تولید کودهای زیستی که تبدیل به یک محصول تکنولوژیکی شده است


ساعت: 12:51
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837186

زمانی که ایده اولیه یک دانش آموز رفسنجی محقق شد؛

پیمان هدیگان گفت: نکته بارز کار ما این است که سعی کرده ایم تمامی نیازهای تولیدی را بر اساس توانمندی های خود مکان یابی و طراحی کنیم و می توانیم در این زمینه بی نظیر باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; پیمان هدائگان، دانشیار گروه پروکاریوت ها در بیماری های گیاهی، گروه گیاهپزشکی دانشگاه ولی عصر (عج)، مدرس و محقق در زمینه بیماری های گیاهی و کنترل بیولوژیکی پاتوژن ها است.

وی دارای 17 سال سابقه تدریس در دانشگاه است و از سال 1393 در بازار کشاورزی و بیوتکنولوژی فعال بوده است.

خدایگان در گفتگو با خبرنگار ما درباره ایده اولیه تولید یک محصول کود زیستی که اکنون به یک محصول فناوری تبدیل شده است، گفت: (ادغام بذر) در ارتباط بودم و همیشه در این زمینه یاد می گرفتم و فعالیت های محدودی در سطح آزمایشگاهی انجام می دادم.

خدایگان افزود: از سال 1379 که در دانشگاه تهران پذیرفته شدم، به توصیه استاد راهنمای پایان نامه ام، دکتر حسن رضا اعتباریان، پروژه ای ملی به نام کنترل بیولوژیکی عوامل بیماری زای خاک در گندم و جو به ویژه توسعه و عمران را آغاز کردم. از اقتصاد کشور.»

مدرس گروه حفظ نباتات دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجانی گفت: طی سه سال همکاری در این پروژه و آموزش و پژوهش با زنده یاد دکتر حمید روحانی آشنا شدم. او مردی وارسته و صنعتگری کم نظیر بود، از آنها چیزهای زیادی یاد گرفتم و با مشورت ایشان با شرکتی به نام صبیق دانه آشنا شدم. این شرکت مواد اولیه جدیدی را برای کشاورزی تولید می کند. این اولین انگیزه برای آشنایی بیشتر با این دانش و تولید محصولات با تکنولوژی بالا در کشاورزی شد.

وی خاطرنشان کرد: 16 سال است که به طور مستمر در این زمینه تحقیق و مطالعه می کنم. در سال 1395 با تاسیس یک شرکت فناور به نام روناک بیوتکنولوژی گستر در مرکز رشد دانشگاه ولی عصر (عج) به صورت حرفه ای در این زمینه شروع به کار کردم و در همان سال موفق به انعقاد قرارداد همکاری با شرکت کشاورزی توانمند و خصوصی شدم. گروه تولید به این نتیجه رسیدم که دو سال بعد اولین نمونه از محصولات شرکت ما به صورت پایلوت وارد بازار شد.

استراتژی شرکت ما گسترش سهم بازار محصولات ارگانیک است

رئیس هیئت مدیره واحد بیوتکنولوژی روناک دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجانی گفت: محصول، انواع کودهای زیستی مصرفی در کشاورزی است که بر اساس همین ایده اولیه از دوران دانشجویی تهیه می شود. این محصولات غیر شیمیایی، زنده و کاملا دوستدار محیط زیست و با استفاده از آخرین فناوری های روز دنیا هستند.

وی با اشاره به اینکه هفت نفر به صورت مستقیم در شرکت ما مشغول به کار هستند، گفت: در طول سال دانشجویان مختلفی به صورت پاره وقت با ما کار می کنند و ضمن تحصیل و کسب تجربه، حقوق نیز دریافت می کنند.

خدایگان گفت: تمامی شرکت های فعال در این زمینه دارای فناوری، ظرفیت تولید بالا هستند و قادر به تولید محصولات با کیفیت هستند. استراتژی شرکت ما این است که سهم بازار محصولات ارگانیک را گسترش دهیم تا مدل رقابتی ما متفاوت از سایرین طراحی شود.

وی افزود: وجه تمایز کار ما این است که سعی کرده ایم تمامی نیازهای تولیدی را بر اساس توانمندی خود مکان یابی و طراحی کنیم و می توانیم در این زمینه بی نظیر باشیم.

مدرس گروه حفظ نباتات دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنج با تاکید بر اینکه محصولات ما بر اساس نیاز بازار و به سفارش تیم تولیدی همکاران فعال در زمینه تولید محصولات کشاورزی تهیه و تولید می شود، توضیح داد. : ما مرحله تولید را برای تحویل انتخاب کرده ایم. کنترل دقیق کیفیت محصولات، ارتباط مستمر با مصرف کنندگان و همکاری سالم و دوستانه با سایر کارشناسان، به جای رقابت ناسالم، از مهمترین ویژگی های شرکت ما می باشد.

وی افزود: بی شک نبود سرمایه کافی به ویژه سرمایه در گردش امکان انجام هرگونه فعالیت را از بین می برد. برای رویارویی با این چالش، ما با بخش خصوصی قرارداد بسته‌ایم و سعی کردیم تا حد امکان از سیستم‌های دولتی بوروکراتیک فاصله بگیریم. تمام سرمایه مورد نیاز ما از محل انعقاد قرارداد و تولید سفارشی تامین می شود.

سرمایه گذاری بیشتری برای توسعه کسب و کار مورد نیاز است

خدایگان گفت: اگرچه برای توسعه کسب و کار نیاز به سرمایه گذاری بیشتری است اما تاکنون نتوانسته ایم آن را از محل مناسب تحویل دهیم. متاسفانه سیستم بانکی در این زمینه کمکی نکرده است.

رئیس هیئت مدیره واحد بیوتکنولوژی روناک دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجانی، مهم ترین راه برای دانش بنیان شدن و مهمتر از آن دانش بنیان ماندن را سرمایه گذاری صحیح و توجه جدی به پژوهش و پژوهش دانست. واحد توسعه محصولات باید همواره بر اساس فناوری ها و دانش جدید ساخته و به روز شوند. این به نوبه خود باعث ایجاد فضای پیشرفت و طبیعتاً تولید ثروت پایدار خواهد شد.

خدایگان گفت: در سایه تولید محصولات خوب و تولید نقدینگی در واحد تولیدی، کارآفرینی نیز توسعه می یابد و تعداد مناسبی از جوانان با انگیزه و دانش به کار گرفته می شود.

وی تاکید کرد: ملاک صدور مجوز برای واحدهای تولیدی مانند ما داشتن یک واحد تحقیق و توسعه فعال و به روز است.
متأسفانه در کشور ما ملاک صدور مجوزها عناصر سطحی از جمله عرصه های تولید، سرمایه کافی، اسناد و گواهینامه های ناکارآمد و مواردی از این دست است که نه تنها ارزشی در فرآیند تولید ندارند، بلکه یکی از مهم ترین آنها هستند. عوامل بازدارنده گسترش فضای کسب و کار کار مبتنی بر دانش است.

مهمترین دغدغه واحد تولیدی ما وجود قوانین و موانع قدیمی و ناکارآمد است

خدایگان گفت: مهمترین دغدغه واحد تولیدی ما وجود قوانین قدیمی و ناکارآمد و موانعی است که از سوی مسئولان بر سر راه تولید قرار گرفته است. تولید دانش محور و به روز با قابلیت رقابت موثر در فضای کسب و کار امروز نیازمند قوانین و نگرش های جدید با انعطاف کافی در این راستا است.

وی افزود: با توجه به قوانین سخت گیرانه و دست و پاگیر، لازم است مدیران و مسئولان مربوطه شهامت کافی در تصمیم گیری داشته باشند و به افرادی که شبانه روز در این حوزه تلاش می کنند اعتماد کنند. حتی خواندن این قوانین می تواند به رفع موانع تولید با دید مثبت کمک کند.

شاگن گفت: “گاهی اوقات با مدیرانی مواجه می شدیم که حتی نمی خواستند توضیحات و استدلال های ما را بشنوند.” عدم همکاری بانک ها به عنوان مهمترین منبع تامین مالی تولید نیز یکی از بزرگترین نگرانی هاست.

وی گفت: بررسی مشکلات مختلف در حوزه تولید، عرضه و فروش بسیار مفصل است و نیاز به بحث جداگانه دارد. برای هر هدف، یعنی. تولید، تحویل و فروش، گروه های تخصصی مجزا و مجزا تشکیل می شود که این امر را تکمیل می کند. فرآیند همکاری مستمر و آگاهانه

وی امید را مهمترین ویژگی انسان و از ویژگی های کلیدی پیشرفت عنوان کرد و گفت: پیشرفت موجب موفقیتی می شود که نه تنها امید بلکه آگاهی و تلاش را نیز به همراه دارد. تا زمانی که این سه ویژگی یعنی امید به آینده، حرکت آگاهانه و تلاش کافی در کسب و کار ما مرتبط باشد، آینده روشن و روشن خواهد بود.

وی در پایان سخنان خود ضمن توصیه به جوانان گفت: بیشتر افراد بر اساس توانایی ها و ایده های شخصی خود وارد عرصه تولید می شوند. در حالی که برای ایجاد یک کسب و کار موفق باید ابتدا نیازهای بازار را سنجید، سپس بر اساس این نیاز و توانایی فردی و گروهی به ایده پردازی پرداخت.

خدایان فرمودند: مسیر اشتباه، ناتوانی در کار گروهی و ناامیدی از حل مشکلات از موانع اصلی فعالیت تولیدی است.

مدرس گروه حفظ نباتات دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنج با تاکید بر اینکه شعار سال باید سرلوحه کارمندان و مدیران باشد، تاکید کرد: بنیاد را خرج کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید