رسانه ها نقش مهمی در انتخاب سبک زندگی سالم دارند / خطر جهش ژنتیکی به دلیل استفاده نادرست از سموم و آفت کش ها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین بیگلری در گفت و گو با مرصادنیوز درباره اهمیت محصولات کشاورزی گفت: شعار نمادین سازمان بهداشت جهانی برای روز جهانی غذا در سال 2021، غذای سالم و سالم برای فردای ایمن است.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: گاهی جامعه برای تولید محصولات کشاورزی خاص به منظور حداکثر سود و صرفه اقتصادی فوری مورد استفاده برخی افراد قرار می گیرد. ما شاهد استفاده بیش از حد از آفت کش ها، کودها و آفت کش ها هستیم که می تواند خطرات جدی برای سلامتی انسان در آینده ایجاد کند.

سموم و آفت کش های کشاورزی بر تمام اندام های حیاتی انسان تأثیر می گذارد

وی گفت: سموم و آفت کش های کشاورزی می توانند بر تمام اندام های حیاتی انسان به ویژه دستگاه گوارش تأثیر بگذارند. خطر ابتلا به التهاب کوتاه مدت، میان مدت و در نهایت افزایش خطر ابتلا به سرطان معده و دستگاه گوارش در طولانی مدت.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: گاهی اوقات این سموم شیمیایی می توانند به سیستم عصبی بدن انسان نیز حمله کنند.

استفاده نادرست از آفت کش ها و آفت کش ها خطر جهش و تغییرات ژنتیکی را در انسان به همراه دارد

بیگلری گفت: در صورت استفاده غیرقانونی و بی رویه از این سموم و سموم در درازمدت حتی خطر جهش و تغییرات ژنتیکی در انسان و همچنین عوارض کبدی و کلیوی و اختلالات سیستم ایمنی وجود دارد. خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس و دیابت زودرس به دلیل استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی است.

وی افزود: گاهی اوقات دریافت بیش از حد رادیکال های آزاد که از طریق سموم و آفت کش های مختلف وارد بدن انسان می شود، سیستم ایمنی بدن انسان را مختل می کند به گونه ای که باعث بیش فعالی در کودکان و افزایش خطر ابتلا به پارکینسون در بزرگسالان می شود.

فاضلاب حاوی فلزات سنگینی مانند سرب و جیوه است

بیگلری بیان کرد: خطر آبیاری محصولات کشاورزی با پساب یکی دیگر از معضلات مهم بهداشتی است که متأسفانه گاهاً وجود دارد به طوری که اغلب شاهد تخریب برخی مزارع و محصولات آلوده توسط کارشناسان و بازرسان مرکز بهداشت هستیم. با این حال، برخی از دستاوردها در رودخانه ها، که آب آن با فاضلاب شیمیایی مخلوط می شود و حاوی فلزات سنگین مانند سرب و جیوه است، سلامت عمومی را از طریق آبیاری فاضلاب تهدید می کند.

عملاً هیچ نظارت بهداشتی بر وانت های باری سیار وجود ندارد

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: برخی اوقات محصولات کشاورزی که در پساب خیسانده می شوند به سرعت جمع آوری و بارگیری می شوند تا عوامل پرتلاش جهاد کشاورزی و بازرسان بهداشتی به آنها رسیدگی کنند. . عملا هیچ نظارت بهداشتی وجود ندارد و در خیابان ها و کوچه ها توزیع می شود که مشکل خطرناکی است.

وی گفت: در واقع از سلامت این وانت سیار اطلاعی در دست نیست و ممکن است میزان سموم و سموم موجود در سبزیجات و میوه جات توزیع شده توسط آنها زیاد یا خیسانده در آب حاوی فلزات سنگین باشد، هرچند موضوع بیکاری و معیشت برخی افراد نیز به گونه ای تنظیم شده است که مسئولان مربوطه نیز باید با توجه به اولویت بندی سلامت مردم به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.

وی افزود: همچنین خطر انتقال بیماری های عفونی از طریق محصولات کشاورزی آلوده وجود دارد.

«تب حصبه یا تب حصبه می تواند در اثر آبیاری با فاضلاب یا آب ناسالم در محصولات کشاورزی ایجاد شود. هپاتیت های ویروسی A و E در سیستم فاضلاب اهمیت ویژه ای دارند و باعث التهاب کبد می شوند و خطری برای کودکان و زنان باردار و دیگران ایجاد می کنند. میکروب هایی مانند هلیکوباکتر پیلوری که در دنیا باعث سرطان معده می شود و می تواند بسیار خطرناک باشد، از طریق این عفونت ها وارد بدن انسان می شود و همچنین خطر ابتلا به سایر عفونت های روده ای و گوارشی را نیز در پی دارد. ایجاد و تشدید سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نیز به دلیل التهاب مزمن دستگاه گوارش ناشی از مصرف این محصولات کشاورزی ناسالم است.

بیگلری گفت: اگرچه نظارت کارشناسی و بهداشتی وجود دارد، اما با گستردگی مشکلات ممکن است با مشکل کتمان منافع مالی برخی از برندگان مواجه شویم.

البته کشاورزان شایسته کرمانشاه افرادی بسیار متعهد اخلاقی هستند، اما گاهی می‌بینیم که گروهی از استان‌های دیگر با بی‌احتیاطی تمام سموم، سموم و نیترات‌ها، زمین‌هایی را اجاره می‌دهند و قدرت خود را شخم می‌زنند تا حداکثر برداشت را به دست آورند. اگرچه می‌دانیم نیترات‌ها در بدن انسان به نیتروزامین‌ها تبدیل می‌شوند که عوامل بسیار سرطان‌زا هستند، لذا تشدید نظارت مستمر بر کارکنان در کلیه سازمان‌های ذیربط با تلاش سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی قانونی مرکزی با کمک سایر نهادهای نظارتی. آژانس ها. خودم

وی افزود: وجود مشکلات اقتصادی و گرانی، گروهی از مردم را به سمت خرید و مصرف محصولات کشاورزی عرضه شده توسط کامیون های سیار که متولی خاصی ندارند، سوق داده است، زیرا این محصولات را با قیمت کمی کمتر و بیشتر به فروش می رسانند. در حالی که مصرف چنین محصولاتی گاهی می تواند تهدیدی جدی برای سلامتی باشد.

بیگلری خاطرنشان کرد: از یک سو به خطرات سرطان از جمله لزوم پرهیز از مصرف دخانیات و قلیان، فعالیت بدنی و پیشگیری از چاقی و کنترل بیماری ها اشاره می کنیم، اما از سوی دیگر عوامل مضر محیطی مانند آلودگی را ذکر می کنیم. محصولات حاوی سموم، فلزات سنگین و نیترات ها می توانند به طور قابل توجهی تلاش های ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را هدر دهند و با ایجاد اختلال در سیستم ایمنی، خطر ابتلا به سرطان و بیماری های خود ایمنی را افزایش دهند.

وی خاطرنشان کرد: رفع احساس گرسنگی و سیری یکی از نیازهای اساسی انسان است اما مکمل آن رفع نیازهای سلولی از طریق غذای مقوی و سالم است.

رسانه ها نقش مهمی در انتخاب سبک زندگی سالم دارند

وی افزود: در این راستا سازمان جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، اداره استاندارد، رسانه ها به عنوان عاملی در ارتقای دانش سلامت فردی و … انتخاب یک سبک زندگی سالمجایگاه ویژه ای در کنار توجه سایر نهادهای نظارتی، مشارکت فعال مردمی، بازرسی های مرکز بهداشت و معاونت غذا و داروی دانشگاه است. حمایت پلیس، استانداری و قوه قضائیه به عنوان ناظران اصلی قانونی نیز می تواند نقشی حیاتی در پیشگیری از چنین حوادثی و تضمین امنیت غذایی بهتر ایفا کند.

گرانی باعث کاهش استفاده از مواد مغذی مانند برنج، گوشت و میوه شده است

بیگلری گفت: گرانی باعث افزایش مصرف نان، سیب زمینی و پیاز و کاهش مواد مغذی دیگر مانند برنج، گوشت و میوه شده است. بنابراین، اگر سیب زمینی و پیاز حاوی مقادیر زیادی سم باشند، می تواند برای همه به خصوص برای زنان، سالمندان و کودکان جامعه بسیار خطرناک باشد.

وی گفت: شعار نمادین مهمی از سال های گذشته مبنی بر ایمنی غذا از مزرعه تا سفره داشتیم که بر اساس آن کلیه فرآیندهای تهیه و تولید، نگهداری و توزیع مناسب تا رسیدن غذای سالم به دست مردم و سپس شستشوی مناسب انجام می شود. ضدعفونی و ضدعفونی محصولات کشاورزی باید در طول مسیر تا زمانی که وارد سفره غذایی برای مصرف شوند به دقت کنترل شود.

در این راستا تشکیل کمیته های فنی و اجرایی برنامه راهبردی ارتقای سلامت محصولات کشاورزی با رهبری شایسته سازمان جهاد کشاورزی استان و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و سایر مرتبط انجام شد. سازمان های.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید