درخشش مدرنیته در ازدواج سفید/ زندگی مشترک نامتعارف و غیرقانونی انتخاب افراد غیرمسئول و باری از هر جهت است.


ساعت: 09:50
تاریخ انتشار: 1389/03/14
کد خبر: 1843278

آماری از تعداد ازدواج های سفید در کشور وجود ندارد، اما ارزیابی شاخص هایی مانند افزایش اجاره بهای مبله ساعتی و روزانه شاید زنگ خطری باشد که باید هرچه سریعتر به آن رسیدگی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، او گیج و مضطرب روی صندلی می‌نشست، گوشه‌های ناخن‌هایش را کوتاه می‌کرد، وقتی صحبت می‌کرد 30 ساله نبود، صدایش اغلب با نفرت پنهانش آشکار می‌شد، سعی می‌کرد گریه نکند، اما وقتی حرف‌های لابه به گوش نافرمانی رسید. لحظه ای از زندگی او و عدم اطلاع خانواده ها غلبه بر این مشکلات را برای نیلوفر سخت کرده بود.

وی در خصوص رابطه اش با علی نیلوفر گفت: از لحاظ مالی و روحی هم به من ضربه زد. در این رابطه فقط من مورد آزار قرار گرفتم. او هیچ مسئولیتی بر عهده نگرفت و من حتی زمانی که اعتراض کردم، خرج زیادی از خانه پرداخت کردم.» رفتم، این همه سال خرج کردم، چه از نظر مالی و چه از نظر روحی.

وی ادامه داد: اصلا احساس امنیت نمی کردم. هر حادثه ساده آسان بود زیرا هیچ تکلیف قانونی وجود نداشت.

ازدواج سفید، رابطه سیاه

نیلوفر با بیان اینکه خانواده اش از رابطه او با علی اطلاعی ندارند، گفت: خانواده ما از نظر مالی در شرایط خوبی هستند اما هیچ کمکی به ما نمی کند. پدرم خیلی مخالف ماندن در تهران بود. البته او نمی دانست که من با علی زندگی می کنم، قرار گذاشتیم که وقتی خانواده ام به تهران آمدند، دوستم هم اتاقی بیاید و هر وقت خانواده اش آمدند من مجبور به ترک خانه شوم.

رویا احمدزاده روانشناس و مشاور خانواده گفت: از جمله پدیده های خطرناکی که امروزه جامعه ما را تهدید می کند، زندگی مشترک بدون ازدواج یا ازدواج سفید است، پدیده ای که در آن یک دختر و پسر یا یک مرد و یک زن به عنوان هم اتاقی با شما زندگی می کنند. با هم بدون ازدواج رسمی و رابطه زناشویی. این نه از نظر عرف و نه شرع مورد قبول خانواده نیست.

ازدواج روی آنتن

وی گسترش ازدواج سفید را سیگنالی برای بیداری جامعه دانست و گفت: از آنجایی که روابط بین زوجین امن و پایدار نیست، خانواده را رها کرده و به گفته باومن به جای رابطه مستمر و پایدار، به روابط مسلط شده است. این ازدواج با بحران عدم تعهد «ما مواجه هستیم.

این استاد دانشگاه در خصوص افرادی که به ازدواج سفید روی می آورند، گفت: در مراجعین معدودی که داشتم، اکثر آنها تحصیلات دانشگاهی داشته و برای کار یا تحصیل مهاجرت کرده اند و همچنین کسانی که ازدواج و شکست را تجربه کرده اند کمتر ازدواج می کنند. بروید و این شیوه زندگی را بیشتر ترجیح دهید این افراد آزادی بیشتر و مسئولیت کمتر در روابط را دلیل این نوع رابطه در توجیه و انتخاب خود می دانند.

وی به داستان دیگری از موکلش اشاره کرد و افزود: 35 سال است که از همسرش جدا شده و فرزندش 35 سال است که با پدرشوهرش زندگی می کند. او نزدیک به یک سال است که با همسر سابقش زندگی می کند، حتی خانواده های شما هم این را نمی دانند، او همیشه مضطرب و مردد است، از ترس اینکه همسرش او را ترک کند، و از طرف دیگر نمی خواهد مسئولیت آن را به عهده بگیرد. زندگی

احمدزاده با بیان اینکه عده ای با سفیدپوستان علاقه مند و با وعده ازدواج ازدواج می کنند، خاطرنشان کرد: برای ازدواج دائم با طرف مقابل وارد رابطه می شود و تصمیم می گیرد برای ملاقات و ارزیابی و شناخت بیشتر رابطه آنها مدتی زیر یک سقف زندگی کند. دقیقاً اگر طرفین به ازدواج رسمی و رسمی رضایت دهند، اگرچه بخش کوچکی از این روابط به ازدواج ختم می شود، در صورت ازدواج دائم نیز دچار مشکل می شوند.

رویاهای سفید، ازدواج سیاه

وی ادامه داد: رضایت زوجین در ازدواج سفید کمتر از زندگی است و حتی اگر این دو نفر با هم ازدواج کنند، احتمال جدایی 4 برابر بیشتر است، زیرا زندگی زیر یک سقف بدون عقد و تعهد باعث می شود که شبهه یک همسر آینده و احساس خیانت، خودکشی و رفتارهای جنسی پرخطر نیز در این افراد بیشتر دیده می شود.

رضا نادری، جامعه شناس و کارشناس علوم اجتماعی گفت: ساماندهی زندگی جنسی افراد در جوامع مختلف به فرهنگ، نگرش و شاخص های دینی آنها بازمی گردد. بر اساس چارچوب های اخلاقی و مذهبی که داریم، فقط روابط جنسی است.» معتقدیم این امر در قالب ازدواج قابل قبول است، اما در سال های اخیر با ایجاد ماهواره، فضای مجازی و البته عواملی مانند افزایش سن. ازدواج و افزایش طلاق، ارزش های جنسی تغییر کرده است.

وی دلایل ازدواج سفید را کاهش کارکرد و اهمیت خانواده، شرایط اقتصادی، ترس از ازدواج، ناامیدی از ازدواج، بی اعتمادی به ازدواج، باورهای فمینیستی، احساس برابری، احساس استقلال از جمله عوامل دانست. که باعث عواقب می شود ازدواج سفید می شود.

دو تیغ زندگی

وی گفت: ازدواج سفید نه سرمایه گذاری آینده را برای فرد فراهم می کند و نه امنیت روانی را برای فرد ایجاد می کند، تعهدی صورت نمی گیرد و پس از مدتی در زندگی پایدار هزینه عاطفی به راحتی به صفر می رسد. فرد انرژی عاطفی و روانی خود را در زندگی و در درازمدت سرمایه گذاری می کند که به راحتی نمی توان آن را از بین برد، اگرچه ممکن است برای هر دو طرف مشکلاتی پیش بیاید، اما طرفین به راحتی از هم جدا نمی شوند و احساس تعهد بیشتر است.

وی ازدواج سفید را مغایر با فرهنگ و آداب و رسوم کشورمان دانست و گفت: این نوع ازدواج ها مغایر با فرهنگ و آداب و رسوم ماست و با تقویت ارزش های دینی خود می توان با حذف سازوکارهایی این آسیب را برطرف کرد. ازدواج آسان، ازدواج بازدارنده خوبی برای این آسیب اجتماعی است.

نادری بزرگترین مزیت همه را انرژی روانی و سلامت روان می داند و خاطرنشان کرد: جوانان امروزی تمایلی به قبول مسئولیت سنگین ازدواج ندارند و سعی می کنند ساده ترین و غیرمسئولانه ترین راه را انتخاب کنند و فقط نیازهای خود را برطرف کنند.

وی غرب زدگی را یکی از دلایل گرایش جوانان به پدیده ازدواج سفید عنوان کرد و افزود: ترویج فرهنگ غرب و گرایش جوانان به این جایگاه عمدتاً ناشی از تاثیر شبکه های اجتماعی و ماهواره است. مسئولان و والدین کنترل بیشتری داشته باشند.

قطبی شدن زنان

نادری با بیان اینکه ازدواج سفید تعهد و مسئولیت قوی ندارد، گفت: مسئولیت دو طرف نیست و هر زمان که بخواهند می توانند رابطه را ترک کنند و روحیه آسیب می بیند به خصوص این عواقب برای خانم ها بیشتر است.

وی رسانه ها را در شکل گیری افکار جامعه موثر دانست و گفت: ما تصویری از حقیقت زنانه داریم که رسانه ها به ما می رسانند. در نتیجه، تصور و تأثیر جوانان ما بر زندگی پس از ازدواج توسط رسانه ها و عمدتاً نقشه خانواده شکل می گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بیشتر بدن یک زن و جنبه های شخصیتی او مردانه شده است و لطافت و روحیه طبیعی او بیشتر از نقاط قوت او به عنوان نقاط ضعف زن محسوب می شود. لطیف و مادرانه به عنوان شخصیت دوم و مکمل به تصویر کشیده می شود و زندگی بر راحتی متمرکز است.

چراغ سبز به ازدواج سفید؟!

از ازدواج سفید آماری وجود ندارد اما افزایش خانه های مبله ساعتی و روزانه در آمل نشان می دهد که روند ازدواج سفید رو به افزایش است، آگهی های دیواری و لوله ای و قیمت های بالای 800 هزار تن در روز تا 300 هزار تن می رسد. و حتی در جاهایی به یک میلیون و 800 رسیده است و این نشان دهنده تقاضای زیاد جامعه است.

راضیه 25 سال سن دارد و دو سال و نیم با مهران زندگی می کند و دانشجو است و برای تحصیل از همدان به آمل آمده است و خانواده اش هنوز هیچ اطلاعی ندارند و از خرجش پشیمان است و ترک تحصیل کرده و بی اعتماد شده است. راضیه امروز احساس پوچی می کند و از مشاوره افسردگی کمک می گیرد.

ملیت رقیب جدی ازدواج رسمی است که امروز در سایه غفلت ما ایستاده است و نقاط فرهنگی و مذهبی خود را تقویت نمی کنیم و جوانان ما از تهدید و نابودی آن در امان نیستند.

اگر در سال های گذشته طلاق عاطفی تهدیدی برای خانواده محسوب می شد، امروزه ازدواج سفید به دور از چشم خانواده و جامعه بر آسیب های اجتماعی غلبه کرده و به کابوسی وحشتناک برای نهاد خانواده تبدیل شده است.

تهدید انکارناپذیری که به دنبال حذف کانون خانواده در ایران است، تهاجم فرهنگی، کاهش باورهای دینی و اخلاقی، مشکلات اقتصادی، تنوع، برخی قوانین سخت و غیرضروری ازدواج و طلاق ممکن است ریشه این رابطه سیاه باشد و بعداً اگر همان رودخانه عروسی ساندویچ قطعا کابوس دیگری برای مرکز مقدس خانواده خواهد بود.

در نهایت، گرچه رابطه جنسی با جنس مخالف در کشورهای غربی امری ناهنجار نیست، اما پیامدها و چالش های چنین ازدواجی را نیز به دنبال دارد. با توجه به افزایش تعداد فرزندان نامشروع، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست و خطر ابتلا به ایدز.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید