها برچسب و برچسب زده شود که از روغن ذرت تراریخته گرفته شده است.

مستوفی با اشاره به حقوق مصرف کنندگان مواد غذایی افزود: بر اساس قانون ایمنی زیستی کشور، همه محصولات و ترکیبات تراریخته باید دارای برچسب تراریخته باشند و به مردم اطلاع داده شود که چرا حق دارند از ترکیبات غذایی مطلع شوند.

2a250b4f 67c2 4278 9d11 efe8e0c72453 خبر خاکستری

وی گفت: جهادکشاورزی تاکنون هیچ مجوزی برای کشت محصولات تراریخته صادر نکرده است.

دکتر مستوفی خاطرنشان کرد: گروه های غذایی با حد تراریخته 2 مورد آزمایش و برچسب گذاری هستند. یک سری از غذاهای کم مغذی که توسط خود سازنده ها برچسب گذاری شده اند نیازی به آزمایش ندارند.

وی با اشاره به اینکه بحث های زیادی در محافل علمی دنیا وجود دارد، افزود: این محصولات مورد تایید مراجع ذیربط از جمله سازمان جهانی بهداشت (WHO) و CODEX قرار گرفته است.

درج عبارت “غیر تراریخته” در محصولات غیرقانونی و گمراه کننده است

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت و آیین نامه منشأ بحث سلامت هستند، گفت: هیچ مدرکی دال بر سرطان زا بودن یا خطرناک بودن محصولات تراریخته وجود ندارد و توسط این ارگان های معتبر جهانی گزارش نشده است.

مستوفی با بیان اینکه محصولات تراریخته دارای مزایا و معایبی هستند، گفت: مخالفان این محصولات معتقدند این محصولات در درازمدت آسیب می رسانند در حالی که هیچ دلیل علمی اثبات شده ای برای مضرات آنها وجود ندارد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه کرمانشاه گفت: حدود 95 درصد روغن های مصرفی در استان ما تراریخته و دارای برچسب هستند.

ee8cb71b f6bb 48a9 8b71 78bfd08e273d خبر خاکستری

مستوفی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی ایمنی زیستی، درج عبارت «غیرتراریخته» بر روی محصولات غیرمجاز، گمراه کننده است، یعنی می خواهند بازار مصرف کنند و بازار مصرف خود را افزایش دهند.

وی بیان کرد: با توجه به فواید این محصولات در برابر آفات، کم آبی، کاهش سموم و همچنین تغییرات آب و هوایی، خشکسالی و رشد جمعیت در آینده، جهان به ناچار به سمت محصولات تراریخته روی خواهد آورد.


محصولات تراریخته باید تمام پروتکل های ایمنی زیستی را رعایت کنند

دانیال کهریزی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز گفت: تولید محصولات تراریخته یا تراریخته بخشی از بیوتکنولوژی است که در دنیا به آن ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی (GMOs)، محصولات دستکاری شده ژنتیکی (GMC) یا غذاهای اصلاح شده ژنتیکی گفته می شود. GMF).

7146acda a867 4143 8bda f73c7d43405a خبر خاکستری

نایب رئیس انجمن ملی علوم بذر گفت: همانطور که در بیوتکنولوژی به بحث سلول های بنیادی و پروتئین های نوترکیب می پردازیم، مهندسی ژنتیک و تولید تراریخته نیز به همین ترتیب است.

وی با بیان اینکه فناوری ارزیابی ریسک باید به موازات هر فناوری انجام شود، گفت: بر این اساس محصولات تراریخته باید تمام پروتکل های ایمنی زیستی را پاس کرده و آزمایش شده باشد تا به مرحله مصرف برسد.

استاد مهندسی ژنتیک دانشگاه رازی افزود: برخی از محصولات وارداتی مانند دانه های روغنی مصرفی ما صد درصد تراریخته است در حالی که در کشور ما بنا به دلایلی اجازه کشت این محصولات داده نمی شود.

در حال حاضر هیچ محصول تراریخته ای در کشور تولید نمی شود

دکتر کهریزی با اشاره به مزایای محصولات تراریخته گفت: این فناوری مانند سلول های بنیادی و پروتئین های نوترکیب و … را باید یکی از شاخصه های سیستم دانست.

وی افزود: در حال حاضر در کشور محصولات تراریخته تولید نمی شود و این محصولات محدود به طرح های تحقیقاتی در مناطق تحت کنترل است.

8cac2671 8366 4862 a7d1 61c8d120aec0 خبر خاکستری

محصولات تراریخته باید برای افزایش تولید گیاه و ایمنی مواد غذایی مورد توجه قرار گیرد

دکتر کهریزی با بیان اهمیت محصولات تراریخته گفت: این محصولات به منظور افزایش تولید گیاهی و ایمنی مواد غذایی و توسط سازمان های متولی مانند سازمان غذا و دارو، استانداردها، حفاظت از محیط زیست و … نیاز به توجه دارند. مراحل ارزیابی ریسک

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن ملی ایمنی زیستی به تفاوت محصولات هیبریدی و تراریخته اشاره کرد و گفت: در تولید هیبرید دو گیاه با هم تلاقی می کنند و یک محصول هیبریدی نسبتا جدید با ظاهری متفاوت اما در محصول تراریخته ژن ها منتقل می شود. تفاوت قابل توجهی در این محصول وجود دارد. به عنوان مثال، ژن مقاومت به بیماری از نخود به ذرت منتقل می شود تا گیاه جدید ذرت نسبت به این آفت مقاوم شود.

مافیاهای واردکننده سموم و آفت کش ها در حال پخش شایعات علیه محصولات تراریخته هستند

وی به تبلیغات و اخبار منفی درباره محصولات تراریخته اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی مافیاهای واردکننده سموم و سموم در حال شایعه سازی علیه محصولات تراریخته هستند چرا که وقتی از بذر تراریخته مقاوم به آفات استفاده می کنیم دیگر نیازی به استفاده از آفت کش ها نیست، آنها مواد شیمیایی دارند. بنابراین چنین سودهایی با حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی سر و کار ندارد، بلکه با منافع خود سروکار دارد.

7232ff95 9e27 4321 be2c f6967d760d8f خبر خاکستری

پروفسور دانیال کهریزی گفت: اغراق در معرفی محصولات تراریخته مردم ما را از این فناوری محروم کرده است. برخی از مردم آنقدر نگران محصولات تراریخته هستند که به نظر می رسد امروزه تمام مشکلات سلامتی انسان ها به دلیل مصرف محصولات تراریخته است و از آلودگی هوا، خاک، آب، استفاده از سموم، صدا، امواج، اختلالات روانی و… سخنی به میان نمی آورند. .n.

وی افزود: از سوی دیگر برخی محصولات تراریخته را به گونه ای معرفی می کنند که به نظر می رسد با پرورش این گیاهان تمام مشکلات حوزه کشاورزی و امنیت غذایی حل شود. این در حالی است که هر دو گروه مرتکب اشتباه می شوند و لازم است با ارزیابی سلامت انسان و محیط زیست از طریق ارزیابی ریسک، تولید و مصرف محصولات تراریخته را به دقت بررسی و اجرا کرد.

کهریزی در پایان خاطرنشان کرد: محصول تراریخته ای که در دانشگاه علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو مورد بررسی و تایید قرار گرفته و دارای برچسب تراریخته باشد، محصول ایمن محسوب می شود.

علیرغم فواید فراوان و در نتیجه علاقه زیاد در بین محققان و کشاورزان، استفاده از گیاهان تراریخته مورد انتقاد قرار گرفته است.

چند وقت پیش یکی از علی هزریان بود این را نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس بیان کردند که با وجود اهمیت و چالش محصولات تراریخته، نتایج جلسات و مصوبات شورای ملی ایمنی زیستی از شفافیت لازم برخوردار نیست.

به گفته وی، با توجه به خطرات محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته)، حضور برخی سازمان ها در شورای ملی ایمنی زیستی مانند سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت غیرعامل بسیار ضروری است. این باید در هنگام اصلاح قانون ایمنی زیستی در نظر گرفته شود.

به گزارش مرصاد؛ پس از گذشت بیش از دو دهه از کشت انبوه و تجاری سازی محصولات دستکاری شده ژنتیکی یا تراریخته، رویکردهای متفاوتی به این محصولات در دنیا وجود دارد. بیش از 90 درصد این محصولات در پنج کشور آمریکا، کانادا، برزیل، آرژانتین و هند تولید می شود و حدود 20 کشور دیگر سهم بسیار کمی در تولید این محصولات دارند. بنابراین لازم است محصولات تراریخته با احتیاط و با در نظر گرفتن نیاز به حفاظت از سلامت انسان و محیط زیست از طریق ارزیابی ریسک رسیدگی و تولید شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید