مرکز تحقیقات: هزینه های بالای راه اندازی و بیکاری از دلایل ازدواج نکردن به موقع جوانان است

مرکز تحقیقات: هزینه های بالای راه اندازی و بیکاری از دلایل ازدواج نکردن به موقع جوانان است

روز جدیددفتر پژوهش های آموزشی و فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی عوامل موثر در افزایش سن ازدواج جوانان می پردازد. هزینه های بالای راه اندازی، هزینه های بالای مسکن، بیکاری و بیکاری جوانان و یافتن گزینه مناسب برای ازدواج جزو سه اولویت اول جوانانی است که در آن زمان ازدواج نمی کنند.

در این گزارش آمده است: بر اساس داده ها و نتایج سازمان ثبت احوال و مرکز آمار ایران، روند تغییرات نرخ ازدواج به گونه ای است که نرخ ازدواج کاهش و میانگین سن ازدواج افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: بررسی ابعاد ازدواج و الگوهای ازدواج، متغیر کلیدی سن ازدواج را در این مدل ها نشان می دهد و افزایش سن ازدواج، الگوهای آن را تغییر می دهد و شاخص های دیگری مانند زایمان، زندگی زناشویی، استحکام خانواده، نیاز به ازدواج. و … تاثیر می گذارد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تشریح افزایش سن ازدواج و محاسبه متغیرهای موثر بر آن مد نظر قرار گرفته است. در این راستا مطالعات و تحقیقات ملی مورد بررسی قرار گرفت و سمپوزیوم های تکمیلی با کارشناسان این حوزه برگزار شد.

در این گزارش، نتایج به‌دست‌آمده از دو روش مورد استفاده نشان می‌دهد که هزینه‌های بالای راه‌اندازی، هزینه‌های بالای مسکن، بیکاری و بیکاری جوانان و یافتن گزینه مناسب ازدواج جزو سه اولویت اول برای عدم ازدواج در سنین پایین است.

در این گزارش آمده است: عوامل ذکر شده به ترتیب در حوزه اقتصادی، اجتماعی-اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی است. به عبارت دیگر می توان گفت عدم تغییر روند موجود و عدم توانمندی اقتصادی افراد در تامین خانواده نه تنها استحکام خانواده های موجود را تحت الشعاع قرار می دهد، بلکه مانع تشکیل خانواده های جدید نیز می شود. اغلب عواملی که از اولویت تأثیرگذاری بالایی برخوردارند، یکی از کارکردهای مهم خانواده و آن کارکرد اقتصادی است. بدین ترتیب در سطح اول افراد با مشکل رفع نیازهای خود مواجه می شوند و وارد سطوح دیگر که شامل تشکیل خانواده و رفع نیازهای عاطفی می شود، نمی شوند.

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده است: البته عوامل موثر بر سن ازدواج به هم پیوسته اند و چرخه ای از عوامل را تشکیل می دهند. بنابراین حل مشکل با شکستن چرخه و رابطه متقابل کارآمدی و اثربخشی امکان پذیر است و باید راهبرد حل مشکل زناشویی با در نظر گرفتن عوامل اولویت دار برای افزایش سن ازدواج و ارتباط بین آنها تدوین شود.

در این گزارش آمده است: یکی از مهم ترین و موثرترین راهکارها برای کاهش سن ازدواج، مدیریت نظام آموزشی و تقویت مشاغلی است که وابسته به تحصیلات عالی نیستند. از سوی دیگر در طراحی فرآیندهای کاری و زیرساخت ها باید به ایجاد فرصت برای توسعه کارآفرینی و محصولات خرد توجه ویژه ای شود. نکته دیگر در مورد اشتغال، اهمیت ظرفیت استان ها و شهرستان های مختلف برای ایجاد اشتغال است، چرا که طبق آمار شهرهای دارای اشتغال بالاتر، سن ازدواج کمتری نیز داشته اند. این دسته به کاهش مهاجرت نیز کمک خواهد کرد.

در این گزارش آمده است: موضوع دیگر تقویت قدرت انتخاب صحیح در ازدواج است که ایجاد و تقویت نهادها و ظرفیت های مردمی و افزایش مهارت افراد و خانواده ها در این زمینه است.

دیدگاهتان را بنویسید