سبک زندگی اسلامی؛ یاور ازدواج آسان/ لوکس بودن مانع بزرگی برای شروع زندگی است


ساعت: 11:30
تاریخ انتشار: 1301/08/10
کد خبر: 1907489

ترویج فرهنگ تسهیل ازدواج برای مقابله با تهاجمات فرهنگی؛

سبک زندگی اسلامی اساس ازدواج آسان است و جوانانی که در این راستا تحصیل کرده اند، زندگی مشترک را راحت تر آغاز می کنند، زیرا تجمل گرایی و تشریفات مانع بزرگی در آغاز زندگی به شمار می رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، ازدواج سرآغاز تشکیل خانواده و زندگی مشترک است که کوچکترین نهاد اجتماعی جامعه محسوب می شود، اگر ازدواج در جامعه افول کند یا اهمیت بالای خود را از دست بدهد، جامعه دچار انحرافات بزرگی می شود.

امروزه جوانان به دلیل مشکلات ناشی از اشتغال و بیکاری و یا نداشتن خانه و سایر امکانات رفاهی و بعضاً امکانات مجلل از ازدواج اجتناب می کنند و در گذشته ازدواج آسان بود و خانواده ها بدون تجمل ازدواج بین زن و مرد را ترتیب می دادند. در حالی که زندگی شان رونق داشت، این کار را کردند و حمایت کردند، اما امروز چشم و هم چشمی و هزینه های تجملاتی و سنگین برگزاری عروسی باعث شده است که جوانان کمتر به فکر ازدواج آسان بیفتند.

ازدواج در آموزه های دینی اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است و ازدواج مورد تاکید پیامبر (ص) و ائمه عطار (علیهم السلام) است، جوانی که با ازدواج موافقت می کند، تصمیم گیرنده مشکلات اوست و در این راه او را می پذیرد. هیچ وقت به حال خود رها نمی شود که باید روی موضوع ازدواج جوانان کار فرهنگی کرد و نمونه هایی از جوانانی که زندگی خود را با ازدواج آسان آغاز کردند، ارائه کرد.


نقش سبک زندگی اسلامی در ترویج ازدواج آسان

کسانی که بدون تجمل و تلاش زیاد زندگی را ساخته اند و موفق شده اند باید به جوانان نیز معرفی شوند، تجربه ثابت کرده است که خانواده هایی که دارای گرایشات دینی و مذهبی نیکو هستند و در زندگی به خدای متعال اعتماد دارند و ایمان راسخ دارند، می دانند که خداوند متعال است. تامین کننده اصلی رزق و روزی، در ازدواج فرزندان خود سخت گیری نمی کنند و با ازدواج با جوانان در این امر مهم به آنها کمک می کنند.

در این میان نقش سبک زندگی اسلامی در ترویج ازدواج آسان بسیار مهم است. امروزه در شبکه های مجازی تبلیغات مخربی منتشر می شود که اگر جوانی بخواهد ازدواج کند باید سرمایه میلیاردی داشته باشد. آنها می گویند اگر یک زوج جوان می خواهند خانه دار شوند باید تا آخر عمر درآمدشان را پس انداز کنند تا بتوانند خانه داشته باشند اما تجربیات زیادی وجود دارد که زوج های جوان بعد از چند سال کار و تلاش و اعتماد به آنها. خدا و کاهش توقعاتشون بعد از داشتن یه خونه کوچیک.

ازدواج آسان مستلزم ایمان به خداست که باید به خدا توکل کرد، زوج های جوان باید زندگی ساده خود را بدون توجه به تجملات و برگزاری مراسم ساده برگرفته از سبک زندگی اسلامی آغاز کنند.


be49a8da f5f5 402d ba58 81c7f0cfd617 خبر خاکستری



اعتقادات مذهبی از تجمل جلوگیری می کند

حامد پرچی، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: دیدگاه برخی خانواده ها نسبت به ازدواج بسیار آسان و ساده است، در حالی که دیدگاه برخی دیگر نه. از نظر اجتماعی یکی از دلایل نگاه ساده به ازدواج، نگاه فرد و خانواده است، یعنی جهان بینی یک شخص است.

وی افزود: جوانی که در خانواده بزرگ شده و در مرحله ازدواج است، اهداف و افکار خاصی در مورد خودش دارد که اهدافش مشخص می کند که از زندگی چه می خواهد و چه برنامه هایی را انجام داده است، البته عوامل زیادی مانند باورها و باورها ذهن افراد را تشکیل می دهد و مهم ترین آنها آموزش هایی است که از کودکی تا جوانی می شود که ممکن است از طریق مؤسسات آموزشی یا خانواده باشد.

این جامعه شناس بیان کرد: امروزه نگاه به ازدواج آسان دیدگاهی است که در بین متدینین بیشتر دیده می شود و این افراد اعتقادات مذهبی قوی تری دارند اما وقتی به ریشه ها توجه می کنیم می بینیم که نگاه افرادی که به آسانی معتقدند. ازدواج و تحصیل که دریافت کرده اند علت تفکراتشان در قالب تفکرات مذهبی است که شکل گرفته و هدفشان ازدواج، زندگی و رشد و کامل شدن است.

وی خاطرنشان کرد: زوج هایی که زندگی خود را به دور از سایه تجمل آغاز می کنند در واقع زندگی خود را از صفر شروع می کنند و به درجات بالاتر می رسند و این زوج مسئولیت می پذیرند، این افراد باید کامل باشند دین و توجه به سخنان پیامبر و ائمه در مورد ازدواج آماده شدن برای زندگی.


0a06ffef d82d 42b3 8a94 d966604a907b خبر خاکستری



ازدواج موفق باعث رشد و کمال می شود

پرچی بیان کرد: اما ازدواج کسانی که عقاید دینی ندارند و مسیر زندگی اسلامی را دنبال نمی کنند متفاوت است زیرا این افراد می گویند تا شرایط و امکانات و همه امکانات و تشریفات خاص مهیا نشود ازدواج نمی کنند. اعتراف می کنند که ازدواج باید با شرایطی که در نظر دارند امکان پذیر باشد، به طوری که اگر هر یک از مراسم به خوبی انجام نشود یا جهیزیه به اندازه کافی تهیه نشده باشد، به این معنی است که حیثیت آنها حفظ نمی شود.

این جامعه شناس افزود: این افراد ازدواج را مقوله ای سکولار می دانند و بر اساس مقتضیات زمان تغییر می کند، حتی اگر عرف اشتباه باشد. کسانی که برای اهداف بالاتر ازدواج می کنند، می دانند که بسیاری از مراسم ها مجلل و دست و پا گیر هستند و هدف آنها داشتن یک ازدواج موفق است که فرد را به کمال می رساند، حتی گاهی اوقات برخی از مراسم ها دلیل عقلانی ندارند، اما با اصرار بر آن می توان به برگزاری آن پی برد. بازگشت گاهی اوقات مشکلاتی را در مسیر زندگی ایجاد می کند.

پرچی با بیان اینکه وقتی ازدواج بر اساس ایمان و هدف باشد، سختی ها را در مسیر خود تحمل می کنند، گفت: این دسته از زوج ها می پذیرند که زندگی را آسان شروع کنند و اگر مشکلی پیش بیاید، راحتتر و در نتیجه این زندگی حل می شود. ازدواج آنها دوام بیشتری دارد، اما برای افرادی که به تجمل گرایی تکیه می کنند و حتی تشریفات اشتباه را انجام می دهند، با کوچکترین مشکلی زندگی آنها از هم می پاشد.


سخت گیری یکی از مهم ترین موانع ازدواج آسان است

جهان افروز کارشناس خانواده پرانرژی در گفتگو با خبرنگار سفیرا افلاک اظهار داشت: اخلاق اسلامی و بهره مندی از حوزه های دینی شامل بسیاری از معارف اسلامی است و رفتار و منش انسان را با موازین الهی شکل می دهد و اگر گستره اخلاق اسلامی باشد. خیلی مشکلات به برکت این فطرت الهی حل می شود و با ازدواج اسلامی مبتنی بر تربیت دینی، به جای ایجاد مشکل، برکات پدید می آید.

وی افزود: متأسفانه آنچه امروز در امر ازدواج شاهد آن هستیم این است که آثار و پیامدهای ضعف اعتقادات و باورهای دینی در مظاهر مختلف از جمله تحصیل، کار، مسکن، اتومبیل و برگزاری مراسم لچکرها نمایان است. که عده ای این موارد را در نظر می گیرند، نیاز به ازدواج را می دانند و جوانی خود را فدای این مقدمات می کنند که دلیل افزایش سن ازدواج است.

این کارشناس خانواده تصریح کرد: از جمله آموزه های تربیت دینی و اخلاقی توکل به خداست که در امر ازدواج ما را به سمتی می کشاند که به جای ترس از آینده و به فکر معیشتی و غم و اندوه مالی به قوی ترین تکیه گاه متوسل شویم. ، ما امیدوارم که تامین کننده خواهد بود

جهان افروز تصریح کرد: سخت گیری در امر ازدواج یکی از مهم ترین موانع ازدواج آسان است که معمولاً در موارد جهیزیه، مسکن، کار و تحصیل اتفاق می افتد و طمع دنیا را محور ارزش ها و مهمترین مسیر موفقیت قرار می دهد. و خوشبختی و به همین دلیل این افراد سعی می کنند با افراد ثروتمند ازدواج کنند.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی افرادی که دارای ویژگی های اخلاقی بالایی مانند بیزاری از دنیا، قناعت و ساده زیستی هستند، هرگز در مورد ازدواج سخت گیری نمی کنند و برای این دسته از افراد مهریه بالا، ثروت زیاد و مهریه از این قبیل معیارهای ارزیابی نیست، بلکه تربیت دینی است. سعادت و خوشبختی واقعی را تضمین می کند.

این کارشناس خانواده بیان کرد: از دیگر موانع ازدواج آسان، رجز خوانی و تکبر است، زیرا کسانی که تربیت شده اخلاق اسلامی هستند، افرادی عاقل و قوی در برابر اغتشاشات هستند و از التهابات و خرافات اجتماعی هراسی ندارند و به همین دلیل به دنبال جهیزیه برای موضوع ازدواج هستند بار و ترتیب گرانی مجالس و ماشین و خانه و شغل و موقعیت اجتماعی زیاد نیست و درگیر مسابقه ای می شوند که روش های آن هر روز بدیع تر می شود و آرامش خانواده در آن آسیب می بیند. آسیب و تنش .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید