از «ازدواج سفید» تا «زاکاری»؛ دلایل کاهش ازدواج چیست؟

ازدواج سفید

روز جدید : کار و اشتغال، تامین مسکن، تامین هزینه های ازدواج و خرید لوازم مصرفی لازم و پرداخت جهیزیه از جمله دلایل اصلی کاهش ازدواج است.

این جامعه شناس با اشاره به دلایل کاهش ازدواج و لزوم ارائه راهکارها و فرهنگ سازی برای مقابله با آن، گفت: نمونه هایی از خانواده های موفق را می توان به جوانان نشان داد و البته باید بخشی از واقعیت را بپذیریم. جامعه را ترک کنند و از حکومت خارج شوند.»

حسن خدمتگزار با اشاره به کاهش ازدواج در یک دهه گذشته گفت: دلایل کاهش ازدواج بر اساس نظم و اولویت نیست، بلکه می توان به مواردی اشاره کرد. یکی از دلایل اصلی کاهش ازدواج مشکلات اقتصادی است.

وی افزود: کار و اشتغال، تامین مسکن، تامین هزینه های ازدواج و خرید لوازم مصرفی لازم و پرداخت مهریه از دلایل اصلی کاهش ازدواج است.

عوامل بیرونی و عوامل ذهنی; موانع ازدواج جوانان

این جامعه شناس بیان کرد: تمایل به ادامه تحصیلات عالی در همه عرصه های زندگی به ویژه در بین زنان یکی دیگر از دلایل کاهش ازدواج به ویژه در سال های اخیر است.

وی با بیان اینکه علاوه بر عوامل بیرونی، علل و انگیزه های روحی و روانی نیز وجود دارد که منجر به کاهش ازدواج در بین جوانان شده است، افزود: نظارت بر زندگی دیگران و مشکلات آنان، نظارت بر حجم طلاق و گسترش آن، تأثیر شخصیت های خاص و سلبریتی های هنری و … را می توان یکی دیگر از دلایل موثر در کاهش ازدواج دانست.

این خادم با اشاره به اهمیت و کارکرد خانواده بیان کرد: کارکرد خانواده سنتی شامل چند امر اساسی از جمله تنظیم روابط جنسی، تولید مثل، رفع نیازهای مادی و عاطفی، تامین امنیت، حمایت در شرایط سخت و ایجاد منزلت اجتماعی است. افراد…

وی افزود: در دنیای امروز این کارکردها بر عهده خانواده است و افراد برای رفع این نیازها در خارج از خانواده به دنبال آن می گردند. به عنوان مثال اگر فردی سال ها پیش ازدواج می کرد، اعضای خانواده و اقوام به شروع زندگی کمک می کردند، اما اکنون این کمک به صورت وام و از طریق بانک انجام می شود.

گسترش ازدواج سفید

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از کارکردهای خانواده تامین نیازهای جنسی افراد است، گفت: مردم در کشورهای غربی برای رفع نیازهای جنسی خود به موسسات ارائه دهنده این خدمات مراجعه می کنند که این امر منجر به ایجاد خانواده های سفیدپوست شده است. در جامعه ما قطعا ازدواج سفید در جامعه رواج پیدا کرده است و اولین فردی که این موضوع را مطرح کرد رئیس وقت دفتر مقام معظم رهبری بود.

پدیده Sugar Daddy و Sugar Mami

این جامعه شناس ادامه داد: بدتر از آن اینکه امروز پدیده قند و شکر عظیم رواج یافته و در این پدیده فضای اجتماعی جدیدی برای ارائه خدمات مالی و عاطفی جدید ایجاد شده است.

وی گفت: قند مامی آماده است تا نیازهای مادی یک پسر جوان را برطرف کند تا به سراغ او برود یا وام بگیرد. در مورد باباهای شکر هم همینطور. علیرغم اینکه معتقدیم این مشکلات در جامعه وجود ندارد، اما اگر به فضای مجازی نگاه کنیم متوجه می شویم که چقدر جا برای محبوبیت قند باباها و شکر باباها وجود دارد. در واقع ما اصطلاحات جدید و فرهنگ جدیدی را می بینیم.

این بنده با بیان اینکه آماری از این پدیده ها وجود ندارد، افزود: آماری در این زمینه وجود ندارد اما قابل رصد است. بخشی از این را می توان در فضای مجازی و در زندگی واقعی دید، اما این پدیده وجود دارد. در این زمینه دلیلی برای ارزیابی اطلاعات وجود ندارد که البته طبیعی است چرا که طرح این موارد قبح آن را می شکند.

راه حل چیست؟

وی ادامه داد: مهم ترین سوال این است که برای دلایل کاهش ازدواج راه حلی پیدا کنیم اما چه کسی در این زمینه فرهنگ سازی می کند؟ رادیو، تلویزیون، رسانه ها، منبرها، آژانس های تبلیغاتی و دانشگاه ها می توانند در این مورد صحبت کنند. اگر بتوانیم برخی از این مشکلات را حل کنیم، قطعاً می توانیم راهی پیدا کنیم.

این جامعه شناس افزود: برای این کار می توان نمونه هایی از خانواده های موفق جوانان را نشان داد و البته باید بخشی از واقعیت جامعه را نیز پذیرفت و به عدول از قاعده مندی فکر کرد.

او می گوید: «مثلاً زمانی آنقدر در مورد اعتیاد لجبازی می کردیم و درباره آن صحبت می کردیم که هیچکس نمی توانست اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورد و در نهایت شیوع پیدا کرد و تبدیل به یک بیماری شد، اما پس از آن جا برای ترک وجود داشت. کمک به مردم ایجاد شد و درمان دنبال شد.

دیدگاهتان را بنویسید