زنگ هشدار / میزان تولد پایین به صدا در می آید. نتیجه سبک زندگی شهری و مدرنیته


ساعت: 11:00
تاریخ انتشار: 1011/01/22
کد خبر: 1821159

حسن میرشکار گفت: پیری جمعیت و کاهش زاد و ولد دو تهدید جدی برای آینده کشور است که باید هر چه سریعتر به آن رسیدگی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن میرشکار کارشناس اجتماعی در گفت و گو با عصر هامون با اشاره به عوامل زایمان در خانواده ها اظهار کرد: عوامل زیادی مانند مسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در زایمان موثر است.

وی افزود: طی یک پروسه بسیار طولانی باروری و زاد و ولد در حال ایجاد است که از دهه 60 تا کنون حدود 6 عدد کاهش یافته است و این آمار بسیار نگران کننده است.

این کارشناس با اشاره به سبک زندگی شهری و روستایی افزود: در بین جوامع شهری و روستایی، بین جوامع سنتی و صنعتی و مدرنیته، سبک زندگی در حال تغییر است و زندگی شهری و کشورهای پیشرفته تر صنعتی شده و تمایل به کاهش جمعیت دارند.

زنگ جمعیت به صدا درآمده است

وی افزود: جوامع شهری نسبت به جوامع روستایی فرزندان کمتری دارند و این امر تحت تأثیر سبک زندگی و همچنین نگرش ها، ارزش ها، باورها و اعتقادات و همچنین مشاغل در زندگی شهری و جوامع صنعتی، سبک زندگی و فرصت ها از بدو تولد فرزندان است. نیاز زیادی دارد

میرشکار ادامه داد: به هر حال ما وارد دوره مدرنیته شده ایم. یکی از ویژگی های این دوره سبک زندگی خاص است که منجر به میل به کاهش جمعیت می شود که دلایل زیستی و درمانی خاص خود را دارد.

وی تصریح کرد: کاهش جمعیت قطعا زنگ خطری است، پنجره جمعیتی یک دهه دیگر بسته می شود و فرصتی را که برای جمعیت جوان داشتیم از دست داده ایم، اگر در دهه آینده تلاش نکنیم و این فرصت را از دست بدهیم. جامعه پیر خواهد شد.

این کارشناس اجتماعی خاطرنشان کرد: با توجه به زاد و ولد و شرایط فرهنگی، حق مسکن و حق فرزند باید در میان مدت از طریق مشوق های اعلام شده برای بچه دار شدن و افزایش حقوق و مزایای صاحبان فرزند افزایش یابد. باید ابزار ازدواج فراهم شود و در درازمدت ارزش های فرهنگی ما به سمت میل به علم افزایی و تولد فرزندان پیش برود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید