وقتی تباهی زندگی مشترک با حسادت می آید / توقعات نادرست و آفت اصلی ازدواج

ساعت: 12:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۷
کد خبر: 1793027

حسادت، چشم و هم چشمی و رقابت ناسالم در برخی خانواده ها از یک سو منجر به افزایش سن ازدواج و از سوی دیگر عامل مهمی در افزایش طلاق شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ؛ جیب خالی عالی است؛ این داستان زوج‌های جوانی است که با وجود اینکه درآمد و هزینه‌های زندگی‌شان همخوانی ندارد، اما به دلیل رقابت ناسالم با دیگران، سعی می‌کنند جهیزیه بالایی انتخاب کنند، مراسمی مجلل برپا کنند یا اسباب و اثاثیه و خانه‌ای را تهیه کنند که باید باشد. نبوت پراکنده برای رسیدن به هدف از زمین زمان می برد.

مرادی که با کمی سختی ستون های رویای زیبای زندگی مشترکشان را می شکند و خانواده به اصطلاح خوشبخت را به دادگاه خانواده می کشاند؛ بله، یکی از زخم های مهلک زندگی مشترک، توقعات واهی و حسادت است.

حسد که در سوره نساء و تکاتیر نیز آمده است و قرآن کریم چشم و چشم را نقد می کند و چشم و چشم طلبان را سرزنش و سرزنش می کند.

با این حال، عوارض چهره به چهره اغلب شکاف های بزرگی در زندگی زوج ها ایجاد می کند، زیرا رقابت مالی ناسالم بدون توجه به شرایط اقتصادی خانواده منجر به انزوای فردی می شود.

مسابقه بدون برنده

رهبر معظم انقلاب نیز در یکی از خطبه های عقد خود در شهریور 1356 فرمودند: اسیر تجمل و تشریفات و چشم و چشم نشوید، در زندگی در دام رقابت مادی نیفتید، هیچکس خوشبخت و موفق نخواهد بود. در این مسابقه این جلوه های پر زرق و برق زندگی شخصی، هیچ کدام باعث خوشحالی، شادی و رضایت انسان نمی شود. و الكفاف، همان زندگى را بگذران كه مى توان زندگى كرد و انسان به كسي محتاج نيست و گرفتارى ندارد، همين طور ادامه بده.

دادگاه خانواده، انتهای چشم و چشم در همزیستی

مهسا کریمی کارشناس ارشد روانشناسی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه چشم و چشم و انتظارات ناسالم و نادرست پایه های اولیه زندگی را متزلزل و ویران می کند، گفت: اعتقاد بر این است که این مهم به زندگی شیرین زناشویی لطمه می زند و جنگ و درگیری بین زوجین به وجود می آید.

وی افزود: مقایسه زندگی فرد با دیگران بدون توجه به وضعیت مالی خانواده، نه تنها باعث سردرگمی و سردرگمی زوجین می شود، بلکه گاهی موجب نگرانی و نگرانی فرزندان می شود.

این روانشناس با اشاره به اینکه خانواده کانون محبت، آرامش و تفاهم است، گفت: وقتی زن و مرد زندگی خود را با دیگران مقایسه می کنند و نمی خواهند چیزی را از دیگران کم کنند، در واقع با سماجت و مکیدن و نارضایتی از هر یک. دیگر، با حسادت زندگی مشترک را کلید زده و نابود کنید.

به گفته وی، تجمل گرایی، اسپری های تجملاتی از یک سو و کرایه های بالا، هزینه های سرسام آور عروسی از طلا گرفته تا لوازم خانگی و موارد دیگر از سوی دیگر، زمینه ساز افزایش سن ازدواج، تاخیر و البته فرار جوانان از ازدواج، این یک سنت الهی شده است.

کریمی ادامه داد: آنچه امروزه در جامعه به عنوان یکی از دلایل طلاق رایج است، بحث حسادت و چشم در چشم است. راضی نگه داشتن طرف مقابل نشان می دهد که همه چیز خوب است.

وی افزود: این ترفند تا چند صباحی دیگر حلال مشکلات نیست چرا که ریشه این آفت ناشی از حسادت، مضرات مادی و تربیتی دوران کودکی و مشکلات فرهنگی جامعه است، هرچند کشورها به خوبی می دانند که این سمپاشی شادی و سطح نمی آورد. هر روز بالاتر می رود و در نهایت این خواسته های نامعقول زندگی آنها را به ورطه نابودی و طلاق می کشاند.

این کارشناس اذعان داشت: نارضایتی از زندگی، احساس نفرت و حقارت، نداشتن آرامش، افسردگی و تنهایی، یأس و ناامیدی از دستاوردهای چشم و چشم و حسادت در زندگی است که اگر محکم نگیریم و چشم نگذاریم. و چشم به کنار، با Will با موانع کمتری روبرو می شویم و احساس خوشبختی می کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید