محصولات تراریخته باید با تمامی پروتکل های ایمنی زیستی مطابقت داشته باشند/ هیچ محصول تراریخته ای در کشور تولید نمی شود

ساعت: 22:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۱
کد خبر: 1791637

دانیال کهریزی گفت: در حال حاضر در کشور محصولات تراریخته تولید نمی شود و این محصولات فقط برای طرح های تحقیقاتی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دانیال کهریزی در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: محصولات تراریخته یا تراریخته بخشی از میکروفناوری است که در دنیا با نام (GMO) یا (GMF) شناخته می شود.

نایب رئیس انجمن ملی علوم بذر گفت: همانطور که در مورد سلول های بنیادی انسانی بحث می کنیم، مهندسی ژنتیک در گیاهان نیز داریم.

وی با بیان اینکه ارزیابی ریسک باید به موازات هر فناوری انجام شود، گفت: بر این اساس محصولات تراریخته باید تمامی پروتکل های ایمنی زیستی را گذرانده و آزمایش شده باشد تا به مرحله مصرف برسد.

استاد مهندسی ژنتیک دانشگاه رازی افزود: برخی از محصولات وارداتی مانند دانه های روغنی مصرفی ما صددرصد تراریخته است در حالی که در کشور ما بنا به دلایلی اجازه کشت این محصولات داده نمی شود.

دکتر کهریزی با اشاره به مزایای محصولات تراریخته گفت: این فناوری مانند سلول های بنیادی و پروتئین های نوترکیب و … را باید یکی از شاخصه های سیستم دانست.

وی افزود: در حال حاضر در کشور محصولات تراریخته تولید نمی شود و این محصولات فقط برای طرح های تحقیقاتی است.

دکتر کهریزی با بیان اهمیت محصولات تراریخته گفت: این محصولات به منظور افزایش تولید گیاهی و ایمنی مواد غذایی و همچنین سازمان های متولی مانند سازمان غذا و دارو، استانداردها، حفاظت از محیط زیست و… مراحل ارزیابی ریسک “همه چیز تمام شده است.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن ملی ایمنی زیستی به تفاوت محصولات هیبریدی و تراریخته اشاره کرد و گفت: در این محصول تفاوت قابل مشاهده ای وجود ندارد، به عنوان مثال ژن مقاومت به دانه های نخود یا ذرت به همان دانه منتقل می شود. این گیاه در برابر آفات مقاوم است.

وی با توجه به تبلیغات و اخبار منفی درباره محصولات تراریخته گفت: متأسفانه برخی از مافیاهای واردکننده سموم و آفت کش ها علیه محصولات تراریخته شایعه پراکنی می کنند زیرا وقتی از بذرهای تراریخته مقاوم به آفات استفاده می کنیم دیگر نیازی به استفاده از سم نیست. هیچ مواد شیمیایی ندارند بنابراین، چنین دلالان به حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی فکر نمی کنند، بلکه منافع خود را در نظر می گیرند.

کهریزی در پایان خاطرنشان کرد: محصول تراریخته ای که مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو و برچسب (GMO) باشد، محصولی ارگانیک و بی خطر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید