ارتباط چهره به چهره مانع ازدواج را کاهش داد / نقش سبک زندگی اسلامی در ازدواج آگاهانه


ساعت: 08:19
تاریخ انتشار: 04/12/1401
کد خبر: 1880379

چشم و هم چشمی مانعی برای ازدواج آسان شده است و تشریفات و هزینه های زیاد در ازدواج باعث افزایش سن ازدواج شده است در حالی که نقش سبک زندگی اسلامی و سبک زندگی ساده در ازدواج آسان نقش موثری دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، ازدواج های امروزی با ازدواج های دهه های قبل بسیار متفاوت است، شکل گیری زندگی در سال های گذشته بسیار ساده و با توقعات کم اما با عشق و زندگی ساده آغاز می شد و زوج ها سال ها در کنار شیرینی و مشکلات، زندگی مشترک ادامه دادند.

اما در سال های اخیر دغدغه کار، امکانات، خانه خوب، ماشین، وسایل پر زندگی، جشن عروسی مجلل از مهم ترین مسائل جوانان در هنگام ازدواج است و تاثیر چشم و هم چشمی در این امر. مراسم به مانعی برای تشکیل زندگی مشترک تبدیل شده است.

بسیاری از آداب و رسومی که در گذشته برای ازدواج جوانان رعایت می شد، با گذشت زمان و تغییر سبک زندگی، کم رنگ شده و جای خود را به توقعات و رونق افراطی داده است که منجر به افزایش سن ازدواج در بین جوانان شده است.

معیارهای ازدواج جوانان امروز تغییر کرده است و آنها مسائل اقتصادی و رفاه را بر سایر مولفه های زندگی مشترک ترجیح می دهند، در حالی که توقع و تامین همه امکانات نمی تواند ضامن سعادت زوجین باشد، اما گذشت، عشق، فداکاری، ایمان می تواند. عامل شادی موثر باشد

در سال های اخیر موضوع ازدواج آسان با هدف دوری از تجمل گرایی و چشم و هم چشمی و همچنین تسهیل ازدواج برای جوانان مطرح شده است.

ازدواج آسان یعنی ازدواج بدون مهریه بالا، تامین زندگی ساده به دور از تجمل، کمک به تامین مسکن و اشتغال که می تواند گواه سعادت چنین خانواده ای در گذر زمان باشد.

اول ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده و به مدت یک هفته برنامه های متنوعی برای ترویج ازدواج آسان و الگوبرداری از آن برگزار می شود. زندگی این زوج می تواند مسیر خوشبختی و خوشبختی زوجین باشد.


160e91d9 1ade 42cc 8b46 7322654fb2bd خبر خاکستری


یک سوم جمعیت استان را جوانان تشکیل می دهند

شهاب مولایی معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان لرستان در گفتگو با خبرنگار صفیفلک با بیان اینکه در تقویم رسمی کشور اول ذی الحجه سالروز پیوند ملکوتی حضرت علی(ع) است، اظهار داشت: حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان روز ازدواج و هفته مکارن نامگذاری شده است. وی با نامگذاری این روز به عنوان هفته ازدواج، تصریح کرد: ازدواج در فرهنگ اسلامی وسیله ای برای تکمیل دین، توسعه اخلاق، تامین سلامت جامعه و استقامت و بقای نسل و زمینه ساز پرورش جنبه های اجتماعی و پذیرش آن است. مسئولیت های فردی، برده داری و این مسئله اجتماعی مسلمانان است، از این رو تسهیل ازدواج و تحکیم بنیان خانواده و سامان دادن به زندگی جوانان در اسلام در همه اعصار مورد تاکید بوده و امروزه در رأس توجه مقدسات قرار دارد. نظام جمهوری اسلامی برای سامان دادن به امور جوانان.

وی افزود: در استان لرستان 605 هزار و 986 جوان 18 تا 35 ساله وجود دارد که یک سوم جمعیت استان را تشکیل می دهند، دو سوم این جمعیت در نقاط شهری و یک سوم در روستاها زندگی می کنند.

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان لرستان گفت: در نظرسنجی سال 1398 از جوانان استان لرستان پرسیده شد که در صورت داشتن تمکن مالی دوست دارند چند فرزند داشته باشند و 27 درصد از جامعه آماری این نظرسنجی می خواست چهار فرزند یا بیشتر داشته باشد 35 درصد دو فرزند، 19 درصد سه فرزند، 14 درصد یک فرزند و 4 درصد تمایلی به بچه دار شدن ندارند.بر اساس این نظرسنجی میانگین تعداد فرزندان مناسب برای جوانان استان 2.7 کودک است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته 14 هزار و 700 واقعه ازدواج ثبت شده در بخشداری به ثبت رسیده است.

مولایی با اشاره به برنامه های این هفته گفت: برگزاری ستاد ساماندهی امور جوانان با تخصیص کار برای ویژه برنامه های هفته ازدواج، برگزاری جشنواره تجلیل از زوج های موفق و فعالان و تلاشگران عرصه ازدواج و خانواده، برگزاری نشست های تخصصی آنلاین در فضای مجازی با محتوای آسیب های نوظهور در حوزه ازدواج و خانواده، تشریح پیامدهای تک فرزندی، ارائه آداب و رسوم سنتی ازدواج در استان، ارائه مشاوره رایگان ازدواج، دیدار با اصحاب رسانه و خبرگزاری های استان به ترویج ازدواج آسان، آگاهانه و به موقع و همچنین اصلاح آداب و رسوم و باورهای مانع و مانع ازدواج بپردازند. . . این یکی از مهمترین برنامه های تدارک دیده شده برای این هفته است.

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان لرستان با بیان اینکه در دو ماهه نخست سال 11 هزار و 525 نفر برای دریافت تسهیلات ازدواج در استان مراجعه کردند، گفت: از این تعداد یک هزار و 713 نفر توانستند این تسهیلات را دریافت کنند. بنابراین در این مدت در مجموع 233 میلیارد تومان برای خدمات ازدواج جوانان پرداخت شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر 9 هزار و 812 نفر در استان برای دریافت تسهیلات در نوبت هستند و برنامه ریزی های لازم انجام شده تا بتوانیم با مساعدت بانک ها در پرداخت تسهیلات تسریع کنیم.


82e35df5 8a1f 49b2 8543 62bc530136eb خبر خاکستری


ازدواج آسان یعنی سختگیری در مسائل مالی ازدواج نداشته باشید
روح جهان افروز کارشناس مسائل خانواده اظهار داشت: در آیات و روایات بر شکل گیری زندگی مشترک و ازدواج تاکید فراوانی شده است و می توان دریافت که یکی از وظایف والدین فراهم آوردن شرایط ازدواج برای آنهاست. بچه ها و سوال دوم.برای ازدواج آرام باشید و به دلیل مشکلات جزئی آن را به تعویق نیندازید، حتی اگر نبود، پول و امکانات مالی برای ازدواج کافی است، وجود دارد و اگر فرزند گناهی انجام دهد، کار نمی کند. ، این گناه نیز بر او نوشته می شود.

وی افزود: ازدواج آسان نباید در مورد مسائل مالی ازدواج سخت گیری کند و روند ازدواج جوانان باید آسان و ساده باشد و موانع ازدواج تا حد امکان کاهش یابد و همچنین افراد موثرتر در خانواده. نباید مانع ایجاد کند.

یک کارشناس مسائل خانواده گفت: بنابراین خانواده به عنوان کوچکترین و مهم ترین نهاد اجتماعی نقش بسیار مهمی در تربیت و شکل گیری شخصیت و نگرش نسبت به زندگی آینده فرزندان دارد و به طور مستقیم و غیرمستقیم تأثیر می گذارد.

وی تصریح کرد: یکی از کارکردهای مهم خانواده آموزش مهارت های سازگاری به کودکان به صورت عملی است و این کارکرد در شکل گیری یک ازدواج پایدار و موفق برای فرزندان موثر خواهد بود، یعنی زمانی که فرزندان تصمیم به ازدواج می گیرند، خانواده ها تلاش می کنند. تعاملات و معیارهای خود را در زندگی مشترک برای فرزندان در نظر بگیرند و عملاً معیارها و معیارهای آنها را در انتخاب فرزندان لحاظ نکنند، بنابراین برای تسهیل مسیر ازدواج برای جوانان وظیفه خانواده هاست. اوامر خدا را اول برای خودشان و سپس برای فرزندانشان رعایت کنند، بگذارید بدانند که خداوند برکتی را در ازدواج قرار داده است که فقرا را ثروتمند می کند.


تشریفات عروسی گران قیمت برای جوانان
جهان افروز تصریح کرد: تربیت فرزندان پرتلاش زمانی است که فرزندان و خانواده معتقدند با تلاش و توکل به خدا مشکلات حل می شود بنابراین ترس و دلهره ای برای شروع زندگی با امکانات کم وجود ندارد.

یک کارشناس مسائل خانواده گفت: القای این باور از سوی والدین به فرزندان که شادی فقط در مادیات نیست و سعادت مادی لزوماً خوشبختی نمی آورد، بلکه سعادت در سایه تلاش، محبت، محبت و احترام متقابل می تواند تضمین کننده سعادت باشد. .

وی خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه (س) فرزندانی را با ساده زیستی تربیت کردند که هر کدام در دنیا آشفتگی ایجاد کردند، بنابراین خانواده ها باید آینده فرزندان خود را ببینند نه سعادت فعلی خود را و مقدمات و آداب گران قیمت ازدواج را بر جوانان تحمیل کنند. مردم.نکن

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید