لازمه تحقق ازدواج آسان، داشتن مولفه های استدلال دینی است/ تاثیر منفی سبک زندگی غربی بر جامعه ایران


ساعت: 10:37
تاریخ ارسال: 04/10/1401
کد خبر: 1879909

محمد مهربان; وی وجود مولفه های استدلال دینی را شرط لازم و ضروری برای تحقق ازدواج آسان، آگاهانه و پایدار می داند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد مهربان کارشناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، ضمن تبریک سالگرد ازدواج صالح ترین ستارگان صحنه سعادت، به شرایط اولیه ازدواج آسان اشاره کرد و اظهار داشت: ملاک های ازدواج آسان بستگی دارد. در مورد جهان بینی افراد، اعتقادات مذهبی و مذهبی، ویژگی های فرهنگی و اجتماعی و پذیرش الزامات متقابل شرط اساسی ازدواج آسان است.


وی ادامه داد: شرایط اصلی ازدواج آسان معمولا معیارهای معنوی، دینی، فکری و فرهنگی است، به ویژه در جامعه ما ایرانیان معیارهای اجتماعی مانند استقلال شغلی و مالی ملاک اصلی ازدواج محسوب می شود.



زنجیر معنوی و اسلامی یکی از مساعدترین معیارهای ازدواج است

این کارشناس مرتبط ترین معیارها را بر اساس زنجیره های معنوی و اسلامی عنوان کرد و گفت: کسانی که در زندگی موفق تر می شوند، این معیارها را برجسته تر می بینند و هر چه از زنجیره معنوی دورتر شوند و به زنجیره های مادی توجه کنند، فاصله شان بیشتر می شود. خود را از شرایط یک ازدواج آسان می گیرند و نتیجه مثبت و مفیدی به همراه نخواهد داشت.


وی با اشاره به شرایط ازدواج آسان از منظر اسلام، تصریح کرد: اسلام به عنوان کامل ترین ادیان آسمانی، معیارهای محکم و مشخصی را برای ازدواج آسان ارائه می دهد، معیارهایی که متضمن مسئولیت پذیری مشترک و کیفیت زندگی است.


وی افزود: اسلام به عنوان یک ایدئولوژی اصیل آسمانی و انسانی عوامل مثبت اخلاقی از جمله اخلاق حسنه، صداقت، تعهد، احترام متقابل و پایبندی به مبانی دینی و دینی را ضامن ازدواج آسان معرفی می کند.



معرفی الگوهای اسلام موجب ازدواج آسان در جامعه می شود

مهربان بیان کرد: هر چه طرفین از نظر فضایل اسلامی برجسته تر باشند ازدواج مؤثرتر خواهد بود و هر چه این صفات در طرفین ضعیف تر باشد شرایط ازدواج آسان تر می شود و باید از الگوهای اسلام پیروی کرد. ازدواج ملا امیرالمومنین علیه السلام و فاطمه زهرا. درود بر ایشان، انشالله که به عنوان صالح ترین مردم تاریخ به عنوان الگوی موفق مؤمنان و موحدان معرفی شوند و ما مسلمان با پیروی از این بزرگواران شرایط ازدواج آسان را به عنوان یک الگوی موفق و مثبت گسترش دهیم.


وی با اشاره به شرایط آسان ازدواج از منظر خانواده ها گفت: خانواده به عنوان یکی از ارکان اصلی جامعه نقش فراگیر در ازدواج دارد و امروزه متاسفانه برخی خانواده ها تحت تاثیر عوامل مختلف برخاسته از غرب و غرب هستند. فرهنگ های غیراسلامی.اسلامی و اساسی از نظر ازدواج آسان و به جای تسهیل شرایط بر اساس الگوهای اسلامی، فرهنگ های غیر ایرانی مخالف اصول اولیه جامعه را مطرح می کنند که جای تاسف دارد.



زندگی پرتلاطم نتیجه الگوبرداری غیر اسلامی است

این کارشناس ادامه داد: اگر خانواده ها از مبانی اسلامی و انسانی که در واقع اهل بیت ائمه اطهار علیهم السلام هستند الگو بگیرند، قطعا شرایط ازدواج آسان را تسریع می کند و اگر الگوهای غیر اسلامی رعایت شود. با یک زندگی طوفانی، مواج و مشکل مواجه خواهد شد


وی بیان کرد: علت عدم تمایل جوانان به ازدواج بر اساس اصول جسمی و فیزیولوژیکی، جسمی و جنسی برای ازدواج جوانان در این عصر و همچنین مشکلات مختلف فکری و اجتماعی در کنار بلوغ جسمانی و فرهنگی است. تغییراتی که به دلایل مختلفی این روند را به تاخیر انداخته است.



ازدواج های سنتی از ریشه های اسلامی و ایرانی نشات می گیرد

وی اذعان داشت: از جمله مهم ترین مقوله ها می توان به استقلال مالی و اشتغال و افزایش عظیم هزینه های ازدواج و زندگی ناشی از فرهنگ های غربی و غیر اسلامی اشاره کرد، به طوری که در گذشته مردم بیشتر بر اصالت اسلامی و ایرانی تکیه می کردند. و با حداقل توقعات و هزینه های ازدواج به راحتی انجام می شد، اما امروزه توقعات خانواده ها افزایش یافته است که منجر به کاهش ازدواج در جامعه و همچنین استقلال و امنیت شغلی، ثبات و ثبات در کسب درآمد نیز می شود. از جمله عوامل دیگر در این زمینه است.


مهربان با اشاره به تغییر نگرش فرهنگی در کشور بیان کرد: بی شک یکی از معضلات تداخل فرهنگ در جامعه است که یکی از مهم ترین مولفه های جدی گرفته شده و مدیریت آن در جامعه محسوب می شود. لازم است همه دست اندرکاران مسائل فرهنگی با رعایت متغیرها و مولفه های این تغییر نگرش، این ابر معضل را مدیریت و برنامه ریزی کنند.



مشکلات اقتصادی یکی از مهمترین موانع و عدم اقبال جوانان برای ازدواج است

وی با اشاره به موانع ازدواج اذعان داشت: مشکلات اقتصادی و اجتماعی به عنوان موانع ازدواج شناسایی شده است که جوانان را از ازدواج بی میل می کند که از مهمترین جنبه های ازدواج محسوب می شود، بنابراین مشکلات اقتصادی در مورد مبانی اساسی ازدواج مورد توجه قرار می گیرد. ، البته. در فرهنگ های محلی ما متفاوت است.


این کارشناس اجتماعی با اشاره به تغییر سبک زندگی و گسترش شبکه های مجازی و نقش آن در ازدواج نکردن جوانان، افزود: دنیای امروز دائما در حال تغییر است و به همان نسبتی که در امور علمی و تخصصی به سرعت در حال حرکت است، تغییراتی در نحوه زندگی جوانان نیز به وضوح تعریف شده است.



تاثیر مستقیم شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی افراد

وی ادامه داد: شبکه های مجازی می توانند متغیری در تغییر سبک زندگی و تاثیرگذاری بر ازدواج جوانان باشند و برنامه های مختلفی در شبکه های مجازی ارائه می شود که برخی از آنها مثبت و مفید تلقی می شوند اما اگر شبکه های مجازی غرب را هدف قرار دهند. ، تاثیر غیرعادی بر آنها می گذارند موضوع ازدواج را به مخاطبان خود و جوانان ما ایرانی القا می کنند و اساس ازدواج را سست می کنند.


مهربان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم فضای مجازی را با برنامه های پرهزینه و پرمخاطب در راستای ازدواج آسان و هوشمند مدیریت کنیم، می توانیم به سبکی منسجم و سازمان یافته تغییر دهیم، می توانیم موفق شویم و باید بپذیریم که شبکه های مجازی نقش تعیین کننده ای در این امر دارند. دنیای امروز دنیای دیجیتال و مجازی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید