خرید شفاف مهمترین نتیجه است که قیمت تولید کننده محصول / توزیع محصول نظارت خواهد شد


ساعت: 12:09
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۵
کد خبر: 1808624

معاون وزیر صمت با اشاره به تکلیف قانونی خود مبنی بر اجرای ماده 23 سیاست های مشترک اقتصاد مقاومتی گفت: بازخرید شفاف مهم ترین نتیجه معرفی قیمت تولید کالاها است.

عباس تابش معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده در حاشیه نشست هم اندیشی درج قیمت تولیدکننده در وزارت صمت در پاسخ اختصاصی راه دانا خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی. ; وی در خصوص عدم توزیع موقت برخی کالاها پس از اجرای طرح هایی از جمله درج قیمت تولید، گفت: ما یک تکلیف قانونی به نام اعمال ماده 23 سیاست های مشترک اقتصاد مقاومتی داریم که باید انجام شود. مسئول اجرای این قانون است.»

وی ادامه داد: وزارت صمت برای اجرای این قانون مجموعه اقداماتی از جمله پرکردن مدارک سامانه بازرگانی و انبارداری، رهگیری کالا و کد شناسایی و … را در دست اجرا دارد که شفافیت در قیمت ایجاد می کند که این امر رویه قبلی «استفاده از قیمت باعث انکار مصرف کننده می شود و منجر به استفاده از قیمت تولید بر روی محصول می شود.

وی توضیح داد: قبلاً در سه جا قیمت درج می شد: روی کالا، روی قفسه که معمولاً کمتر از قیمت محصول و قیمتی که خریدار در جعبه می گرفت، قیمت گذاری می شد و هر سه قیمت متفاوت بود. که خلاف قانون بود برای تکمیل این فرآیند انجام شد.

طبس گفت: فساد موجود زمانی شکل می‌گیرد که تولیدکننده 7 درصد محصولات خود را در قفسه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع کند، اما این محصول به دلیل اهمیت قفسه‌های زنجیره‌های خرده‌فروشی، تبلیغات مؤثری است و باعث می‌شود سایر کالاهای تولیدی در اختیار دیگران قرار گیرد. توزیع کنندگان همان قیمت بنابراین تولید کننده هر سیاستی را که فروشگاه های زنجیره ای دیکته می کند اعمال می کند زیرا به نفع هر دو طرف است و در نهایت فروشگاه تخفیف یکسانی را به مشتری نمی دهد و بخشی از این افزایش قیمت به فروشنده می رسد که با اعمال ماده 23 از آن جلوگیری می شود. این فساد گرفته می شود و قیمت کالا به نوعی عامل قابل ردیابی می شود.

وی افزود: در این بین ممکن است مشکلات کوتاه مدتی در روند توزیع وجود داشته باشد، اما ما به تولیدکنندگان و توزیع کنندگان زمان کافی برای فروش کالاهای موجود در انبار را قبل از اعمال قانون و احتمالاً به دلیل تکمیل خریدهای قبلی از برخی از توزیع کنندگان یا خریداران عمده داده ایم. وی گفت: که البته ما پیگیری کردیم و بانکداران می گویند به هیچ وجه فروش خود را کاهش نداده اند.

4c5909c8 9557 4bd9 b7a5 29723f7015cc خبر خاکستری

وی در پایان گفت: با اجرای این طرح اولا دیگر نیازی به درخواست فاکتور از فروشنده نیست و قیمت کالا یک نوع فاکتور است و ثانیا سود هر توزیع کننده یا فروشنده ای در کشور است. شناخته شده است و این ابزار به افراد کمک می کند تا حقوق متقلبانه را پیگیری کنند. «خودتان باشید و کالا را از فروشنده ای که کالا را با مبلغ بالا خریداری می کند دریافت نکنید یا به ما گزارش نکنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید